Kontrollrummet

Gurano & Plinka - Lyckohjul

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Här kommer en idé från mig och Plinka. Vi tar gärna emot tankar till förbättring och annat.
/Gurano

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Lyckohjul.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
tJOU på er!
Igen nytt alster, very creative!
Tankar och funderingar då...

+  kul med lite nya rytmiska drag, bra trumproggning
+  sången får many points och tilläggspoäng för stämmorna så klart
+  basisten får hedersomnämnande för snyggt lir och bra sound, har utvecklats otroligt mycket!

-  gitarristen hamnar tyvärr på minus sidan pga soundena som gör ont i mina gamla öron. Soundet e för vasst och även onödoigt hårt volym mässigt, stackars Plinka håller på att bli borttappad i guraflödet. Dra ner på diskanten och upp med nån passlig frekvens i mellanregistret, kolla dock hela tiden att det inte krockar med sången. Och testa med limiter eller kompressor
-  Arret kunde jobbas lite mer på, känns lite jämntjockt fast vid 172 på spelaren har ni hittat ett bra arr där gurorna hukar ordentligt för sången. Saknar en vers med dämpar guraplock eller nåt annat extra. Överraska oss!
-  sen vet jag inte hur jag ska säja detta sådär vackert o försiktigt men... I HATE FADEOUTS! :ph34r: :angry: :P

Det blev ju lika många plus som minus så det e grönt ljus för vidare jobb! :)

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
tJOU på er!
Igen nytt alster, very creative!
Tankar och funderingar då...

+  kul med lite nya rytmiska drag, bra trumproggning
+  sången får many points och tilläggspoäng för stämmorna så klart
+  basisten får hedersomnämnande för snyggt lir och bra sound, har utvecklats otroligt mycket!

-  gitarristen hamnar tyvärr på minus sidan pga soundena som gör ont i mina gamla öron. Soundet e för vasst och även onödoigt hårt volym mässigt, stackars Plinka håller på att bli borttappad i guraflödet. Dra ner på diskanten och upp med nån passlig frekvens i mellanregistret, kolla dock hela tiden att det inte krockar med sången. Och testa med limiter eller kompressor
-  Arret kunde jobbas lite mer på, känns lite jämntjockt fast vid 172 på spelaren har ni hittat ett bra arr där gurorna hukar ordentligt för sången. Saknar en vers med dämpar guraplock eller nåt annat extra. Överraska oss!
-  sen vet jag inte hur jag ska säja detta sådär vackert o försiktigt men... I HATE FADEOUTS! :ph34r: :angry: :P

Det blev ju lika många plus som minus så det e grönt ljus för vidare jobb! :)

h.   johan
Oki
Ska kolla över guran å dess frekvenser.
ang upplevelsen av fadeouts så är det utslag av tycke å smak ;)

Tack för lyss å tyck
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Många sköna guror i denna gillar dileva,gnekarn vid 211 e finfin..O plinka e Gottmos,  fina körer.. Försvinner lite text typ på sista ordet i versen ..Mycket som vill ha få plats ..kanske plinka för lite mer utrymme för höras liite bättre ..Mejsla på  B)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Låter bra, jäkligt bra. Något litet går att förbättra:
Alla gitarrer är chorusspretiga, tycker att någon borde vara Les Paul-mufflig för att ge intressantare kontrast. Ibland, framför allt mot sista refrängen, tycker jag att gitarrerna konkurrerar lite väl mycket med sången.
Basen limmar inte riktigt, vet inte riktigt varför. Skulle ha provat att dista den lite.
Plinka sjunger så läckert och hur säkert som helst i pitchen.
DON'T PANIC


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Många sköna guror i denna gillar dileva,gnekarn vid 211 e finfin..O plinka e Gottmos,  fina körer.. Försvinner lite text typ på sista ordet i versen ..Mycket som vill ha få plats ..kanske plinka för lite mer utrymme för höras liite bättre ..Mejsla på  B)
Tackar - kul att det gillas - ska mejsla lite till :D

