Precis som HasseFX säger så märks ju mp3:ans latency betydligt tydligare i kvantiserad musik som t.ex elektronika. I mer traditionell musik så finns det ju en inneboende "osynk" mellan musikerna som ju blir en del av "svänget". Gitarrist, basist, trummis mfl är ju aldrig exakt samtidigt på 1:an på millisekunden.
Men som sagt, det svänget ska komma från musikerna och inte från mp3:an

Tänk också på att desto fler ggr mp3:an studsar mellan kollaboratörerna desto större blir latencyn (528 * 2 samples per studs) och den blir snart väldigt tydlig även i icke kvantiserad musik
Det blir ju även en ny komprimering för varje studs och således sker en kvalitetsförsämring för varje gång.
Det finns enligt mig iaf inga uräkter att använda mp3 i inspelningssammanhang. Jag skulle aldrig seriöst skicka eller ta emot en mp3 för mupptrixning.
Storleken? Näe, utrymme kostar inte mycket och så hemskt stora är ju inte wavefiler i förhållande till dagens lagringsutrymme
Bredband? Näe, dom flesta iaf sitter med ganska bra bredbandsuppkopplingar i dag. Så det tar inte många sekunder extra att dra iväg en wave istället för mp3.
En anledning jag kan tänka mig är om man är ute i "skogen" och har otroligt dålig bredbandsuppkoppling men har precis gjort världens grymmaste sångtagning på sin portabla studio som man bara måste skicka till sin kollaboratör omedelbums. Då kan det vara befogat att skicka en mp3 som en tillfällig lösning men med tillägget "jag skickar den som wave så fort jag får tillgång till snabbare bredband"