Jag håller med! Många riktigt fina bidrag -tur man har ett par veckor till på sig att lyssna igenom och rösta!

Spännande och roligt tema också tycker jag!
Jag vill också passa på att tacka Mahan för en så utförlig och fin kommentar till alla oss andra! Inget dåligt arbete att göra en sådan analys på så många låtar så snabbt.
Därmed känner jag mig också sugen på att ge ett snabbt svar och en liten egen kommentar till mitt eget bidrag:
Citat: "The Grey - Plinka
(SC-image: Smidig nyårsraket)
Detta är kanske festivalens stora positiva överraskning dels för jag inte väntade mig att hitta Plinka här och dels för
den fina låtidén. The Grey ger mig en bild av nån som lider igenom sitt liv från djupt depressiva tillstånd till aningen
ljusare tider. Snyggt arrat och med relativt enkla men brillianta medel fåtts till stånd en låt som sätter sig nånstans
därinne. Väntade mig en stor sånginsats när jag startade spelaren men den uteblev denna gång viket gjorde att hag var
tvungen att lyssna på nytt med ny atttyd och efter tredje lyssningen öppnade sig hela låten på nytt. Nu först hittar jag
Plinkas otrooligt fina användning av sin röst, inte som ett solo instrument utan en prydlig och fin del av arret. Och
det ger en tyo snygg "spookie" känsla över det hela. Snyggt uppbyggt arr som får låten att växa till sig mot slutet.
Lite onödigt lång låt, här åxå stundom på gränsen till "boring" men helheten räddar situationen. Om du slänger upp en ny
version nångång så kolla på att korta av den lite så hålls intensiteten bättre uppe" -slutcitat från Mahan
Intressant när man musicerar och sjunger utan ord, att det kan väcka olika tolkningar hos folk. Mahan lyckas tolka in något som jag själv inte ens var medveten om, men det skulle kunna vara jag som han beskriver(den depressiva personen). Fast själv fick jag hela låtidén när jag gick med hunden runt Svarte Mosse i Kungälvs Fontin-skog och det var jämntjock dimma, helt magiskt så här års. När jag byggde på mitt arr med min röst som jag precis som Mahan förstod efter ett par lyssningar, som en del av instrumenteringen ville jag inspireras av gråa nattvarelser som ugglor, kattdjur och kanske något övernaturligt gråväsen. Därav uppstod "The Grey".

Och jag kommer nog att jobba lite till på den och ta med mig Mahans tips

Kram på er alla, mina röster kommer så småningom!!