...jag lägger denna tråd i "övriga musikfrågor", då ämnet spänner över alla steg i skapandet,från komposition via arrangering till inspelning till mixning.
Jag vill försöka sporra en diskussion kring att vara renässansmänniska och Jack(ie) of All Trades i musiken. Det förekommer väldigt mycket sådant på KR - även samarbeten sker i respektive "renässansmiljö" vad jag förstår. Kvaliteten på det som skapas är i många fall riktigt hög - en mix (!!) av god kunskap och inspiration och tillgång till bra "redskap"
Lite bakgrund:I samband med att MIDI-tekniken mognade för sådär 25 år sedan så har jag för egen del främst gjort ”färdig” musik, på egen hand och på bekostnad av att spela med andra. På vägen har jag hittat mina metoder och maner att skapa och producera, men är samtidigt alltid nyfiken på hur andra gör.
Från början var jag rätt så begränsad av vad tekniken klarade (Atari, samplers, multitimbrala syntar, 7 spår + synk på bandaren) men jag gjorde ett standardiserat upplägg – en mall med ett antal spår förberedda för trummor, bas, keyboards etc. En lagom svängig hihat som metronom och sedan på med gitarrer, bas, keyboards etc , sedan mixande och… ja, klart!

Kul och inspirerade till att börja med, men samtidigt begränsande i ”tänket”...
Kom snart att göra mer ”flummig”, elektronisk och ambient musik, där min standardisering inte fungerade. Att slänga ut bandspelaren till förmån för inspelning i dator även i hemstudion var ett stort paradigmskifte som sporrade nya idéer. Plugins var nästa stora skifte – ut med hårdvaran, syntar, effekter och mixer (på gott och ont). Total Recall på allting! Så många kopior av effekter som datorn pallade!
På den vägen har det fortsatt, med allt mer kraftfulla datorer och program, mer fantastiska softsyntar och effekter och i princip oändliga möjligheter!!
Men är det någon fördel för musikskapande och produktion då? Både ock! För 25 år sedan fanns, förutom eufonin över de nya möjligheterna, också ett antal begränsningar, vilka instrument och ljud man hade tillgång till, hur många kanaler, etc. Idag har jag ett antal tiotal olika syntar, samplers, orkesterbibliotek, YouNameIt, av fantastisk kvalitet och i ett antal varianter.
Frågeställning 1:”Idag” fordras en större mängd självdisciplin för att ”komma någon vart” i djungeln av möjligheter. Hur gör ni kontrollrummare? Experimenterar ni med nya ”saker” eller håller ni er till vad ni lärt er och behärskar? Kommer (nya) tekniken ivägen för skapandet snarare än underlättar?
Frågeställning 2: Har ni ett standardiserat sätt att ”ta er an” inspelning och produktion eller experimenterar ni? Kan ju förstås bero på genren (blues eller visa mot progressive och synt/ambient).
Gärna resonerande reflektioner och utsvävningar snarare än "På 1 svarar jag..."