Låter bra, jäkligt bra. Något litet går att förbättra:
Alla gitarrer är chorusspretiga, tycker att någon borde vara Les Paul-mufflig för att ge intressantare kontrast. Ibland, framför allt mot sista refrängen, tycker jag att gitarrerna konkurrerar lite väl mycket med sången.
Basen limmar inte riktigt, vet inte riktigt varför. Skulle ha provat att dista den lite.
Plinka sjunger så läckert och hur säkert som helst i pitchen.
Tackar - kul att det gillas :D
Ska kolla upp basen å guranljudet

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det låter snyggt. Har ingen kritik. Bra sång, snyggt spelat.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Det låter snyggt. Har ingen kritik. Bra sång, snyggt spelat.
Tackar :D
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Svensk grungeprogg eller nått. Bra i alla fall.
Fint sjunget och spelat.
Det jag tänkte på var kanske variera kompet på nån av de tre verserna. Lite samma lika nu.
Snyggt stick.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Svensk grungeprogg eller nått. Bra i alla fall.
Fint sjunget och spelat.
Det jag tänkte på var kanske variera kompet på nån av de tre verserna. Lite samma lika nu.
Snyggt stick.
Oki Tackar
Ska fundera på variation

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön låt med snygga gitarrer och finfin sång! Även snygga bakgrundsstämmor.
Om man får önska något så är det kanske lite mer variation i dynamik och harmonier.
Bredda gärna stereobilden genom att sprida ut gitarrerna en aning...
Då tror jag också ljudbilden  och separationen blir klarare.
Fint colab!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Skön låt med snygga gitarrer och finfin sång! Även snygga bakgrundsstämmor.
Om man får önska något så är det kanske lite mer variation i dynamik och harmonier.
Bredda gärna stereobilden genom att sprida ut gitarrerna en aning...
Då tror jag också ljudbilden  och separationen blir klarare.
Fint colab!
/Asti
Tack för lyss å tyck.
Ska se över det däringa :)
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tycker Mahan sammanfattade det bra  :)

Edit: jäkligt skön hook märker jag nu så där efteråt :D
« Senast ändrad: 30.01.2015, 20:37:59 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag tycker Mahan sammanfattade det bra  :)

Edit: jäkligt skön hook märker jag nu så där efteråt :D
Tack för lyss å kommentarer.
Ja man kan lita på mahan  :)

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Gillar både låt, lir och sång, snyggt. Tps har du (ni) redan fått så det räcker., men extra plus för basljudet.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Gillar både låt, lir och sång, snyggt. Tps har du (ni) redan fått så det räcker., men extra plus för basljudet.  :)
/Roffe H
Tackar - kul att du gillar sången - Plinkas förstår jag men själv är jag obekväm att sjunga :)
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Den här låten var cool, häftigt rythmik, coola gitarrer och plinkas sång och stämmor- häftigt och coolt...shyssst text också b t w...
jag gillade att lyssna till denna..... :)
den är litet nyskapande och mixen sitter bra tycker tycker jag...
ett kanonjobb...

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Den här låten var cool, häftigt rythmik, coola gitarrer och plinkas sång och stämmor- häftigt och coolt...shyssst text också b t w...
jag gillade att lyssna till denna..... :)
den är litet nyskapande och mixen sitter bra tycker tycker jag...
ett kanonjobb...

mvh
Vi tackar :)
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Ursäkta min frånvaro av närvaro i tråden, men jobbet har krävt min närvaro en tid!
Jag tackar också för lyss och kommentarer härifrån, ska själv lyssna igenom den mer noggrant under helgen! :D
Plinkar på en låt...


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej hej!

Detta har ni gjort bra....snygg låt med mkt bra sång! Precis lagom mycket gitarrflipp på denna. Mina öron hinner sortera allt som händer. (misstänker den nya guran för denna låt) Någon nämnde att en fetare gitarr som motvikt hade varit nice - tror jag också!
Basen är så läcker (lite otight ibland, hade inte gjort det bättre själv) men spelet och soundet gillas!
Kanske lite mer jobb med dynamiken - softare på något ställe för att skapa....mer liv. Knappar du in dina trummor själv G? Eller var hittar du dessa midifiler? Eller detta är kanske live? (känner mig som en dumsnut)

Snyggt jobbat!

Med vänlig hälsning,
Göran


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej hej!

