Gitarrer är ganska tåliga, undvik extremt väder dock(väldigt kallt/varmt, direkt solljus osv). Gitarrer stämmer om sig vid större tempraturskillnader, så därför kan det vara bra att klimatisera din gitarr om du ska spela utomhus eller liknande, alltså låta gitarren stå i den miljön som den ska användas i, efter ett tag så kan man stämma den och den kommer då hålla stämningen.
Stämning, ja det finns väl inte så mycket att säga om detta. Börja med att köra standardstämning(EADGHE), tills du känner dig bekväm med gitarren. Sen kan du kanske börja leka med diverse alternativa stämningar om du vill. Självklart är det valfritt, men jag tycker nog att det är enklast när man lär sig ett nytt instrument. Det finns även stålsträngade gitarrer med inbyggda stämapparater vilket är väldigt bekvämt tycker jag, men samtidigt kan du väl stämma mot ditt piano.
Det kan även vara bra att tänka på stränghöjden på gitarren. Det är lättare att spela om stränghöjden är låg, dvs att strängarna ligger närmare greppbrädan så att man inte behöver använda lika mycket kraft för att pressa ner strängarna. Detta kan nog vara svårt att kolla online, därför råder jag dig att känna på lite olika gitarrer i en musikaffär istället.
Sen efter en tids användning så kan det vara bra om du gör rent greppbrädan när du byter strängar, den blir ganska skitig med tiden. Dels för att vårda gitarren och dels för att dom nya strängarna kommer "hålla" så mycket längre. Är greppbrädan skitig så blir strängarna dåliga(=skitiga) väldigt fort. Man kan även olja in sin greppbräda efter rengörningen, eftersom det handlar om trä så behöver det ses efter med åren, för att undvika att det torkar ut.
Det finns speciell olja att köpa på musikaffären men det funkar lika bra med matolja.
Men detta kanske är överkurs. Det är egentligen bara att köpa en gitarr och ösa. Gitarren är ett tålig instrument och om du bara är lite försiktig så kommer den hålla i massor av år.
Lycka till med gitarrköpet!