Kontrollrummet

Störningar med hårdvarusynt vid monitorering

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Jag har just köpt min första hårdvarusynt sen jag började med Cubase och får häftiga störningar i ljudet när jag kör dem tillsammans. Min erfarenhet av midi är tämligen dålig så det kan mycket väl vara nåt elementärt fel jag gör i midiinställningarna.

- Jag kopplar in synten via midi-in och -ut på ljudkortet (Presonus Firebox).

- I Cubase har jag en midikanal som styr på kanal 1 till midi-ut på ljudkortet och en audiokanal hämtar från line in (mono) på ljudkortet.

- I synten tar jag emot midi på kanal 1

- I audiokanalen aktiverar jag monitor för att få medlyssning

När jag efter ett tag (inte direkt när jag startat alltihopa) spelar eller vrider på en pot på synten så låter det som det blir överslag nånstans. Det knastrar och sprakar och lever fan. Om Cubase rullar samtidigt så ballar det ut totalt. Jag stoppar Cubase (om det rullade) och efter en stund är det ok igen - så länge jag inte rör synten.

Är det så att jag skickar nån midisignal från synten till Cubase som i sin tur skickar tillbaka till synet, att det blir nån slags rundgång?
Jag har testat att köra midi-ut på kanal 2 i synten men det hjälper inte.

Nån som har nåt bra tips?

Är det nåt jag ska ställa in i midi-filtret i Cubase?


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Testa om det blir bättre om du ställer synthen i Local Off, då slipper du eventuell "MIDI-rundgång". Finns i nån av master-menyerna...
Fast vid närmare eftertanke skulle det förvåna mig mycket om det beror på synthen. Det är troligen snarare så att du har för låg latency så att datorn inte orkar med monitoreringen utan att knastra. Har inte Fireboxen nån form av direktmonitorering så att du slipper köra med mjukvarumonitoreringen i Cubase?


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Testa om det blir bättre om du ställer synthen i Local Off, då slipper du eventuell "MIDI-rundgång". Finns i nån av master-menyerna...
Fast vid närmare eftertanke skulle det förvåna mig mycket om det beror på synthen. Det är troligen snarare så att du har för låg latency så att datorn inte orkar med monitoreringen utan att knastra. Har inte Fireboxen nån form av direktmonitorering så att du slipper köra med mjukvarumonitoreringen i Cubase?

Jag tror inte heller det beror på synten. Det låter heller inte som latency utan är mer långvarigt för varje sprak (några sekunder). Det händer dessutom när jag vrider på en pot utan att röra tangenterna.
Tyvärr verkar inte Firebox ha nån direktmonitorering. Inte vad jag kan hitta i a f.
Ska testa med Local off nästa gång det händer. Tack.


Utloggad spaceman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
    • studiomaple
Tjena Assar,

Har du kollat i manualen vilka midikanaler synthen vill använda
ifall du rattar runt på synthen ? Kör du general midi så brukar
dom vanliga typ pitch mm att fungera, men är det mera produkt-
specifika konfigureringar/rattande kan det bli problem.

Har du skapat/importerat någon midi-device schema i Cubase ?
Eller kör du rakt av ?

Oftast så låter man hd synthen spela upp live direkt utifrån midi och inte kör pararellt
med midi + audio spår samtidigt i t ex Cubase. Det kan vara det som spökar i ditt
fall med knaster och sprak.

Välj då att låta synthen spela upp audio
direkt utifrån midi i Cubase med audio från synthen in genom mixern eller ljudkortets in och inte
att synthen pararellt med monitorering från Cubase spelar in audio. Då blir det kaka på kaka.
Tänk på att bounca spåren innan du gör en mixdown ifall du inte
har ett färdigt audiospår sedan tidigare (annars får du inte med hd synthen
i mixdown filen).


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Jag hade tidigare testat att ställa in synten på att ta emot på kanal 1 och skicka på kanal 1 eller 2. Nu har jag ändrat till kanalerna 15 resp 16 istället och efter det har inte störningen uppkommit. Om det beror på det eller inte vet jag inte, men att jag körde på kanal 1 och 2 på några mjukvarupluggar i samma projekt borde väl inte stört så länge det skickas till olika enheter?

Midi device-schema har jag inte riktigt förstått vad man ska ha till. Du kanske kan förklara?
Men för att svara på din fråga: Jag har kört "rakt av" om det innebär att jag inte skapat eller importerat schema.

Jag är heller inte säker på att jag förstår vad du menar att man inte ska köra parallellt med midi- och autiospår. Hur ska man annars göra?

När det gäller monitorering så måste jag slå på den knappen på audiospåret för att få in en signal vid inspelning. Eller finns det sätt att komma runt det i Cubase?
"Bounca" är väl det jag gör när jag låter synten spela upp från ett midispår och samtidigt spela in syntljudet på ett audiospår?

Många frågor ...