Kontrollrummet

Roffe H - Summertime (nu med sång)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
LÅTNAMN: Summertime
ARTIST/MEDVERKAN: Roffe H
KOMPOSITÖR: George Gershwin/DuBose Heyward
GENRE: Blues
LÅTLÄNGD: 3:18
INSPELNINGSÅR: 2014

FORMAT: mp3



Har försökt hitta tillbaka lite till jazzinspiration och saxspel (vet inte om det blev jazz eller mer blues) hur som helst vill jag försöka åstadkomma något när jag lirar själv. Att försöka få till "jazzsound"på gitarren var svårt, men ja, får se vad ni tycker? Så teknisk är jag inte precis, men hoppas på att jag hittat rätt känsla och de rätta tonerna i alla fall. Har ändrat gitarrljudet något sedan sist och lagt nya trummor.

/Roffe H
« Senast ändrad: 08.12.2014, 18:01:33 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Superskönt ljud som vanligt på saxen och rent ljud på gitarren, även om det
kunde varit lite mer "jazzdovt" i mitt tycke.
Upplever kompet lite "styltigt". Tror det är trummorna, som har för mycket
"poptrummor" över sig. Försök hitta någon annan trumloop, som inte är så
markerad på 3:an. Kanske skulle det göra flytet bättre...
Vispar kanske är ett bättre alternativ...
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag blev inte som Asti störd av trummorna men han kanske har rätt. En av världens bästa låtar någonsin och du gjorde den inte sämre - lägg gärna på sång också - kan tänka mig att din röst passar riktigt bra till den härninga dängan :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja, rösten, den rösten, Roffes röst, vill vi nog höra på den häringa dängen!
Inte spännande komp men den är skön så här! Passar som en bakgrund till något, en filmsekvens, den svenska sommaren eller vad tusan som helst.
Näe förresten inte till vad som helt, inte till dansen runt granen.

Låter som du avsåg att tona ner den vid 172 men sen valde ett annat värdigt slut. Stämmer det?
« Senast ändrad: 29.11.2014, 19:12:49 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för kommentarer: Har lyssnat till era tips, kanske blir det lite sång så småningom och ändring på trummor och gitarrljud. Ja Max, hade tänkt tona ut först men det är ju lite trist och fegt.  :lol
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Hallå igen, tycker att den skulle ha lite sång också, trodde inte att texten var "fri", men det är den,DuBose Heyward skrev den i samband med Gershwin till Porgy and Bess  (1935).
Den känns mer färdig så här...lagt till nya trummor och ändrade också ljudet på gitarren något.
/Roffe H
« Senast ändrad: 02.12.2014, 18:28:25 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag säger inget om jazzcymbalerna.....
Men din röst passar verkligen detta med din naturliga (eller?) vibrato så är det riktigt njutbart fanns det inte en vers till tycker det låter som om det finns plats för lite mer sjung :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jag säger inget om jazzcymbalerna.....
Men din röst passar verkligen detta med din naturliga (eller?) vibrato så är det riktigt njutbart fanns det inte en vers till tycker det låter som om det finns plats för lite mer sjung :D

Tack för återlyssning Eddi, alltid lika välkommet med goda råd och uppmuntran.
Trummorna...nja vars, men de passar nog bättre till låten i alla fall. Kanske kan man fixa till dem lite bättre  :unsure:
Det finns ingen mer text, jag har med allt som är skrivet, däremot kan man ju upprepa första versen igen, men tänkte att den blev lite för lång då (tyckte 3:18 räckte)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Lägger upp denna som färdig nu, meningen att trummorna ska vara bättre nu än i förra versionen. De är i alla fall de bäst passande jag kan hitta i dagsläget.  :unsure:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Då får du allt välja Färdiga Demon och inte Allt om kontrollrummet :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Då får du allt välja Färdiga Demon och inte Allt om kontrollrummet :D

Jag vet inte hur fasen den hamnade här, den bara flög iväg (har strulat igen, det är inte första gången) Går den att ta bort från allt om kontrollrummet?  :wacko:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Då får du allt välja Färdiga Demon och inte Allt om kontrollrummet :D

Jag vet inte hur fasen den hamnade här, den bara flög iväg (har strulat igen, det är inte första gången) Går den att ta bort från allt om kontrollrummet?  :wacko:
/Roffe H
Javisst gör Flytta ämne igen och välj rätt destination bara - kryssa bort lämna info kvar - risken är väl att låten försvunnit under flytten så då får du lägga upp igen bara.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se