Kontrollrummet

Gurano & Marsall - Hon är lycklig

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Här kommer en till från oss. Tar tacksamt emot era tankar, ideer och förslag

/G

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/HonArLycklig.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...börjar lovande med syntriffet och blir ännu bättre när kompet drar igång - det svänger skönt om gitarrer, bas och trummor genom låten - loose känsla utan att bli otight! :)  Sång och "rap" funkar inte i mixen och är inte alls lika tight som kompet...  Vad är era tankar om hur ni ska jobba vidare?


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
...börjar lovande med syntriffet och blir ännu bättre när kompet drar igång - det svänger skönt om gitarrer, bas och trummor genom låten - loose känsla utan att bli otight! :)  Sång och "rap" funkar inte i mixen och är inte alls lika tight som kompet...  Vad är era tankar om hur ni ska jobba vidare?
Tack för lyss å tyck!  :)

Ja det är inte lätt att mixa och eftersom jag på inget sätt är en duktig mixare så tar jag gärna emot direkta konkreta råd på hur jag får in sången (som du tänker). Kanske behöver jag mixa instrumenten annorlunda oxå? Skulle vara tacksam om du kunde/vill ta dig tid att precisera var du tycker att sången otajtar för mycket - eller tycker du att det är överlag? Annars får jag försöka mixa efter eget huvud - å då blir det nog fel :D

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Tack för lyss å tyck!  :)

Ja det är inte lätt att mixa och eftersom jag på inget sätt är en duktig mixare så tar jag gärna emot direkta konkreta råd på hur jag får in sången (som du tänker). Kanske behöver jag mixa instrumenten annorlunda oxå? Skulle vara tacksam om du kunde/vill ta dig tid att precisera var du tycker att sången otajtar för mycket - eller tycker du att det är överlag? Annars får jag försöka mixa efter eget huvud - å då blir det nog fel :D

/Gurano

Du har ett specifikt sound på kompet och sången "kommer inte in i mixen" riktigt. Tror det kan fungera att "telefonfiltrera" rösterna. Sångrösten låter tunn och vass och rapen för basig. Fokusera på lågt mellanregister  (500-1500 Hz) och "värm" som sjutton med någon vintage kompressorplugg eller t.o.m gitarrplugg  :P (jo!! testa gärna!!). Blir det otydligt, flytta fram sången (dra upp nivån och bort med reverb). Gäller både vers och rap.  Snygga ekon på rapen förresten :)

Refrängen är svårare - dels är sången för återhållen och den är lite "svajigt" dubblerad, tappar tonen och dessutom dränkt i reverb.  Skulle rekommendera att ta om refrängen - närmare miken och mer "väsande". Lägg hellre en stämma än än att dubblera.

Men kom ihåg  :rolleyes:



Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tack för lyss å tyck!  :)

Ja det är inte lätt att mixa och eftersom jag på inget sätt är en duktig mixare så tar jag gärna emot direkta konkreta råd på hur jag får in sången (som du tänker). Kanske behöver jag mixa instrumenten annorlunda oxå? Skulle vara tacksam om du kunde/vill ta dig tid att precisera var du tycker att sången otajtar för mycket - eller tycker du att det är överlag? Annars får jag försöka mixa efter eget huvud - å då blir det nog fel :D

/Gurano

Du har ett specifikt sound på kompet och sången "kommer inte in i mixen" riktigt. Tror det kan fungera att "telefonfiltrera" rösterna. Sångrösten låter tunn och vass och rapen för basig. Fokusera på lågt mellanregister  (500-1500 Hz) och "värm" som sjutton med någon vintage kompressorplugg eller t.o.m gitarrplugg  :P (jo!! testa gärna!!). Blir det otydligt, flytta fram sången (dra upp nivån och bort med reverb). Gäller både vers och rap.  Snygga ekon på rapen förresten :)

Refrängen är svårare - dels är sången för återhållen och den är lite "svajigt" dubblerad, tappar tonen och dessutom dränkt i reverb.  Skulle rekommendera att ta om refrängen - närmare miken och mer "väsande". Lägg hellre en stämma än än att dubblera.

Men kom ihåg  :rolleyes:


Hehe jo det där lät ju lätt  :lol:
men jag ska försöka. Marsall får fundera på sången

Tack för råden
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
bra comments Hasse  :)..skall se över reffesången o se vad det kommer över en..


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou gubar!
Gungar riktigt bra fast det känns lite rörigt. Är inte riktigt säker på om gurornas riff spel ligger i samma tonart som basen, som om dom jobbar lite på olika låtar men kanske det är meningen.
Riktigt bra med sång här, fast den blir aningen bakom guraväggen.
Och om du är osäker på mixen så sätt ett frimärke på den och släng den på posten! ;)

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tjou gubar!
Gungar riktigt bra fast det känns lite rörigt. Är inte riktigt säker på om gurornas riff spel ligger i samma tonart som basen, som om dom jobbar lite på olika låtar men kanske det är meningen.
Riktigt bra med sång här, fast den blir aningen bakom guraväggen.
Och om du är osäker på mixen så sätt ett frimärke på den och släng den på posten! ;)

h.   johan
Tackar kul att du gillar - i mina öron är det inte rörigt :D
Jo gura å bas följer varandra bra i tonarten så där hör jag inget problem. Ska kolla upp guravägg kontra sång. Har fått lite nya filer av Marsall som jag ännu inte hunnit att mixa in, men det kommer.
Tack för erbjudande om mixhjälp men om man inte gör själv lär man sig aldrig  :D  B)
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!