Kontrollrummet

Koppla PC och Mac till samma skrivare

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Jag undrar om jag kommer att kunna koppla två datorer (eller kanske till och med fler) till samma skrivare om jag köper en sån här: http://www.blocket.se/vi/13124582.htm?ca=11_s . Jag funderar på att köpa en iMac för diverse kontorsgöra och skulle vilja ha ett smidigt sätt att koppla endera min musikmaskin eller min laptop till samma skrivare som då Macen så småningom kommer att vara kopplad till.

Tack på förhand.
www.akoume.com


Utloggad tsmalmbe

Det där är en ethernet-switch, med vilken du kan koppla upp till 4 apparater till ditt interna nätverk. Den 5 porten är uplinken till din router (=adsl-burken eller vad du nu använder). Den har inget med printern att göra. Om du har en printer med ethernet-port, kan du givetvis koppla upp den på samma sätt till denna switch, men har din printer inte ethernet-port, måste det lösas på ett annat sätt. Ett sätt kan vara att köpa en printserver. Observera att det finns olika printservrar för USB- och parallelportsprintrar.

Exempel (snabb googling, ingen rekommendation per se): http://www.dlink.com/products/category.asp?cid=10

De billigaste printrarna, som använder datorn som rendering engine, kan inte kopplas till en printserver. Printservrar kan vara problematiska med vissa printrar. Själv har jag urgamla grejer (HP Laserjet och en Microjet printserver), och det finns situationer då man helt enkelt måsta dra ur stöpseln ur dem för att resetera totalt. Moderna grejer kanske fungerar bättre.

Behöver du ny printer kanske? Lättast är att köpa en med inbyggd ethernet-port, då blir det smidigt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Hmmm.... Tack för svaret.

Ok, nej jag har faktiskt precis köpt en skrivare, en Canon MP600, vilken jag är väldigt nöjd med. Den har ingen ethernetanslutning utan kopplas till datorn via USB. Finns det något USB-alternativ?
www.akoume.com


Utloggad hefu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
    • Work of Art
Apple airport express, funkar hur bra som helst med både mac och pc, och skrivardelning!
DW, Mac, Logic, Mercedes
Säljare Macoteket
Trummis i Work of Art


Utloggad tsmalmbe

Synd att du redan köpt, du skulle kommit billigare och lättare undan om du kommit på detta krav före köpbeslutet.

Anyway, DLink, Axis  eller Linksys, om du inte vill betala för att grejen heter Mac, och är vit, kitchig och pop. Problemet som kan uppstå, är bidirectional-grejerna. Alltså möjligen kommer du kunna printa normalt, men printerns alla hypefunktioner, som att den berättar att du skall paja den, fylla papper och putsa bläckpatronen kan utebli.

http://forums.linksys.com/linksys/board/message?board.id=Wireless_Print_Servers&message.id=625

"Just completed a successful installation of the highly rated Canon MP600 and the Linksys WPS54G wireless, after a few trial and error approaches. (Im not a computer geek. My router is also a Linksys, a WRT54G v.2). Some tips:
(1) Connect the PC via cable, not via wireless, to the router when starting the Print Server Configuration process.
(2) If something does not work, disconnect the Print Driver from everything and let it sit for at least 30 seconds before continuing. Once I had to reboot/restart the PC.
(3) At the end of the Print Server Configuration process, and before starting the Print Server Driver configuration, have all connections interconected via cable, none wireless. Then do the Print Server Driver Configuration and run the test print. At this point it will work over wired networks. Then test it with only the PC wireless. And finally test it with the printer server wireless conection. Again, unpower the printer server for 30 seconds or so between each step."




Priset verkar mer än resonligt, pixmania har den för 59£. Så kring 90€ tippar jag på.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Tack för svaren!

Det här blir tydligen dyrare än jag trott. Men, men...

Airport Express blir vad jag förstår den dyraste lösningen, ca 500 kr till, då jag måste köpa minst ett Airportkort vilket kostar 480 kr(jag tror väl att exempelvis iMacen är redo för Airport som standard).

Den andra lösningen kanske inte är så bra för skrivaren alltid dessutom kanske det inte fungerar att använda Mac och PC samtidigt...?

Jag tror bestämt att jag får ta och tänka på det här lite grann. En annan grej jag kommer och tänka på är hur jag ska uppdatera mjukvaran i min musikmaskin utan att vara uppkopplad mot internet. Min nya DAW är visserligen riktigt kraftig (2,66 Ghz Quad Core) men det känns ändå lite onödigt att behöva köra antivirusprogram i den - men det kanske är den bästa lösningen trots allt? Skulle det vara möjligt att koppla nån form av brandvägg mellan musikdatorn och internetdatorn för att skydda den?

Nu beskriver jag diverse andra problem här men tanken är att det kanske finns ett sätt att slå två flugor i en smäll?
www.akoume.com


Utloggad tsmalmbe

Det här blir tydligen dyrare än jag trott. Men, men...

Som sagt, köper man rättmed en gång blir det alltid billigast!

Den andra lösningen kanske inte är så bra för skrivaren alltid dessutom kanske det inte fungerar att använda Mac och PC samtidigt...?

WLAN är WLAN. Bara för att WLAN är i ett vitt paket, gör det inte mer eller mindre kompatibelt.


Jag tror bestämt att jag får ta och tänka på det här lite grann. En annan grej jag kommer och tänka på är hur jag ska uppdatera mjukvaran i min musikmaskin utan att vara uppkopplad mot internet. Min nya DAW är visserligen riktigt kraftig (2,66 Ghz Quad Core) men det känns ändå lite onödigt att behöva köra antivirusprogram i den - men det kanske är den bästa lösningen trots allt? Skulle det vara möjligt att koppla nån form av brandvägg mellan musikdatorn och internetdatorn för att skydda den?

Det finns brandmurar modell NAT (simplex), som har routing-, wlan- och printserver-egenskaper, allt i ett paket. Billigare blir det ju inte. En riktig brandmur kostar skjortan. Billigaste riktiga brandmur lär bli en Cisco PIX-serie, den minsta. Men nu kanske dina krav inte ännu är på den nivån. Så en Linksys kanske fungerar där också, alltså en medalla de tre egenskaperna jag just listade.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Nu har jag lyckligtvis köpt en skrivare som jag tycker mycket om och som gör det jag vill att den ska göra på ett mycket bra vis (hittils i alla fall). Det här med att koppla den till två datorer samtidigt var en idé jag fick senare. Jag kollar upp dina förslag och tackar hjärtligt!
www.akoume.com