Ho ho - tack för samarbete och tack för tålamod med en envis gammal raspig sångare som jag!

En liten story från pendeltåget igår:
En man placerar små "vykort" på de yttersta sittplatserna på varje ställe i tåget. Två "vita" män kommenterar det respektlöst och den ena kastar kortet på golvet samtidigt som han berättar ganska högljudd vad han hatar och föraktar. Folk runt omkring är tysta. Då mannen kommer tillbaka i gången för att passera oss böjer jag mig ner, plockar upp kortet och ger det till honom med ett leende. Den "vite" mannen som slängt kortet på golvet kommenterar min handling tydligt och föraktfullt. Jag tittar på min dotter med ett leende och hon vänder sig mot mannen och går i svaromål, där hon sakligt upplyser om att den vite mannen har fler valmöjligheter. Han svarar något som jag kommenterar. Han tittar på min dotters rastahår och kommer med nån kategoriserande kommentar under tiden som vi, far son och dotter fortsätter vår konversation med den glädje och det skratt, som denna högtid ger oss möjlighet till. Vi har alternativ och vi har valt att agera på vårt sätt.
Då vi ska kliva av dröjer jag mig kvar en liten stund och med ett vänligt leende och ögonkontakt närmar jag mig mannen mittemot och säger lugnt: "Ha det bra!" I hans ögon ser det ut som "det trånga hatet" släpper, just då i alla fall. Jag hoppas på en god jul även där!
GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR ALLA från MaxB