Kontrollrummet

rippa cd...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
det börjar bli dags för mej att släppa min allra första skiva.
håller på att få ordning på en hemsida osv i samband med detta och tänkte lägga upp lite låtar osv på den.
jag har redan fått mina fysiska skivor, så jag behöver alltså rippa en av dom till datorn, så att jag sedan kan lägga upp på hemsidan.
vilket program är bäst för att rippa en cd (kör med windows 7)?
audiograbber, eac, dBpoweramp är väl dom som verkar rekommenderas mest, efter lite letande...?

sedan när skivan väl är rippad, behöver man väl lägga in isrc, pq omslag osv i ljudfilerna, eller går det att lösa detta samtidigt som rippen, så att all den extra informationen inkluderas?
annars verkar mp3tag funka bra för att lägga till den infon i efterhand, eller vet ni nåt bättre sätt?
there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag kan nog inte ge alla svar du är ute efter men jag har tidigare ofta använt dBpoweramp tills den började kräva betalning eller något annat strul, då fortsatte jag med audiograbber som jag också tycker fungerat bra. Jag har ofta gjort det omständigt så det har blivit flera steg. Först en wav sen på annat sätt göra en mp3:a men i båda de där programmen kan man väl peka ut en nedkopierad lame_enc.dll och använda för att göra mp3:a av önskad/lämplig kvalité. Det där med mp3-taggar har aldrig varit min starka sida eller något jag velat ha med i mp3-filerna men det är jag det, så där finns det nog andra som har bättre idéer.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Om jag inte missminner mig så funkar Windows mediaspelare för att göra mp3.

Mp3tag är bra att taggar med
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
MaxB - ja, det verkar som att det programmet inte längre är gratis, så det går nog bort, eftersom det inte verkar vara bättre än gratiskonkurrenterna.
det lutar nog åt eac (eaxact audio copy) med lame encodern.
jag har ingen bra koll på om det ens behövs läggas in koder osv i filerna, men har för mej att det ska vara så, om man har tänkt lägga upp på tex spotify, itunes osv... och det kommer jag att göra.

Gurano - jag har läst på lite om sånt här nu och har har vid flera tillfällen läst att folk inte rekommenderar att bränna med windows mediaspelare, så därför går den bort.
ok bra.
there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Gurano - jag har läst på lite om sånt här nu och har har vid flera tillfällen läst att folk inte rekommenderar att bränna med windows mediaspelare, så därför går den bort.
ok bra.
Du skrev inte att du skulle bränna - bara att du ville rippa till datorn

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
ok, jag skrev fel där.
jag ska alltså inte "bränna" utan endast "rippa" till datorn.
mitt förgående svar förblir ju dock exakt detsamma, förutom den där felskrivningen då.
« Senast ändrad: 18.01.2015, 19:08:03 by brynte »
there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
ok, jag skrev fel där.
jag ska alltså inte "bränna" utan endast "rippa" till datorn.
mitt förgående svar förblir ju dock exakt detsamma, förutom den där felskrivningen då.
Jag har rippat mången CD med mediaspelaren utan problem i alla fall :D
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
+1 på den. Har faktiskt aldrig haft några problem med kvalitet eller metadata :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
ok, tackar för era svar :)

efter ytterligare en massa sökande osv valde jag att göra detta med itunes och mp3tag :)
there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com