Kontrollrummet

Roffe H/mahan- Gnällspik Blues (ny version 150221)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
LÅTNAMN: Gnällspik Blues
ARTIST/MEDVERKAN: Roffe H/mahan
KOMPOSITÖR: Roffe H
GENRE: Blues
LÅTLÄNGD: ca. 4 min.
INSPELNINGSÅR: 2015

FORMAT: mp3

Blueslåtars text handlar ofta om problem eller olycka, framförda i en lösligt berättande stil. Namnet kommer från uttrycket in the blue moods, feeling blue och blue notes som betyder ledsen, sorgsen. (wikipedia)

Jag vågar nog påstå att bluesen även är något av "rockens moder"

Upptäcker att jag då och då sitter och gnäller framför TV´n om allehanda ting som uppenbarar sig. Det är inget jag är särskilt glad över. Därav denna, kanske lite ovanliga blues, som skrevs för att eventuellt komma tillrätta med mina dåliga ovanor.
Det blev således en vardagsblues där jag fått ovärderlig hjälp av mahan som lirar trummor, bas och ”clean gura”. Han har även del i arret och har mixat och mastrat hela låten. Jag sjunger, spelar munspel, sax och gitarr.
« Senast ändrad: 21.02.2015, 12:30:24 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Denna skulle egentligen inte ligga på färdiga demon, det bara blev så...vi får väl göra ändringar i alla fall om det behövs. :lol:
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tight sound. Bra låt. Kanske lite bastung, kan bero på mina lurar. Edit: Kan ha berott på lurarna, lyssnar nu med andra lurar, låter bättre  :unsure:
Sången är bra, kunde kanske höjas (volymen alltså) en liiten aning.
Saxen var nog väldigt försiktig, ett ordentligt solo skulle inte sitta helt fel... eller ett gitarrsolo.

Bra och skön låt som kan bli ännu bättre med några små fix... enligt min åsikt alltså  :D

//Space
« Senast ändrad: 18.02.2015, 09:14:21 by spacetrucker »
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Den gnällde ni fram bra  :D .. Om ni skall vill utveckla gå mot Wild C hållet ..kasta in några skrik/ tjoande..valfria :D  annars bra lir i o tight skönt mungiga o sång sax ..BRA!...


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Inte min typ av blues - lite för mycket standard, men det svänger bra. Helt ok ljud å mix.
Skulle önska ett rivigare ljud
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lite ideer.
Sologitarren/fillgitarren spelar i munnen på sångaren. Fillsen borde komma emellan sångfraserna.
Den låter dessutom kopierad. Kanske är det så? Renodla och tänk dig att sångaren är samma person som gitarristen. Då skulle ha aldrig spela fills medans han sjöng.

Sången är för låg.

Skönt grundkomp från guror och trummor. Ibland kommer lite varianter på ackorden i slutet på vändan, där det låter som inte hela bandet har lärt sig låten. Låter tveksamt helt enkelt.

Ett stick hade inte varit fel. Blir lite för tråkigt nu.

"Fattas" ett slutackord också.

Kul sångidé och nästan framme musikaliskt. Gör klart!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Blues gillar jag. Den som sjunger, Roffe heter han ;) har en bra röst för blues. Men det visste jag nog innan  :rolleyes:

Låter bra om mix och spel. Cool låt.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skönt med lite blues, vilket inte är så vanligt här på KR!
Gillar de lite oväntade harmonierna vid ca 118 och 155 sekunder.
Bra mix och framförande. Ett stick eller solo vore ju ett plus, men
jag tycker det funkar bra så här också! Gillar din svenska text!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack alla för lyssning och goda råd, uppskattas. Vi lägger nu upp en ny version där vi har korrigerat lite här och där samt gjort ett nytt slut. Något solo blev det inte, vi tyckte det räckte så här.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Är ju faktiskt medskyldig till detta alster så stort tack till alla lyssningar o kommentarer åxå från min sida.
Vi har faktiskt hittat ett rätt bra collab med Roffe och lixåm skarvar till varann. Roffe gör sitt och han gör det skitsnyggt o så försöker jag hänga med ....  och det har bringat frukt tycker vi.  :)
Nöjda med den senaste verren ä vi och den baserar sig rätt långt på era lyssningar o framförallt era fina kommentarer.
Denna låt hamnade ju i misstag på"färdiga" sidan och rätt fint trivs den där nu. Men alltid finns det nåt att slipa på så fritt fram för sågningar! :D

h.  J & R
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............