Kontrollrummet

Dividend - Tiggerskan Manuella, nu sjungen av Marre

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
KLAR VERSION (?) MArre har sjungit in Manuellas dikt skriven av maken. Det blev fint :)

Välkomna att såga och klaga!

Här är texten:

"Gud skapade änglarna
en av dem var så vacker att de andra änglarna avundsjuka kastade ner henne på jorden.

Jag skulle vilja vara en tår i din handflata
smälta i solen, förångas
och sedan återvända till himlen och säga till de andra änglarna att:


jag har hittat en ängel även här på jorden
som är mycket vackrare än ni
och som jag vill dela mitt liv med"


---------------------
Ny version klar för sång, lyriken är skriven av Manuellas man när de var yngre. Troligen blir sång inspelad ikväll, oavsett mottar jag gärna tankar om kompositionen. klarinetten motsvarar (mer eller mindre) sångmelodin. Artikeln för intresserade som skapade de starka känslorna:

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/utdrag-ur-en-tiggardagbok/

Skrivelser från igår, ang det första utkastet:
-------
Blev beklämd och ledsen efter att ha läst en artikel i expressen. Mår inte så bra sedan några månader, har noll kraft. Det krävs starka känslor nu för att jag ska skapa musik.
« Senast ändrad: 24.12.2014, 13:57:39 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Japp, man blir beklämd. Jag tror vi alla har råd att skänka några kronor då och då. Jag ger alltid bort alla småpengar som ligger i fickan, det blir några guldtior, nån femma och lite enkronor beroende på vad man har i fickan. Det är hemskt hur utsatta dom är  :(

Din låtidé då. Vemodet lyser genom och det är gripande. Hög potential. Kan man få bort känslan av att det är superkvantiserat och få lite mer liv och känsla i det så hade det varit lysande.
I mitt tycke hade det även varit snyggare och mer effektfullt med en vacker synthpad istället för stråkar, men det är jag det.  :)

Hoppas du mår bättre snart!

Micke


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
All kraft och kärlek till dig vännen! Hoppas du tar dig upp ur djupet.
Fördelen med djupet är väl då att det kan komma fram sånt här vackert vemod också...
Tycker du har något riktigt, riktigt vackert här, jo jag är svag för sånt här.
 Hoppas att du när du jobbar vidare på den behåller känslan av det här enkla, det räcker med detta pianot och någon stråke, kanske en cello?
Plinkar på en låt...


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Japp vackert och vemodig och alldeles för kort.. ;)
Och jo det är grått och tungt nu, men det vänder ska du se.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Vackert och vemodigt, håller med de andra.
Ja, ska vi nu fira Jul och kalla oss kristna får vi för tusan också visa respekt för de som är mest utsatta.
Tycker man gör det väldigt enkelt för sej genom att svartmåla alla tiggare som kriminella.
Krya på dej!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Per!
Tråkigt att du hamnat ut för nåt som drar orken ur dig men till all tur orkar du skriva låtar oich på basen av lyssningen märker jag nog inget som sitter snett.
Vemod o en viss sorgsenhet skiner nog igenomn hela låten men det är ju inget negativt. Låtar går i dur och låtar går i moll precis som livet och jag hoppas innerligen att du sätter dig i studion och snickrar ihop en fortsättning till detta fina introt!

Kämpa på Per! :)

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Vackert och vemodigt, vilket jag gillar!
Som du vet gillar jag ditt pianospel och klangen/anslaget du får fram.
Här skulle kanske anslaget må bra av att inte komma så prick på taktslaget
större delen utan varieras lite mer "taktmässigt". Men det fixar du, det vet jag.
Hoppas du får tillbaka ork och inspiration snarast! Dina kompositioner ger mig
ofta inspiration till eget musikskapande.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Låter som en stark öppning. Fortsätt gärna.

Krya!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Heter det inte Tiggerskan?
I alla fall skitsnyggt det här jag gillar violinerna men framförallt ditt pianotema som känns rätt så unikt, inte de vanliga svängarna från dig - känns som en utveckling framåt. Bra Per o upp med hakan du är bäst. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Måste vara en gudagåva att kunna skriva ur sig svårmodet som du har gjort på denna. Väldigt vackert! Önskar dig allt gott!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Ja, det låter helt underbart, vilken potential :wub:

Du måste fortsätta på detta stycke, kan bli en av dina allra bästa.

