Forum > Demolåtar
Oh holy night - Harmonica mike Version 4 - 2014/12/15
Emulator:
Paradoxalt nog tycker jag INTE du ska ha din röst som stämma eller kör på denna som liveuppträdande.
Lyssnar hemma i lurar, och det låter bra. Tycker det passar med stämman som är lagd -
MEN
din röst är speciell, kraftfull och unik. Det stjäl fokus från leadsstämman. Det är TVÅ leadstämmor. Du kan ju inte hjälpa det, öppnar du käften två gånger och sjunger med den där rösten så har du två lead!
Jag tycker du har två val, om du ska framföra denna live på något sätt:
1: Hmike och ett sparsamt arr. Funkar klockrent. Du kan leverera sången grymt bra så gådshuden reser sig igenom finskjortan på folk och det krusar sig i glöggrytan.
- ingen kommer sakna kör. de kommer bara lyssna på dig. Kanske sliter du fram munspelet och kör en vers med det. Även den mest inbitne julsångshatare kommer ha tårade ögon :wub:
2: Hmike och sparsamt arr, och en två/trestämmig kör, lagd av en annan röst. Gärna släta, klara körstämmor. En kille och en tjej som sjunger helt rakt utan krusiduller. Körens fördelar för att skapa "sence of urgency" är ju uppenbar, den kommer lyfta låten utan att ta fokus från leaden.
Så bort med din egen körstämma tills du får nån annan som kan lägga en!
Plinka och/eller marre? Girly?
På ett personligt plan skulle jag gärna höra en variant med ännu enklare arr. Tänk dig att det bara är nån matta och enstaka ton, och sen brakar den där rösten igång... :wub:
Hur du än gör så blir det bra Hmike, men det var mitt tyck å tänk iallafall!
PS: Vilket tempo kör du i?
Harmonica mike:
Mr Thomp:
Håller med.Stämmorna kommer ändå inte att gå att synka 100 live så de går bort.Arret,ja kanske jag skulle testa med nån synthpad som grund..Varvat med tunga pianoackord..Har en variant på denna med enbart ackord slagna i A dur på varje takt,det låter helt okej de också med häftig sustain.Speciellt på de med lägre bastoner.
En annan variant skulle ju vara Cello/piano.Ackorden på pianot och cello som lirar lite av vandringarna kompletterat med en låg synthpad alternativt bas...Det skulle kunna dra det här ett par snäpp till,men det får bli på nästa jul det :)
Nu snickrar jag ihop en video till veckan och erövrar världen,äähhh KR menar jag :)
Stort tack för återkopplingen,det värmer Thomas.
Tempot är 86 på denna.
Mike
equality:
Mighty Mike... Din stämma får nästan norrskenet att lysa ända hit ner. Få som kan bära upp denna och hur du lyckas kl 05:30 vet nog bara nordanskenshimlen. Jag kan/vill inte ens prata vid den tidpunkten. Gillar kören, ger nästan en gospelfeeling, nåt med din fina timing. Well done sir!
Emulator:
...oh holy miiiike... :)
Harmonica mike:
Norrskenet :wub:
Eq mikey:
Thanx man.Jag kunde inte sova så jag steg upp och satte ihop arret i avsaknad av andra idér.Och det var klart 05:30,frugan drar på jobbet då,så jag ylade in allt på en gång när hon gått.Annars brukar det bli spolande kranar och slammer av olika dignitet på mina inspelningar och det gillar vi inte :)
Den tidiga timmen gjorde att jag tog till falsetten på det kraftiga partiet och sjöng ganska mesigt/svagt i övrigt.När jag lyssnat in mig på det hela så tyckte jag det blev ganska coolt.Men grund tanken var fullt ställ med Baryton tryck,fast det här funkar ju också.I övrigt justerat med stämmor och fixat ett par digitaldistningar på sången samt brottats med sustainet i pianot.
Mr Thomp:
Testade en ooaaakör på slutet,tror det är smartaste lösningen för liveriet.
#############################
Nu tänker jag inte tjata mer med denna cover.Testar backtracket,funkar det så kör jag på detta minus stämmorna på andra versen.
Mike
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida