Kontrollrummet

Äntligen nytt Ljudkort!!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad biggy

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
  • totalmangel-en livsstil
    • Visa profil
Så har det äntligen blivit av, inköpet av nytt ljudkort. Har dragits med ett EMU-APS sedan slutet av nittiotalet och har pga arbetslöshet och studier inte känt att jag haft råd med ett nytt kort då jag tyckte att det jag hade var ganska hyfsat....   Det tycker jag inte längre... Ett av mina sista inlägg i det gamla forumet var en fråga om någon kunde tipsa om vilket av de tre korten i uttagningen som var kvar och det blev ett Focusrite Saffire LE.
Jag hoppades och förstod väl att det skulle låta bättre med ett nytt fräscht kort men att skillnaden skulla vara så stor hade jag alldrig kunnat föreställa mig.
Detta är alltså ingen fråga utan bara ett litet glädje uttryck för nu har ja fått upp hoppet igen att någon gång kunna lyckas skruva till ett bra elbas ljud.  :) Detta har jag aldrig lyckats med innan o det är lite extra trist eftersom jag är bassist själv.

Nä nu ska jag sätta mig o lyssna lite till o bara njuta, hej på er!  :D


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
lycka till med skruvandet..  -_-
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad unease

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
  • w
    • Visa profil
    • unease homepage
Ja man kanske borde göra slag i saken och uppgradera sitt gamla Waveterminal 2496 som jag haft sen jag vet inte när... Men det känns ju inte lika inspirerande att uppgradera ljudkortet jämfört med att köpa nån ny synth eller effekt...
www.unease.se - www.myspace.com/uneasemusic


Utloggad biggy

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
  • totalmangel-en livsstil
    • Visa profil
Det kanske inte är så akut för din del, du har ju iaf 24-bitars kort, mitt va 16-bitars med urpissiga micförstärkare. Men det va hett när det kom.  :lol:


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Biggy.
Kul med ett nytt kort.Jag ska också köpa ett nytt,har dock inte riktigt bestämt mig än., pga. av att jag vet alldeles för lite om ljudkort och dess möjligheter att styra hela inspelnings kedjan. Har ditt kort anslutningar så att man koppla upp aktiva monitorer via det,samt styra ljudnivån? Eller behöver man koppla upp en mixer också?

Jag har tittat lite på saffire,Mackie å några till..

Du får ursäkta min banala fråga,men jag vet väldigt lite om detta.Tidigare så har jag kört via mixer (mackie) och ett billigt ljudkort..Det har funkat bra men kvaliten på sång inspelningarna har sviktat lite,samt en hel del latency problems..Nu tänker jag investera och få ordning på detta,så bidra med lite info åt mig så min bild klarnar lite mer..

Mvh
Micael