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Värmländska toner i den här låten tycker jag. Riktigt bra. Förläng, kanske något svagare velocity på pianot för mjukare feeling.

Ta hand om dig.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack för alla krya på mig! :) Det hjälper upp mig en hel del mer än ni anar. Ny instrumentalt klar version i trådhuvudet. (Sång kommer).

Och jag kommer att kommentera er alla individuellt när jag känner mig mer orkesfull. :)

Tack till alla för tid lyssning och öron! :)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ny version (nyare än den som nämns i inlägget ovan). Den är klar för sång, lyriken är skriven av Manuellas man när de var yngre. Troligen blir sång inspelad ikväll, oavsett mottar jag gärna tankar om kompositionen. klarinetten motsvarar (mer eller mindre) sångmelodin. Artikeln för intresserade som skapade de starka känslorna:

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/utdrag-ur-en-tiggardagbok/

Skrivelser från igår, ang det första utkastet:
-------
Blev beklämd och ledsen efter att ha läst en artikel i expressen. Mår inte så bra sedan några månader, har noll kraft. Det krävs starka känslor nu för att jag ska skapa musik.

Här är resultatet:

(Det kan finnas några stämmor som falskar, det ska fixas. Men har hittat alla jag sett. Men de har en tendens att ansamlas när man vänder blicken bort.)



Här är mina svar till era kommentarer till förra verren:
Japp, man blir beklämd. Jag tror vi alla har råd att skänka några kronor då och då. Jag ger alltid bort alla småpengar som ligger i fickan, det blir några guldtior, nån femma och lite enkronor beroende på vad man har i fickan. Det är hemskt hur utsatta dom är  :(

Din låtidé då. Vemodet lyser genom och det är gripande. Hög potential. Kan man få bort känslan av att det är superkvantiserat och få lite mer liv och känsla i det så hade det varit lysande.
I mitt tycke hade det även varit snyggare och mer effektfullt med en vacker synthpad istället för stråkar, men det är jag det.  :)

Hoppas du mår bättre snart!
Micke

Tack för dina tankar. Kul att potentialen är hög. Min åsikt är ju att det är rätt få instrument som får mer liv och känsla om man spelar svajigt. Trummor hör inte dit (kanske i jazz?). Piano hör inte heller dit, då det är ett percussivt instrument till sin natur. Det har ett anslag nämligen och går varken att pitchbenda eller går tillföra nånting om en not spelas med svaj. Det låter bara gitarr. Men vill man ha det så, så är det väl okej.

Stråkarna är borttagna. :) Det är nog inte till nackdel, hoppas jag.


All kraft och kärlek till dig vännen! Hoppas du tar dig upp ur djupet.
Fördelen med djupet är väl då att det kan komma fram sånt här vackert vemod också...
Tycker du har något riktigt, riktigt vackert här, jo jag är svag för sånt här.
 Hoppas att du när du jobbar vidare på den behåller känslan av det här enkla, det räcker med detta pianot och någon stråke, kanske en cello?

Jag skulle vilja åka till pleijaderna. :) Tack! Jag har bara tre instrument, piano, cello och klarinett i senaste. (SLutgiltiga instrumentala versionen.)

Vackert och vemodigt, håller med de andra.
Ja, ska vi nu fira Jul och kalla oss kristna får vi för tusan också visa respekt för de som är mest utsatta.
Tycker man gör det väldigt enkelt för sej genom att svartmåla alla tiggare som kriminella.
Krya på dej!

Du har så rättt! Kallar mig väl ateist, men medkänslan finns hos de flesta oavsett tro.

Japp vackert och vemodig och alldeles för kort.. ;)
Och jo det är grått och tungt nu, men det vänder ska du se.

Den är 3 minuter nu. :) Tack för uppmuntran!

Tjou Per!
Tråkigt att du hamnat ut för nåt som drar orken ur dig men till all tur orkar du skriva låtar oich på basen av lyssningen märker jag nog inget som sitter snett.
Vemod o en viss sorgsenhet skiner nog igenomn hela låten men det är ju inget negativt. Låtar går i dur och låtar går i moll precis som livet och jag hoppas innerligen att du sätter dig i studion och snickrar ihop en fortsättning till detta fina introt!

Kämpa på Per! :)

h.   johan

Orken är det jävligaste. Kul att du gillade det vemodiga, den är 3 minuter nu. Ja, moll och dur är som livet, men när allt är mörkt och moll för länge, blir det jävligt påfrestande.

Vackert och vemodigt, vilket jag gillar!
Som du vet gillar jag ditt pianospel och klangen/anslaget du får fram.
Här skulle kanske anslaget må bra av att inte komma så prick på taktslaget
större delen utan varieras lite mer "taktmässigt". Men det fixar du, det vet jag.
Hoppas du får tillbaka ork och inspiration snarast! Dina kompositioner ger mig
ofta inspiration till eget musikskapande.
/Asti

Jonnerstone-kritik :D Ja, det är också det att jag vill överföra det till notblad, då är det enklare med kvantiserad midi. Kul att du får inspiration av skräpet jag slänger ur mig :D Kul att höra. OCh tack!


Måste vara en gudagåva att kunna skriva ur sig svårmodet som du har gjort på denna. Väldigt vackert! Önskar dig allt gott!

Tack Eq!

Låter som en stark öppning. Fortsätt gärna.

Krya!

Den är färdig nu instrumentallt. Tack!


Heter det inte Tiggerskan?
I alla fall skitsnyggt det här jag gillar violinerna men framförallt ditt pianotema som känns rätt så unikt, inte de vanliga svängarna från dig - känns som en utveckling framåt. Bra Per o upp med hakan du är bäst. :D

Jo det heter Tiggerskan ;) Den är inte särskilt unik dock, arpeggion på både höger och vänster samspelar och det gör jag ofta. Tack!

Ja, det låter helt underbart, vilken potential :wub:

Du måste fortsätta på detta stycke, kan bli en av dina allra bästa.

/Marre

Den blev rätt bra, så långt. :) (Och jag fattar inte varför folk tycker det är bra, men det är bara jag...) Nya versionen däremot.


Värmländska toner i den här låten tycker jag. Riktigt bra. Förläng, kanske något svagare velocity på pianot för mjukare feeling.

Ta hand om dig.

Hade inte en tanke på värmland, skrev bara vad jag kände. Men det kanske är värmeländskt. Ha det 1up!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
KLAR VERSION (?) MArre har sjungit in Manuellas dikt skriven av maken. Det blev fint :)

Välkomna att såga och klaga!

Låten finns i första inlägget!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Låter bra, stämningsfullt sjunget. :)

Kommer texten upp vore det toppen.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Låten växte till sig med sången, blev lixåm en helt ny låt.
Den inbandade sången är säkert första tagningen, en mycket svår melodi och kräver nog några tagningar till för att sitta perfekt.
Och bara leaden sitter så kunde en stämma här o där lyfta låten ännu mer.

Bra collab o fint jobbat! :)

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
1up. Tack för lyssning. Texten är uppe!

mahan: Marre har en sångstil där hon glider på tonerna, något som kan missuppfattas som falskt Det är 3dje tagningen.
Inga stämmor på den här. Det är ingen rock-låt.

Tack för lyssning!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Vemodigt så det förslår.

Smakmässigt känner jag att det är några toner för mycket för vemodet i pianospelet. Det drillar lite vackert, men kanske lite för ofta för min smak, jag tror det skulle vara mer suggestivt vemod om det inte drillade lika ofta.

Som mahan är inne på (och jag varit inne på förut) så behöver nog en sån här svårsjungen melodi sjungas fler gånger innan sången sitter limmad. Glissando är skitsvårt att få till även för bra sångare, speciellt i och med att hjärnan hos en lyssnare tycker när "rätt" ton skall uppnås.

Låt sången gå på repeat i duschen i en vecka så tror jag att den kommer sitta som hansken.

PErsonligen skulle jag gärna höra att alla melodier från instrument slocknar när marre sjunger, så inget konkurrerar, men det är ju tycke och smak.

KOmpositionsmässigt är det topp!

/T

och god jul btw!

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
1up, EMU och Mahan, tack för feed back :rolleyes:

Det var inte 3 tagningar utan minst 8, samt tonartssänkning på det! Jag hade helt klart mycket svårt att hitta rytmiken i sången till det böljande havet av toner nedanför mig, men jag tyckte till slut att jag hittade den, och sångmelodin är Divis koncept här.
Efter att ha lyssnat ca 10 ggr på den här nu efteråt  så känner jag att det antagligen är det optimala jag kan prestera på detta fantastiska stycke, jag sjunger rent som jag uppfattar det, men tonerna glider som strömmar under, något som kan uppfattas som lite dissonant och experimentellt på sina ställen. Men jag tycker det är spännande så ändå! Verkligen inte förutsägbar musik detta, och jag gillar svåra utmaningar :P Pop är a piece of cake jämfört med detta, prova själva ;)

Jag låter mej nöjas nu. Per är oxå nöjd.

Kanske det kommer en dag när jag säjer till mig själv: " men nuuu...j-r kom jag på hur jag ska sjunga ännu bättre på denna"!!

Tack Per för ännu ett fint collab, dina prylar är outstanding som vanligt :wub:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack marre. Men de kan ha rätt,  det är lite dissonans på några ställen, som falskar på glidningar. Det är en visa, kanske ska vi sjunga normalt här :D

(Inte jazz.)
« Senast ändrad: 28.12.2014, 21:48:08 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
some lite mer input, så låter melodin mer osäker än falsk så att säga, som den kunde må bra av att fraseras om efter sångerskans tycke och smak. lite som bono när han sjunger nån låt för niohundrade gången live, då har det ändrats lite från orginalet :D

är det bara nån ton kan man ju peta till den med autotune på just det stället, men för mig var det just att det låter lite osäkert snarare än hur tonerna träffas.

....själv sätter jag ALDRIG melodin, inte ens på covers eller låtar jag kan. jag har nån fixering i skallen att prova nya sångspår, och dtta gör att stämmor som SKA låta på ett visst sätt alltid kommer ut som gödsel från min studio =)



God fortsättning på er. ska med en djefla taxi för vidare transport till bologna 04:00 :S

gonatt!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jo före snackversen så finns det några ställen där Marre glider mer än bra faktiskt - se det som en utvecklingsmöjlighet istället för kritik - jag är säker på att du kan göra det bättre även om eller trots att den är en himla svår sång - det är väl knappast nån annan som fixar det ... typ. På den igen alltså. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Hallo Divi, EMU & Eddi, och tack för utförligare respons och den behövs. Jag låter den vila lite och ger mig på den senare igen  :)
Med lite mer konstnärlig frihet Divi, kan det bara bli bättre kan jag tänka mig oxå, som du var inne på Emu, hoppas du hann med tåget förresten, okristlig tid ju!

God fortsättning :D/ Marre
« Senast ändrad: 29.12.2014, 11:21:03 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Denna ljuvliga visa har fått än mer själ nu med text och sång! Och ja, det känns gött när sångtonerna på sina ställen glider in i rätt ton i sista takt! Skulle den må bra av att du Marre ger dig på den igen? Ja kanske, det är möjligt att det finns utvecklingspotensial som diskuterats ovan(när ska man anse sig nöjd?), det känner du bara själv, men den är väldigt vacker nu med!
Mixen och kompositionen sitter fint :)
Plinkar på en låt...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Intressant stycke och bra ljud. Tycker melodiinstrument ska sänkas där Marre sjunger så rösten slipper konkurrens. Håller med föregående talare (flera) om att vila med inspelning och öva på melodi och rytmik, skulle vara bra innan du Marre senare sjunger in sången på nytt.

Bono och niohundrade gången kan vara ett riktvärde, där man har en sång och melodi man blir kär uti!
Di där Genesislåtarna jag sjunger med Bribedant har jag troligen sjungit fler gånger än så.
Ändå hör jag att jag kan göra dem bättre idag efter att ha sjungit den flera tusen gånger...
GOTT NYTT ÅR FOLKS!
« Senast ändrad: 31.12.2014, 12:29:58 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Tack gulle er för uppmuntrande ord, kan behövas :D

Lyssnar och lyssnar och har redan kommit på hur jag kan ändra lite i framförallt rytmiken i detta gungande sköna musikhav :D

Vi lär återkomma snart med en uppdatering.

Gott Nytt År kära kr-medlemmar :wub:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan