Kyrkslätt juryn har suttit i timtal och lyssnat örorna av sig och ska nu försöka dra ihop det hela till nån sorts
resultatlista. Men innan jag ger ut mina röster så kan det väl vara på plats att kommentera alstren. Kul att det
kom så många olika tolkningar och från flere olika genren men samtidigt blir det ju svårare att besluta vem som
ska ha röster, och denna gång verkar det som att ingen deltagare kommer att bli utan poäng och det e ju åxå
kul. Nog med svamlet, här e några tankar om låtarna:1. Cruithne will be watching overDenna låt är snyggt uppbyggd, lite av en vaggsång som har en lugnande skön inverkan på lyssnaren. Arret är
åxå toppen, snygga uppdelningar som får låten att hållas intressant hela vägen. Och den sköna sången med fina
stämmor får det hela att låta väldigt internationellt.
Ackegurorna ger en snygg finnish åt det hela. Tremolo gurorna gillas åxå. Och visst kan jag tänka mig detta på
Woodstock festivalen.
Mixen då, ju bättre låt dess kritiskare blir man ju

:
- kanske lite i vassaste laget
- lite limiter eller kompressor att jämna ut topparna kanske
- trummorna kunde få lite större utrymme, typ hall reverb
Mycket snyggt jobbat ända in de minsta detaljerna, hittar nåt nytt vid varje lyssning.
3. RendeVouzHär har man utgått från att detta skall låta Woodstock och här har man även lyckats.
Mixen är nog i vassaste laget, hihatten river i trummhinnorna. Ljudbilden är mycket tungt belastad men trots det
kommer sången snyggt igenom. Och vilken härlig solist, tror att jag hört den damen förr och hon låter bättre och
säkrare än nånsinn, en svår melodi som klaras av som schmäck. Och den lilla härliga vibraton får mig att smälta.
Många instrument och mycket glatt skrammel, det hör ju till dessa "live" uppträdanden och det verkar ju som om
publiken åxå gillade låten om man lyssnar på applåderna!
Bara tävlingen är över så hoppas jag att ni kör en ny mix där ni glömmer Woodstock och uppdaterar soundet och
liret till 2015 för det kommer att bli succé, tro mig. Bra jobbat här åxå!
5. Cruithne And The SpaceSistersJa här har vi hamnat mitt i flower power med hashpipan som lirar och huvet fullt med färgglada bilder. Men när
introt är över så kommer dom in, Sveriges motsvarighet till Harmony Sisters... The Space Sisters! Absolut härlig
sång med ännu härligare stämmor, wow!
Lyssnar vidare och får förnimmelser av Disney filmer. En mycket mångsidig låt där det händer o sker. Kanske
inte riktigt Woodstock utom i introt men vad gör det, låten e ju fin.
Många språk inblandade och det låter fint när du sjunger på .......ska (vet ju inte vad det är för språk)
Snyggt arrat med många "levande" instrument, hörs ju att du satt ner en hel del jobb på detta.
6. World View Master MachineEn låt från synth avdelningen, har lite svårt att placera in den i festivalsammahanget. Låten e ju mångsidigt
upplagd men låtlängden drar tyvärr lite ner på lyssningsintresset. Snygg robotsång och efter några lyssningar så
"sjunger" den ju alldeles tydligt om Cruithne. Och kanske hade denna låt åxå gjort sig på Woodstock estraden,
vem vet. För högre poäng kunde här ha satts lite mer jobb ner på arret, lite mer som händer o sker. Låten har
ju potential till nåt större och mäktigare, men hur som helst, poäng kommer den att få!
Ett stort tack till arrangörerna som klarade denna festival med glans. Hoppas att intresset
för deltagandet i dessa roliga och utmanande tävlingar ökar och fler deltagare "vågar" sig in på estraden. 
h. johan