Kontrollrummet

Asti - Cruinthe will be watching over me (klar!)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Edit 2015-02-27: Efter klartecken från zorrow vad gäller elbasen så lägger jag upp denna under Färdiga.
Edit 2015-02-26: Nu har jag gjort ett försök att jämna till basen. Tror den får anses klar så här.
Edit 2015-02-24: Har sänkt sångvolymen något förutom i sticket.
                          Lagt ny elbas, som förhoppningsvis har lite mer botten och fyllighet.
                          Kan jag anse den här klar nu?
Skulle gärna vilja ha lite synpunkter på framför allt mixen, eftersom det inte blev så många sådana kommentarer i festivalen.
Är t.ex fundersam på om basen är för anonym, arret för simpelt, nivåer på sången/körer etc....

Titel: Cruinthe will be watching over you
Artist: Asti
Text & Musik: Asti
Längd: 3:54
År: 2015
« Senast ändrad: 27.02.2015, 08:52:37 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Skulle gärna vilja ha lite synpunkter på framför allt mixen, eftersom det inte blev så många sådana kommentarer i festivalen.
Är t.ex fundersam på om basen är för anonym, arret för simpelt, nivåer på sången/körer etc....

Titel: Cruinthe will be watching over you
Artist: Asti
Text & Musik: Asti
Längd: 3:54
År: 2015

Den är så snygg den här men ok mina synpunkter:
Känns som sången faktiskt ligger för högt i volym men det kan vara en eq grej. Sången verkar ha rätt mycket mellanregister. Ett smalt band gissar jag men det tränger sig på.
Akke gitarrer+sång: Har du något slags brickwall filter som spärrar allt över 16khz eller är det mp3 konverteringen? Så branta filter kan stöka till det i totala ljudbilden.

Basen känns helt rätt. Stärkarbrus hörs. Hemtrevligt men... brus  :D
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Inloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Fin låt, fick nog poäng av mig i festivalen B).
Nu när Bribedant säger det så, ja, sången har nog kanske lite hög volym. Och virveln, den blir jag nog inte riktigt vän med, kan inte säga vad det beror på eller tycka att du borde ändra den si eller så. Där var hela orkestern tar i, efter 143, stör den inte mig, bara i de lugnare delarna. Och tom-trummorna brukar jag panorera lite närmare mitten... men det är jag det ;)

Skön låt i alla fall och texten gillar jag

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja sången ligger lite högt i volym,håller med mutademyran och Krister där.

Annars gott asti sväng som jag gillar.

Mike


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bribedant - Jag har skurit sången på samma sätt som jag brukar - några dB runt 100-150 Hz,
                 men den kanske är för stark, som du är inne på...
                 Nej, jag använder inget "brickwall" filter. Kanske mp3-konverteringen ställer till det..?
                 Så du tycker basen är OK! Bruset är nog datorfläkten du hör, den väsnas otroligt!  :D
spacetrucker - OK, du håller med Bribedant vad gäller sångvolymen. Virvelslagen kanske jag ska
                     dämpa något då förutom i sticket...Kul att du gillar låt inkl text!
Harmonica mike - Även du tycker jag sjunger för högt!  :)
                          Kul att "Asti-svänget" gillas!

Tack för era kommentarer! Ska åtgärda sångvolymen och se vad jag kan göra åt virveln!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Wow! Du gör så grymt bra grejer Asti :wub: Jag tycker sången ligger någorlunda i nivå med dina andra alster men kolla om en pyttesänkning funkar då jag kan ha fel. Jag har inget problem med virveln men skulle vilja ha liite mer lågbas på basen så att man får det där härliga djupet i mixen. Ja... hmmm... vet inte om detta hjälpte dig eller var förvirrande? Man behöver ju inte ta alla råd till sig...


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Underbar låt detta  :wub: (får jag väl lov att yppa nu ;))  KRs egen James Taylor - skönt att bara lyssna på timbren i rösten, som en säregen sopransaxofon  :rolleyes:!  Sången ligger lite nära, som många påpekat. När fulla kompet kommer igång balanserar det bra! Fortsätt spela på ditt instrument!!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Underbar låt detta  :wub: (får jag väl lov att yppa nu ;))  KRs egen James Taylor - skönt att bara lyssna på timbren i rösten, som en säregen sopransaxofon  :rolleyes:!  Sången ligger lite nära, som många påpekat. När fulla kompet kommer igång balanserar det bra! Fortsätt spela på ditt instrument!!
Ja det är en fin stämning i den här Asti, den fick min tia och jag tycker inte rösten ligger för högt. Och Hasse som Festivalgeneral får man både delta och rösta ja utom på den egna då förstås.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Underbar låt detta  :wub: (får jag väl lov att yppa nu ;))  KRs egen James Taylor - skönt att bara lyssna på timbren i rösten, som en säregen sopransaxofon  :rolleyes:!  Sången ligger lite nära, som många påpekat. När fulla kompet kommer igång balanserar det bra! Fortsätt spela på ditt instrument!!
Ja det är en fin stämning i den här Asti, den fick min tia och jag tycker inte rösten ligger för högt. Och Hasse som Festivalgeneral får man både delta och rösta ja utom på den egna då förstås.

...å det säger han NU   :angry: :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Underbar låt detta  :wub: (får jag väl lov att yppa nu ;))  KRs egen James Taylor - skönt att bara lyssna på timbren i rösten, som en säregen sopransaxofon  :rolleyes:!  Sången ligger lite nära, som många påpekat. När fulla kompet kommer igång balanserar det bra! Fortsätt spela på ditt instrument!!
Ja det är en fin stämning i den här Asti, den fick min tia och jag tycker inte rösten ligger för högt. Och Hasse som Festivalgeneral får man både delta och rösta ja utom på den egna då förstås.

...å det säger han NU   :angry: :D
Haha jag tror på en härlig ballad från dig nurå :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
zorrow - Bra att du tar upp det här med basen. Jag har tänkt samma sak och nu fick jag det bekräftat!
             Ska pröva att sänka sången något, framför allt i början där kompet är nedtonat.
HasseFX - James Taylor gillade jag mycket när han kom fram i början av 70-talet med låtar som
                t.ex You´ve got a friend (tillsammans med Carol King, som f.ö. gjort låten) och Sweet baby James.
                Gillade att spela hans låtar. Första gången däremot jag blir liknad vid en sopransaxofon!  :D
                Ska som sagt sänka sången i den lugnare delen av låten!
Eddi - OK, du tycker inte sången är för stark!? Nu blir jag villrådig... :wacko:

Tack för era kommentarer och tips och jättekul att ni gillar låten! Tycker själv att sången i refrängen blev rätt lyckad.
Ska åtgärda snarast och sedan kan den nog arkiveras.
/Asti t.f. Sopransaxofon
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Finfin sång rakt igenom o ackeplockguran e mums.o låt likaså ..1 myrben på sång ner på vers o ett halvt på reffen så får du fram kompet bättre ..Går det att mejsla fram basen lite tydligare så vore det ju inte fel ..nu lite murrig ..volym på den e bra men lite dov


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Finfin sång rakt igenom o ackeplockguran e mums.o låt likaså ..1 myrben på sång ner på vers o ett halvt på reffen så får du fram kompet bättre ..Går det att mejsla fram basen lite tydligare så vore det ju inte fel ..nu lite murrig ..volym på den e bra men lite dov
Har nu sänkt sången en aning i vers och refräng, men inte i sticket.
Samt spelat om basen, som jag hoppas låter lite fylligare nu.
Tack för kommentar och roligt att du gillar låten!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Basen är härligt djup. Lite ojämn i volym i mina öron. hur mycket kompression har du? I mitt tycke kunde den vara lite jämnare volymmässigt. Men det kanske är en smaksak... Allt annat sitter som en smäck!


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Tyckte först inte vocals låg för högt, men kände lite längre in i låten att den kanske gjorde det, fast ändå inte för jag vill höra precis så här tydligt vad du sjunger om. En liten envelope kanske?

I övrigt underbar låt, bland det bättre jag lyssnat från dig  :o :wub:
Du har en skön mjuk bomullstunga här med en uppriktighet i rösten som gillas!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Basen är härligt djup. Lite ojämn i volym i mina öron. hur mycket kompression har du? I mitt tycke kunde den vara lite jämnare volymmässigt. Men det kanske är en smaksak... Allt annat sitter som en smäck!
Jag spelade om basen med ett annat preset och editerade sedan ljudfilen för att få en jämn volym,
men jag tror att på vissa ställen uppstår en resonans/samklang med de akustiska gitarrernas bastoner
som sticker ut och känns för starka... Ska se om jag kan fixa till det på något sätt.
Jag använder ingen kompression på basen. Tack för återkommande feedback!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tyckte först inte vocals låg för högt, men kände lite längre in i låten att den kanske gjorde det, fast ändå inte för jag vill höra precis så här tydligt vad du sjunger om. En liten envelope kanske?

I övrigt underbar låt, bland det bättre jag lyssnat från dig  :o :wub:
Du har en skön mjuk bomullstunga här med en uppriktighet i rösten som gillas!

Jag sänkte sångvolymen strax innan du lyssnade efter tips från andra, men nu hoppas jag den är OK.  :)
Jättekul att du gillar låten! Tack för kommentar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Har försökt jämna till elbasen och får anse låten klar härmed!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Yes!!!! Underbar bas!!! Snyggt som sjutton :D Klarfacket!
Tack för det!  :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Freddy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 310
    • Visa profil
Sitter på planet och tänkte att jag kunde passa på att lyssna på lite låtar för att fördriva tiden.

Sjukt snyggt arr och jag gillar verkligen hur soft du sjunger. Lite läppljud man kanske skulle städa för att inte störa sig med tiden. Jag hör även lite stråkar komma in på sista svängen av refrängen, tror det skulle lyfta lite.

Grymt jobbat!
"I can take you far but I'll burn you out before we get there"

https://soundcloud.com/gitarrfreddan


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Sitter på planet och tänkte att jag kunde passa på att lyssna på lite låtar för att fördriva tiden.

Sjukt snyggt arr och jag gillar verkligen hur soft du sjunger. Lite läppljud man kanske skulle städa för att inte störa sig med tiden. Jag hör även lite stråkar komma in på sista svängen av refrängen, tror det skulle lyfta lite.

Grymt jobbat!
Roligt att höra från dig igen Freddy!
På planet? Jobb, semester? Hoppas du var på väg till något varmt, exotiskt ställe!  :)
Kul att du gillar arret och mitt sätt att sjunga! Eftersom jag sjunger nära mikrofonen
blir det tyvärr ibland en del "smackljud", som kommer med på inspelningen.
Inte lätt att ta bort i efterhand.....minns att HasseFX hjälpte mig med det en gång.
Har funderat lite på stråkar, men tror jag vill behålla arret så här enkelt.
Har dessutom svårt att få till riktigt snygga stråkar med min EWQL SO plugg.
Men det kanske har mer med min oförmåga än pluggens möjligheter att göra.  :)
Tack för din kommentar och hoppas vi får höra dig snart igen här på KR!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten