Kontrollrummet

stajo etc - Always in my mind

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
LÅTNAMN: Always in my mind
ARTIST/GRUPP: stajo, johan, guran
GENRE: pop och kanske lite rock
LÅTLÄNGD: 3.16
KOMPOSITÖR: Staffan J
PRODUCENT: Staffan J
MEDVERKANDE: Johan S på sång och O.J(guran) på gitarr.
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Låg ute på samarbete innan. Fick in en gitarr som passade bra in i vad jag hade tänkt mig.
De återstår kanske lite panorering och sådant.
Tyck gärna till om allt möjligt.

Kanske kommer fler versioner om fler får tummen ur...
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Först kändes den lite trist, men det beror nog på basen och trummorna som känns alldeles midi och stela.
Däremot är sången, melodin och den underbara santana-guran fantastisk.

Du skulle ha en riktig kör på denna!!


Jättebra låt tycker jag. MEN för att svänga:

roligar trummor
bättre bas

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra låt som sagt. Kul att höra den med denna gura som kanske skall upp något i mixen eller få ett eget solo efter sticket? Någon otajthet vid 00:30. Klockspelet tycker jag inte funkar. Annars lyfter jag på hatten.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Ojaa Stajo!
Snygg låt, grymt snyggt guraspel, sången fin. Stämsången dock alltför otajt och trevande, bör nog sjungas på nytt. Och håller med EQ att klockspelet ska bort.

Men annars en snygg låt, väl jobbat! :)


h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Emulator

Jo det är väldigt mycket midi. Kände det själv och då la jag till klockspelet...

Det är väl ungefär de grejorna jag är mest nöjd med  :D. O.J Hittade rätt där, vet att han laddade upp med någon öl...
och jovisst Johan hade med sig ett par starköl som han svepte under tiden han sjöng in. Jag hade dock inte druckit några
öl när jag spelade in basen.

Det är klart att levande instrument är ju bäst.

Kul att det gillas  :)

equality

Du menar att guran skall vara starkare eller att den skall fram i mixen? Det senare blir svårt för han spelade in med reverb. Jag har iofs läst att genom att förstärka/skära vissa frekvenser skall man också kunna förändra rumskänslan? Man kan ju iofs blöta ner det andra.

Klockspelet... kände att jag ville ha variation mm men kanske inte fungerar 100, frågan är vad jag skall göra istället där.

Tackkk, en annan har ingen hatt men det kommer väl med åren ;).

mahan

Goooottt mahan!

jo blev också nöjd med vad han levererade. Gick bara någon timme efter det att han ville göra ett försök...

Stämmorna gjordes lite hastigt. Får se om vi får tid att lägga om dem. Han har ett ganska tight schema.

Tack :)
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Stajo,det var ett tag sedan..
Bra låt detta,och bra sånginsats.Snygg gura..Jag tycker mixen låter bra.Kanske lite mer fläsk i baskaggen,en snutt eq i det låga registret skulle göra susen.En litet reverb med kort svans för att gifta ihop sången med det övriga hade jag lagt,men det är ju jag det :D I lurarna ligger pianot lite lågt,snyggt spelat dock..

I övrigt perrens!

Mvh
Micael


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Hej Stajo,det var ett tag sedan..
Bra låt detta,och bra sånginsats.Snygg gura..Jag tycker mixen låter bra.Kanske lite mer fläsk i baskaggen,en snutt eq i det låga registret skulle göra susen.En litet reverb med kort svans för att gifta ihop sången med det övriga hade jag lagt,men det är ju jag det :D I lurarna ligger pianot lite lågt,snyggt spelat dock..

I övrigt perrens!

Mvh
Micael

Tjena Micael

Jo upplever väl en liten musik-svacka... fast var ju tvungen att i alla fall krysta ur mig en låt i sommar  :P.
Skall testa ditt recept. Jag har skurit lite på bastrumman, kanske lite för mycket. Första projektet där jag bouncar ut hela trumkittet när jag mixar så det finns ju lite större möjligheter. Pianot upp lite, jo det är fler som kommenterat, har precis sänkt det lite men kanske för mycket.

Tack för komments
/Staffan

Ingen som vill tillföra något angående panoreringen?
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej Staffan!
Tror jag hört den här låten tidigare i Studioforumet.
Märker direkt att din sång har blivit mycket säkrare!
Tror att jag tyckte låten var bra då och tycker det fortfarande.

Men det är nåt jag inte giller, tycker det är för lite skillnaden mellan versen och refrängen- det låter liksom lika om det, alltså inte själva melodin men spelet, en enkel tambourin hade kanske gjort susen, visserligen ändrar trummisen hihatslagen, men det behövs nåt mer som förstärker, likadant i b-temat, en orgel hade nog vart fint, nåt som drar långa vibratotoner. Jaja, men en skitfin låt är det  :rolleyes:


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Hej Staffan!
Tror jag hört den här låten tidigare i Studioforumet.
Märker direkt att din sång har blivit mycket säkrare!
Tror att jag tyckte låten var bra då och tycker det fortfarande.

Men det är nåt jag inte giller, tycker det är för lite skillnaden mellan versen och refrängen- det låter liksom lika om det, alltså inte själva melodin men spelet, en enkel tambourin hade kanske gjort susen, visserligen ändrar trummisen hihatslagen, men det behövs nåt mer som förstärker, likadant i b-temat, en orgel hade nog vart fint, nåt som drar långa vibratotoner. Jaja, men en skitfin låt är det  :rolleyes:

Jorå den har legat under ofärdiga med mig som sångare fast nu är det INTE jag som sjunger :) så sången är betydligt säkrare ;).
Precis vad jag själv tyckte när jag satt med den, det var då jag försökte mig på med lite klockspel och sådant vilket kanske inte höjde den till skyarna ändå. Tror jag provade med orgel fast saknade inspiration vid tillfället. Skall se om jag hittar den igen för det stämmer som du säger.
Kul att du gillar :)
/Staffan
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej Staffan!
Tror jag hört den här låten tidigare i Studioforumet.
Märker direkt att din sång har blivit mycket säkrare!
Tror att jag tyckte låten var bra då och tycker det fortfarande.

Men det är nåt jag inte giller, tycker det är för lite skillnaden mellan versen och refrängen- det låter liksom lika om det, alltså inte själva melodin men spelet, en enkel tambourin hade kanske gjort susen, visserligen ändrar trummisen hihatslagen, men det behövs nåt mer som förstärker, likadant i b-temat, en orgel hade nog vart fint, nåt som drar långa vibratotoner. Jaja, men en skitfin låt är det  :rolleyes:

Jorå den har legat under ofärdiga med mig som sångare fast nu är det INTE jag som sjunger :) så sången är betydligt säkrare ;).
Aj,aj,aj...Mm... Bra att du tar det med ett leende. Det kanske är en bra idé att låta Johan sjunga dina låtar, om det är möjligt, för du gör grymt slagkraftiga låtar. Sätter sig obönhörligt i skallen :D


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Hej Staffan!
Tror jag hört den här låten tidigare i Studioforumet.
Märker direkt att din sång har blivit mycket säkrare!
Tror att jag tyckte låten var bra då och tycker det fortfarande.

Men det är nåt jag inte giller, tycker det är för lite skillnaden mellan versen och refrängen- det låter liksom lika om det, alltså inte själva melodin men spelet, en enkel tambourin hade kanske gjort susen, visserligen ändrar trummisen hihatslagen, men det behövs nåt mer som förstärker, likadant i b-temat, en orgel hade nog vart fint, nåt som drar långa vibratotoner. Jaja, men en skitfin låt är det  :rolleyes:

Jorå den har legat under ofärdiga med mig som sångare fast nu är det INTE jag som sjunger :) så sången är betydligt säkrare ;).
Aj,aj,aj...Mm... Bra att du tar det med ett leende. Det kanske är en bra idé att låta Johan sjunga dina låtar, om det är möjligt, för du gör grymt slagkraftiga låtar. Sätter sig obönhörligt i skallen :D

He, he jo jag har inte direkt några större ambitioner som sångare... ;). Jo Johan får självklart chansen igen om han vill, men jag vill gärna även låna andras stämmor i framtiden som tex mina favoriter HMike, stensdotter och burnin sven... 
Kul att du gillar melodierna, det värmer :)
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
skön låt och grymt snyggt guraspel, santana, oj oj oj :lol:
Hej stajo
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Älskar den här låten!
Om du drar bort eller ligger till spelar ingen roll för mig - förälskad i låten ändå!


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Älskar den här låten!
Om du drar bort eller ligger till spelar ingen roll för mig - förälskad i låten ändå!
Ingen ändring än så länge... blir så glad att läsa sådant här :)!

och guran visst är guraspelet pricken över i'et ;)
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
yes I see I am the prick :lol:
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Denna låten har jag missat helt, och du har väl säkert glömt bort den stajo. Men jag gillar den faktiskt. Nöjer mig med det för idag :)

/Jon
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Ibland räcker det att lyssna :) Kul

He he, tack för maten, det var faktiskt gott ;)...
www.myspace.com/staffanjonsson