Kontrollrummet

MaxB - It will get better - annan bas och Lazarus på trummor!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack Bass för en underbar låt och ett fint backtrack - tack Lazarus för finfina trummor.

Ni ska höra Max verre på låten! Galet!  :wub:

Ja, galet är bara förnamnet. Låten är galet bra och jag var sugen på att sjunga den. Upptäckte att jag gillade att spela kompgitarr, sologitarr och sjunga kör också.
Jag har känt en stor glädje att få spela och sjunga låten It will get better och tycker att låten är "One of a kind", inget man skapar varje dag precis. Låten är en diamant  enligt mig. Tack Bass att jag får göra en tolkning av den.

Edit lördag 2014-12-13 - version 5 med trummor och ny bas:
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/Bass_ItWillGetBetter_MaxB_v5_DrumsBass_oz.mp3[/mp3]
http://max.shivas.se/music/Bass_ItWillGetBetter_MaxB_v5_DrumsBass_oz.mp3
« Senast ändrad: 27.12.2014, 13:48:51 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bass

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
Tja MaxB
Tycker det är askul att du ville lira in den. Tycker du har en så jäkla coolt och eget sound som jag verkligen diggar.
Skitsnyggt  :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tja MaxB
Tycker det är askul att du ville lira in den. Tycker du har en så jäkla coolt och eget sound som jag verkligen diggar.
Skitsnyggt  :D

Det är kul att du uppskattar. Man skulle kunna förvänta sig motsatsen, om någon vill "lägga beslag på" en fin låt man gjort.
Tycker den dynamiska uppbyggnaden fungerar bra men efter många lyssningar hör jag att jag bör sjunga om några passager där rösten inte lyckas hålla rak ton hela vägen eller på annat sätt inte fungerar tillräckligt bra.

Har du tänkt på att jag förlängt låten?
« Senast ändrad: 04.12.2014, 07:25:54 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Max!
Börjar sitta riktigt stort o mäktigt.
Några tankar:

- sången har hittat en fin känsla men stundom precis som du själv konsaterar kunde behöva lite mer övning speciellt på på höga tonerna.
- plockguran sitter snyggt i början med ett fint lätt komprimerat clent sound men av nån orsak surar den till vid ca 98 på spelaren och plocket låter fel.
- tycker sången sticker ut väl mycket så dra aningen ner den volymen, kanske lägg på en limiter för att jämna ut nivån och till slut testa med ett lätt stereodelay för att bredda på sången och få den lite luftigare i stil med resten av kompet.

bra jobbat! :)

h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tjou Max! Börjar sitta riktigt stort o mäktigt. Några tankar:
- sången har hittat en fin känsla men stundom precis som du själv konsaterar kunde behöva lite mer övning speciellt på på höga tonerna.
- plockguran sitter snyggt i början med ett fint lätt komprimerat clent sound men av nån orsak surar den till vid ca 98 på spelaren och plocket låter fel.
- tycker sången sticker ut väl mycket så dra aningen ner den volymen, kanske lägg på en limiter för att jämna ut nivån och till slut testa med ett lätt stereodelay för att bredda på sången och få den lite luftigare i stil med resten av kompet.
bra jobbat! :)

Tack att du tar dig tid att lyssna och komma med tips också!
Inte helt lätt att sätta styrka, känsla och precision i de höga tonerna för mig men jag tror de sitter bättre i kvällens omsjungning, kanske...
Den där suringen vid 98 på gitarren är den akustiska kompgitarren du menar alltså. Jag är inte säker exakt vad du hör (och jag filtrerar bort i mina öron)
Sången sticker nog ut nu också men jag vill ha den så ett tag för att tydligare höra missar eller höra vad jag kan förändra på leadsångstämman.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jag lyssnade just på Bass egen verre, och såg att du också gjort en, så blev nyfiken ;)
Kul att höra, det låter delvist likt i stil men ändå så olika, och mycket på grund av era olika sångstilar :)
Låter bra, mixen bra, kanske lite puts på sången så!
Plinkar på en låt...


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det är en stund sedan jag lyssnade på originalet och därmed kan ta in din version som vore den gjord av dig. Om det vore så skulle jag göra vågen ety det är en helsikes bra låt.
Du gör en egen version som låter bra men jag tycker att du har för mycket precense både på lead och kör, det mystiska med låten försvinner lite. Körerna är bra men jag saknade lite i början på vers ett som skulle bryta lite. I inearslurar så spräcklar det på vänster av nån anledning men med portapro funkar det bättre.
Guran tillför bra. Wawaguran alltså.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Bass

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil

Utloggad Bass

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
Haha alltså seriöst, diggar det som fan!
Jag är riktig sucker för lite mer space i soundet så det är ju en käftsmäll i nyllet med närheten. Men jag gillar det oavsett.

Gillar det så mycket att jag fick lägga ner att lägga om sången på min egen version då jag ramla in på dina melodier =P


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hoppas Bass fina låt gillas även så här:

[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/Bass_ItWillGetBetter_MaxB_v5_DrumsBass_oz.mp3[/mp3]
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Nej du behöver inte nån ny musikdator, låter perfekt det här. Smäktande refräng för vajande tändare med imponarande jobb på trummor och elgura, inte riktigt min mammas gata men jäkligt bra låter det.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Max!
Denna har ju vuxit till sig sen jag senast lyssnade.
Arret e bra och liret sitter fint, Det som lite känns onödigt är percussions instrumenten som kommit till bland trummorna typ bongos och trädpinnar...

Sen kommer vi till mixen och där kanske du kan slänga in lite jobb vid mixerbordet, Här några synpunkter:

- basens sound e väldigt mellanregistrig nu och låter klen o kall och fyller inte helt sin uppgift som stöd åt låten. Kanske sök ett fetare sound eller så testa skära bort av mellanregistret så borde det åxå hjälpa.

- stämmorna väldigt blyga, släpp fram dem lite mer
- är det nåt typ trumpeter som lirar i bakgrunden? Eller kanske jag bara inbillar mig. Men om så är så lyft upp dom, låter lite Beatles om det hela.

Närmar sig slutrakan detta, lite skruvande och du har den.

h.   johan

---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Bass

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
Tja är i Thailand o kan inte lyssna!
Kan du inte posta direktlänk till låten. Flash fungerar inte så jag ser inte länken


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tja är i Thailand o kan inte lyssna!
Kan du inte posta direktlänk till låten. Flash fungerar inte så jag ser inte länken

http://max.shivas.se/music/Bass_ItWillGetBetter_MaxB_v5_DrumsBass_oz.mp3
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Fin låt är det ju!! Gillar det lite mer stökiga i arret och bra pondus i kompet i denna version som stökigheten kontrasterar snyggt emot.

Jag är en sucker när det gäller Max sång  :wub:  men i denna ett stort minus för de för höga tonerna i "It will get better..."! Jag får ont i halsen av att bara lyssna på det och det förstör helhetsintrycket! Gör något falsettigt, dubbat, stämmor eller vadsomhelst :)


Utloggad Bass

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
Aaaasläckert!
Sån jävla asskön känsla att höra någon annans tolkning så här.
Så jävla vackert! Kan kanske hålla med om det där inse höga tonerna på it will get better. Men who am i to judge lixom ☺️
Rörd blev jag i alla fall. Vackert!
Ska spela upp denna sen för den låten skrevs för ❤️


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Vackert jo, föll mig bara inte ricktigt på läppen. Vet inte varför :wacko: Max sjunger fint :)

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Instrumenten ligger för sig o sången för sig..Basen e lite klonkig i ljudet helst under versen ..Få ihop bitarna bättre i mixen så är ni på spåret igen ..Det tar udden av sånginsatsen o det vill VI ju inte va med om  :) B)


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Tja är i Thailand o kan inte lyssna!
Kan du inte posta direktlänk till låten. Flash fungerar inte så jag ser inte länken

Det funkar alltså inte alls?

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tja är i Thailand o kan inte lyssna!
Kan du inte posta direktlänk till låten. Flash fungerar inte så jag ser inte länken
Det funkar alltså inte alls?
/Mein

Aaaasläckert!
Sån jävla asskön känsla att höra någon annans tolkning så här.
Så jävla vackert! Kan kanske hålla med om det där inse höga tonerna på it will get better. Men who am i to judge lixom ☺️
Rörd blev jag i alla fall. Vackert!
Ska spela upp denna sen för den låten skrevs för ❤️

Jo det verkar så...  :huh:  :rolleyes:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Måste bara säga det att med de nya trummorna blev det fina fisken. :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
HasseFX - jag har fått kommentar på det förut och har försökt med vanliga medel att åtgärda. Kanske får ta fram verktygslådan enligt ditt tips. Tack för hjälp på traven!
Bass - det är underbart att du kan ta det så öppenhjärtligt och att jag fått låna din fina komposition. Det är en sån här låt man önskar att man skrivit själv.
Spacetrucker - alla gillar inte allt. Enkelt som så. Tack för att du kommenterar.
Marsall - Jag ska försöka få till djup på basen och minska på midden i basen. Tack att du vägleder mig. Jag hör det själv nu efter din hjälp.
Eddi - Ja, jag hoppas Lazarus gillar trummorna i mixen. Jag upplever att de ligger bra men vi har olika förutsättningar på hårdvara, mjukvara och lyssning för att skruva till en optimal mix.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Tja är i Thailand o kan inte lyssna!
Kan du inte posta direktlänk till låten. Flash fungerar inte så jag ser inte länken
Det funkar alltså inte alls?
/Mein

Aaaasläckert!
Sån jävla asskön känsla att höra någon annans tolkning så här.
Så jävla vackert! Kan kanske hålla med om det där inse höga tonerna på it will get better. Men who am i to judge lixom ☺️
Rörd blev jag i alla fall. Vackert!
Ska spela upp denna sen för den låten skrevs för ❤️

Jo det verkar så...  :huh:  :rolleyes:

Aha! Jag kör ju inte frukt-pc (jo, fast bara med Windows) eller nån annan artikel från den fabriken men ungarna gör. Därav var jag lite förundrad över att jag inte hört några klagomål de senaste två åren. :)

/Mein
www.soundcloud.com/meter