Detta har ni gjort bra....snygg låt med mkt bra sång! Precis lagom mycket gitarrflipp på denna. Mina öron hinner sortera allt som händer. (misstänker den nya guran för denna låt) Någon nämnde att en fetare gitarr som motvikt hade varit nice - tror jag också!
Basen är så läcker (lite otight ibland, hade inte gjort det bättre själv) men spelet och soundet gillas!
Kanske lite mer jobb med dynamiken - softare på något ställe för att skapa....mer liv. Knappar du in dina trummor själv G? Eller var hittar du dessa midifiler? Eller detta är kanske live? (känner mig som en dumsnut)

Snyggt jobbat!

Med vänlig hälsning,
Göran
Tackar - kul att du gillar. Detta är faktiskt inspelat med den gamla guran :)
Ska fundera på ett fetare gurasound någonstans - vi får se om jag gör någon ändring eller tillägg på det? Kan du tidsge var basen är otajt så ska jag försöka åtgärda det.
Ang trummor så brukar jag utgå från det som finns i trumprogrammet och förändra/modifiera det så son jag vill ha det - enklast så :D. Inte ofta - men ibland så bygger jag trummor från grunden.

Palm: Är lite nyfiken på vad du gör för musik, har inte hittat något du lagt upp :D
Kan man få höra? Du kanske vill lägga bas på en jamsession typ a la The Mountain som jag håller på med just nu (med nya guran :D)? eller du vill kanske jamma vidare på den med gura eller annat? - säg bara till. ja andra oxå om ni vill vara med  ;)  B)

/Gurano
« Senast ändrad: 07.02.2015, 12:32:07 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej hej...

Tyvärr är jag inget vidare bra på att lägga upp mina alster. det finns nog förklaringar till det. Men om jag skulle beskriva det skulle det bli: enkel pop. Radioskval typ!
Har några låtar som varit på G ett tag men sen tog datorn slut, den är dock uppdaterad nu så nu är det dags att plocka upp några samarbeten igen :-)
Jag får jobba ett tag till och sedan lägga upp....

Jag återkommer :-)

Med vänlig hälsning,
Göran


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Hej igen...

G1 bugar och ber G2 om ursäkt - för påhopp om otight basspel :-)
Har nu lyssnat igen och det är jag som inte förstod ditt spel. Det enda som hände nu är att jag gillar det ännu mer. Gitarrnedgången och kaggen i breaket är supernice.
(vid dessa reagerar jag 104-105, 118, 145, 194) Men det är nog jag som är överkänslig... Skulle kunna vara ett gitarranslag också som ger känslan, kanske. Du får lyssna och se. Håller du inte med så är det bara mina öron.

Vill poängtera att jag skulle inte kunna göra dina figurer. Men du får gärna lära mig.

Tack för din inbjudan till samarbete... Men du hittar nog någon annan basist/gitarrist som kan bära den manteln bättre.

Med vänlig hälsning,
Göran


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej igen...

G1 bugar och ber G2 om ursäkt - för påhopp om otight basspel :-)
Har nu lyssnat igen och det är jag som inte förstod ditt spel. Det enda som hände nu är att jag gillar det ännu mer. Gitarrnedgången och kaggen i breaket är supernice.
(vid dessa reagerar jag 104-105, 118, 145, 194) Men det är nog jag som är överkänslig... Skulle kunna vara ett gitarranslag också som ger känslan, kanske. Du får lyssna och se. Håller du inte med så är det bara mina öron.

Vill poängtera att jag skulle inte kunna göra dina figurer. Men du får gärna lära mig.

Tack för din inbjudan till samarbete... Men du hittar nog någon annan basist/gitarrist som kan bära den manteln bättre.

Med vänlig hälsning,
Göran
Tack för feedback. Du behöver inte be om ursäkt - vi hör alla olika saker - bättre att säga än att inte säga tycker jag :D

Jag hör bara en grej som du påpekar och det är vid 118 - det ska åtgärdas :D
och du behöver inte fundera på att axla - om alla kör efter sin förmåga så blir det bra - det handlar alltid om att ha kul när man gör musik - inte att alla ska vara på sk samma nivå (enligt mig).
/G
/G
Kör hårt - så länge det ryker!