Kontrollrummet

Asti - Vi ska få det bra (cover, klar)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Edit 2015-02-26: Har ändrat övergången mellan delarna, lagt på en överstämma
                          samt ändrat en del i mixen. Bättre? Ska jag skippa sista delen helt?
Fick lust att göra en cover till.
Kunde inte bestämma mig för vilken version jag skulle välja,
så det fick bli en mix av båda.  :)

Titel: Vi ska få det bra
Artist: Asti
Text & Musik: Lennon/McCartney
Svensk översättning: Asti
Längd: 3:10
År: 2015
« Senast ändrad: 16.05.2015, 17:44:14 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Intressant cover! Lite som två låtar i en :lol: Början är Asti-bra! Tycker inte att övergången till del två funkar riktigt (ursäkta ärligheten). Kanske intorfill trummor som börjar strax innan lugna slutar och som stegrar sig i styrka och sen pang på? Andra delen är mixningsmässigt inte lika luftig som ditt andra alster här på sidan. Gitarr o bas krockar. Smågliss, fast inte så farligt. Nä, nu var jag gnällig för det är som vanligt fantastiskt spelat och sjunget. Men jag vet att du kan mixa bättre och får till detta!


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag antar att det inte är tänkt som någon slags lösning att mixa delarna på det här sättet? :P Jag tolkade det som en test, demostration av de båda delarna etc :P

Tyckte bäst om del 1, jag lyssnar mer till texten där o det är alltid +1 för mig ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Intressant cover! Lite som två låtar i en :lol: Början är Asti-bra! Tycker inte att övergången till del två funkar riktigt (ursäkta ärligheten). Kanske intorfill trummor som börjar strax innan lugna slutar och som stegrar sig i styrka och sen pang på? Andra delen är mixningsmässigt inte lika luftig som ditt andra alster här på sidan. Gitarr o bas krockar. Smågliss, fast inte så farligt. Nä, nu var jag gnällig för det är som vanligt fantastiskt spelat och sjunget. Men jag vet att du kan mixa bättre och får till detta!
Kunde inte bestämma mig för vilken version jag skulle välja!  :D
Ville göra en annorlunda och lågmäld version först och sedan följa upp med en mer skämtsam, galen.
Jo, du har säkert rätt ang övergången till andra låten. Ett introfill på trummorna och sen pang på i stället för fade-in
funkar nog bättre! Kanske jag ska utveckla första delen och skippa den senare...
I andra delen här använder jag tre akustiska gitarrer och ett baspreset jag inte använt tidigare. Kanske är det därför 
mixen låter mindre "luftig" än den brukar... Ska se över hur jag skurit gitarrerna och kanske lägga om elbasen.
Och be för allt i världen inte om ursäkt för att du är ärlig!  :) Det uppskattar och föresätter vi väl alla här på KR!
Tack för din feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag antar att det inte är tänkt som någon slags lösning att mixa delarna på det här sättet? :P Jag tolkade det som en test, demostration av de båda delarna etc :P

Tyckte bäst om del 1, jag lyssnar mer till texten där o det är alltid +1 för mig ;)
Nej, såhär blev ingen vidare övergång!  :)
Som sagt - första delen var väl mer allvarligt menad och den andra mer skämtsam...
Tack för din kommentar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
:-) blir till en fix på övergången så ordnar det sig!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
:-) blir till en fix på övergången så ordnar det sig!
Fixat!  :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Har bara lyssnat på den nu aktuella versionen och jag tycker övergången funkar bra - en eloge till översättningen som funkar bra. Det blir ju ofrånkomligt två låtar i ett med den lugna inledningen och den studsiga slutdelen men jag tycker det passar bra. Slutar verkligen orginalet så abrupt? Jag har glömt....
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Denna övergång funkar bättre! Men du har väl också pillat lite i mixen? Låter luftigare än vad jag kommer ihåg den förra.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Har bara lyssnat på den nu aktuella versionen och jag tycker övergången funkar bra - en eloge till översättningen som funkar bra. Det blir ju ofrånkomligt två låtar i ett med den lugna inledningen och den studsiga slutdelen men jag tycker det passar bra. Slutar verkligen orginalet så abrupt? Jag har glömt....
Kul att övergång och översättning funkar!  :)
Nej, originalet slutar med en valstrudelutt på tramporgel har jag för mig....
Tack för din kommentar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Denna övergång funkar bättre! Men du har väl också pillat lite i mixen? Låter luftigare än vad jag kommer ihåg den förra.
OK, skönt!
Jo, jag har gjort en del med mixen. Skurit lite i frekvenserna, placerat om instrumenten i stereobilden,
samt lagt på en sång(över)stämma. Har även editerat lite grann i första delens midipiano...
Tack för uppföljande feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej hej!

