Mixen är tekniskt sett bättre. Det kan vara att er mix låter bra, men att den är undermålig ur teknisk aspekt. Som exempel kan man ju säga att ni kan ha en hel del peaker och transienter som får limitern att bete sig illa. Eller så har ni peakar i vissa frekvensområden, som man inte egentligen hör, men som hämtar med sig energi.
Komprimera alla spår separat så de låter bra. Skär bort frekvenser du inte hör, men som innehåller onödig energi (oftast bas, men också mellanregister i distade gitarrer). Kör spårena ut via grupper (sång, gitarr, kör, bas, synth, ...). Komprimera grupperna med bra buskompressorer (bredbands), komprimera lätt så det inte hörs, men så du ser att det äter 1-3dB hela tiden. Kör ut bussarna till mastern. Lägg på en osynlig (ohörbar) kompressor, och låt den äta 1-3dB igen. Mixen låter lika som tidigare (bör låta), men nu har du uppfostrat signalen lite bättre än tidigare. Kör ut stereospår. Dra in ditt stereospår, och påbörja masteringen. Lägg på vad du nu än gillar att lägga på. Alltså, som alltid tidigare då du mastrat. Du bör kunna få en par dB högra RMS utan större problem. De ytterligare RMS:arna kommer til du du ersätter allt som heter bredband med multiband: komrepssorer och limiters. Problemet är du att de påverkar soundet betydligt mera. Priset du betalar för ytterligare RMS kan vara att slutprodukten låter skit.
Detta är egentligen bara en (filosofisk) metod att ta sig an problemet. Det finns säkert andra saker man kan göra. Framförallt det där med multiband och bredband, är verkliga olika folosofier. Nu är jag inte Bob. Jag är inte ens hans apprentice. Så min filosofi kan du förstås ta med en nypa salt. Det finns andra, säkert bättre.
Skillnaden mellan dina grejer som kostar 400€ och Green Days, som kostar 4000€ (t.ex kompressorer) ligger just i bland annat det att du kan ge an med buskompressorer, några flere dB utan att det pumpar eller blir fult. Varenda minskad dB (som du inte hör att har minskats), ger dig mera RMS i masteringen (utan att märkbart försämra soundet). Punkt slut.
Sen har de mixarna och mastrarna också erfarenhet på ett helt annat sätt. Inte att överse det heller.
Slutsats: de har pengar, och de har erfarenhet, alltså de är.
Det här blir en bra tråd har jag på känn!