Först trodde jag det var en prövning av vilken version du skulle jobba vidare med. Alltså samma låt men i två helt olika versioner. Men som sagt jag har små händer och fattar dåligt.
Men SEN - dessa skall ligga tillsammans som två olika delar i en och samma låt. Lite annorlunda i mina öron. Men det fungerade. Dock gillade jag del två klart bättre - gillade nerven i det tempot du hade där (satt och väntade på en country twang gitarr - eller vad man kan kalla det på lite fills).

Jag röstar för att du gör en egen låt av något liknande i del två!

Så röstar jag!

Med vänlig hälsning,
Göran


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Nu funkar övergången mycket bättre. Om det bör vara två delar så pass olika på det här sättet, lämnar jag åt någon annan att avgöra :P
Men övergångsfixen: tummen upp!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Hej hej!
Först trodde jag det var en prövning av vilken version du skulle jobba vidare med. Alltså samma låt men i två helt olika versioner. Men som sagt jag har små händer och fattar dåligt.
Men SEN - dessa skall ligga tillsammans som två olika delar i en och samma låt. Lite annorlunda i mina öron. Men det fungerade. Dock gillade jag del två klart bättre - gillade nerven i det tempot du hade där (satt och väntade på en country twang gitarr - eller vad man kan kalla det på lite fills).
Jag röstar för att du gör en egen låt av något liknande i del två!
Så röstar jag!
Med vänlig hälsning,
Göran
Helst hade jag velat ha med banjo, fiol och kanske mandolin i ett virvlande country-tempo, men
det klarar jag inte... :wacko: En "twang" gitarr kanske man skulle försöka sig på däremot! Bra förslag!
Vill ju få del två riktigt country-aktig. Tack för kommentar och tips!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Nu funkar övergången mycket bättre. Om det bör vara två delar så pass olika på det här sättet, lämnar jag åt någon annan att avgöra :P
Men övergångsfixen: tummen upp!
Nej, man kanske ska renodla delarna i stället för att försöka få ihop det till en helhet.... :unsure:
Men skönt att övergången funkar!  :)
Tack för återkommande feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
så där gott lät min gamla Roland Chorus förstärkare ..nu står den o dammar mest .. härligt o höra ljudet finfint ljud o spelat ..Visst funkar övergångarna ..visst fanns det ett piano med i första delen ?..borde ta fram det liiite mer kanske ..o sång o textframförandet e perfa..  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bra översättning. Riktigt fin musikalisk tolkning också.

Låter färdigt, kanske hade jag höjt tempot en aning i introt, men det blir lite mer med eftertryck som det är nu.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
så där gott lät min gamla Roland Chorus förstärkare ..nu står den o dammar mest .. härligt o höra ljudet finfint ljud o spelat ..Visst funkar övergångarna ..visst fanns det ett piano med i första delen ?..borde ta fram det liiite mer kanske ..o sång o textframförandet e perfa..  :)
Det är en POD X3 som emulerar förstärkarljudet! Ingen Kemper, men duger rätt bra för mina behov.
Jodå, det är med ett piano, men jag spelar inte så bra så därför får det hålla sig i bakgrunden.  :rolleyes:
Kul att du gillar sång och text!
Tack för din feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra översättning. Riktigt fin musikalisk tolkning också.

Låter färdigt, kanske hade jag höjt tempot en aning i introt, men det blir lite mer med eftertryck som det är nu.
Översättningen är ju ganska rakt av, inga större avvikelser. Roligt att du tycker om tolkningen!
Jo, den får nog anses färdig. Det är ju en cover och inget jag vill lägga för mycket energi på.
Skulle helst vilja haft del 2 lite vildare med banjo, country-fiol och ev mandolin, men det fixar jag inte själv...
Tack för din feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten