Kontrollrummet

Gränsfejd - Grindslanten

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
LÅTNAMN: Grindslanten
ARTIST/GRUPP: Gränsfejd
GENRE: Vispop
KOMPOSITÖR: W
PRODUCENT: W
EV. MEDVERKANDE: Gränsfejd
INSPELNINGSÅR: 2014
FORMAT: mp3
« Senast ändrad: 07.03.2021, 12:23:52 by Wernborg »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Spelaren funkade inte men länken gjorde det.
Lyssnar nu... det som slog mig direkt var att rösten din är för burkig och framförallt en hel del överfallande med ordet NÄR..... skulle gärna höra ett litet kort intro först för att liksom komma in i låten. Sedan rullar den på fint med likhet av liknande harmonier som tidigare och det är väl bra kanske fast lite återanvänt sådär. Snyggt bas o guraspel en liten snubbling på tredje sista tonen typ - gillar inte riktigt utfejdningen - när den började så vilt - nån helkadens på slutet kanske?
Texten var målande men jag har inte läst den bara lyssnat - men historien finns med där - snyggt.
Bra att ni är produktiva. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul med lokalhistoria, att dra in en liten "historia" från bygden.
Fixa en sur sångton 1.49
Låter lite Tore Skogman i första raden på refrången efter det. Du tar andan mitt i sångtexten.
Ingen granne som spelar banjo hör jag men hör jag mandolin?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kul med valstakt, eller 6/8 eller vad det ska föreställa.
Inte min favoritlåt av dig, och inte heller texten. Får lite countryvibbar av den.  :blink:

Men snygg sång, spelet och mix. Tekniskt fulländat. Låter lite Progg också.. :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
En fin liten berättelse om svunna tider, och hemlängtan :rolleyes:

Sverige är bäst!

Låter folkloristiskt och bra arr i den genren.

Jag kan ana en liten Björn Rosenström-vibb i denna sång ;)

Kul låt!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Fin låt och rätt sound för genren, gillar svenska texter också, särskilt när den är berättande.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Skön berättelse o sång .kanske aningens hög.?.Men det skall den va egentligen  :)..Längtan till sommaren kom över en" liksom :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Spelaren funkade inte men länken gjorde det.
Lyssnar nu... det som slog mig direkt var att rösten din är för burkig och framförallt en hel del överfallande med ordet NÄR..... skulle gärna höra ett litet kort intro först för att liksom komma in i låten. Sedan rullar den på fint med likhet av liknande harmonier som tidigare och det är väl bra kanske fast lite återanvänt sådär. Snyggt bas o guraspel en liten snubbling på tredje sista tonen typ - gillar inte riktigt utfejdningen - när den började så vilt - nån helkadens på slutet kanske?
Texten var målande men jag har inte läst den bara lyssnat - men historien finns med där - snyggt.
Bra att ni är produktiva. :D
Håller med om överfallet. Däremot inte om ett intro. Har alltid intron och nu vill jag inte ha ett. Ska däremot fixa till så att inte compressorn går in så hårt på sången och höjer den så där. Outro ja. Det var lite copy/paste för att få till ett slut. Kanske gör ett spelat slut istället. Helkadens? Menar du hela temat komplett med avslut?

Kul med lokalhistoria, att dra in en liten "historia" från bygden.
Fixa en sur sångton 1.49
Låter lite Tore Skogman i första raden på refrången efter det. Du tar andan mitt i sångtexten.
Ingen granne som spelar banjo hör jag men hör jag mandolin?
Är det ordet bord du tycker är surt?
Finns inte så många andra ställen att andas på tror jag, men däremot så klipps det såklart bort till slutmix så det kommer ändå inte höras.
Banjo har jag sluppit än så länge, men man vet aldrig vad som lurar runt hörnet. Mandolin hör du inte, däremot en gitarr med capo.

Kul med valstakt, eller 6/8 eller vad det ska föreställa.
Inte min favoritlåt av dig, och inte heller texten. Får lite countryvibbar av den.  :blink:

Men snygg sång, spelet och mix. Tekniskt fulländat. Låter lite Progg också.. :D
6/8, vals, eller struken fyrtakt. Välj du.  :)
Tack för kommentar trots att det lät som progg.  :D

En fin liten berättelse om svunna tider, och hemlängtan :rolleyes:

Sverige är bäst!

Låter folkloristiskt och bra arr i den genren.

Jag kan ana en liten Björn Rosenström-vibb i denna sång ;)

Kul låt!

/Marre
Ja, vi försöker ha ett tema i bandets texter. De ska knyta an till bygden på något sätt oavsett om vi skriver geografiromantiska texter eller historiska.
Tack för komment!

Fin låt och rätt sound för genren, gillar svenska texter också, särskilt när den är berättande.  :)
/Roffe H
Tack Roffe!

Skön berättelse o sång .kanske aningens hög.?.Men det skall den va egentligen  :)..Längtan till sommaren kom över en" liksom :)
Svensktoppsmix på sången är det nog. Men det är ju lite av en svensktoppslåt också. Men jag kollar över nivåerna sen när den är klar. Tnx!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Öppnar lite som Ainbusks Älska Mig men inte så det stör. Mest impad av din uttrycksfulla sång. Imponerar. Ger trovärdighet. Ska försöka lyssna mer i helgen och skriva lite mer.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Spelaren funkade inte men länken gjorde det.
Lyssnar nu... det som slog mig direkt var att rösten din är för burkig och framförallt en hel del överfallande med ordet NÄR..... skulle gärna höra ett litet kort intro först för att liksom komma in i låten. Sedan rullar den på fint med likhet av liknande harmonier som tidigare och det är väl bra kanske fast lite återanvänt sådär. Snyggt bas o guraspel en liten snubbling på tredje sista tonen typ - gillar inte riktigt utfejdningen - när den började så vilt - nån helkadens på slutet kanske?
Texten var målande men jag har inte läst den bara lyssnat - men historien finns med där - snyggt.
Bra att ni är produktiva. :D
Håller med om överfallet. Däremot inte om ett intro. Har alltid intron och nu vill jag inte ha ett. Ska däremot fixa till så att inte compressorn går in så hårt på sången och höjer den så där. Outro ja. Det var lite copy/paste för att få till ett slut. Kanske gör ett spelat slut istället. Helkadens? Menar du hela temat komplett med avslut?

Från Wikin:
Kadensformer

Kadensen, i betydelsen en avslutande ackordföljd i tonal musik, har traditionellt delats in i olika kadensformer som skiljer sig åt i sin relativa styrka – det vill säga hur avslutande de känns – och de ackord eller funktioner som ingår. Enbart vilka ackord som ingår och i vilken ordning är dock inte det enda utmärkande för en kadens, för att en ackordföljd skall räknas som en kadens måste den ha karaktären av ett avslut.
Helkadens
En helkadens med dominantseptimackord i tonarten Bess-dur

Helkadens betecknar en kadens som leder från dominanten (D) till tonikan (T)

En helkadens betraktas musikteoretiskt som tydligare eller starkare än en plagal kadens. Detta beror på dominantens överordnade spänningsförhållande relativt tonikan. Av de två spänningsfyllda ackordsfunktionerna dominant och subdominant ligger den "starkaste" (dominanten) en kvint (fem skalsteg) över tonikan medan den "svagare" (subdominanten) ligger en kvint under tonikan.

Svårare än så är det inte :lol:
Nä men kör man i E så drar man en repa på slutet E A E H E färdigt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
 :D

Funderar på om inte dekadens vore bättre.  :wacko:

 :D


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tycker låten är bra, förnimmer en viss sorgsenhet mellan textraderna och sångtonerna. Men det är kanske bara jag.

I denna kallare årstid, kanske dra på lite värme till i röstljudbilden skulle vara främjande.

Trevlig helg.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Tja, kanske inte riktigt min pöse, men oklanderligt framfört, kul projekt med grannar eller hur det nu va.. :)
Får lite Torsson/Svenne-Rubins vibbar och dom var ju rätt skojsiga emellanåt. :D
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou W!
Detta är ju en kul och på samma gång en känsofull liten grej.
Låten drivs snyggt fram av den fina texten.
Melodin och låten i sig själv e ju lite så där "trad. arr" men sätter sig nog bak örat efter ett par lyssningar.
några franska streck här:
- bra sjunget fast första versen låter lite trävande men mot slutet blir det strongare (vem e solisten?)
- andra versen "Till frihetens land" kunde basen följa ackordet, nu låter det typ felslag.
- basen kunde liras lite mer moderat, med lite mjukare sound, låter alltför "vild" på sina ställen nu i denna typs genre.
- outron med ackena skulle låta jättefint om sången kunde fortsätta med t.ex en del, eller varför inte hela sista versen
- vad mixen gäller så kunde sången dras lite ner, den kommer nog fint igenom ändå.
- virvelkaggen låter lite "paff" o klen som om den inte riktigt trivs i sammanhanget.
- hela mixen låter lite klen, lite väl mycket skuret av nedre registret, så slåpp upp lite "fläsk"!
- nånstans i början tycker jag mig höra nåt typ keyboard-matta (kanske stråkar, cello) som kunde höjas upp
- och om du beslutar att outrons snygga acker kunde få sällskap av lite sång så varför inte testa samma på början, första versen ackapella med bara ackena och sången, kunde göra att låten växer till sig på ett snyggt sätt.

Jahhadu, blev många franska streck detta, bara tankar efter några lyssningar :)

Ha det bra!


h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tycker låten är bra, förnimmer en viss sorgsenhet mellan textraderna och sångtonerna. Men det är kanske bara jag.

I denna kallare årstid, kanske dra på lite värme till i röstljudbilden skulle vara främjande.

Trevlig helg.
Tackar. Värme är bra, ska kika på det.

Tja, kanske inte riktigt min pöse, men oklanderligt framfört, kul projekt med grannar eller hur det nu va.. :)
Får lite Torsson/Svenne-Rubins vibbar och dom var ju rätt skojsiga emellanåt. :D
Hmm. Detta var ett försök till att vara hyfsat seriös.  :lol: Känner mer till dina referenser som lite halvtokiga sådär. Får jobba på uttrycket helt enkelt.

Tjou W!
Detta är ju en kul och på samma gång en känsofull liten grej.
Låten drivs snyggt fram av den fina texten.
Melodin och låten i sig själv e ju lite så där "trad. arr" men sätter sig nog bak örat efter ett par lyssningar.
några franska streck här:
- bra sjunget fast första versen låter lite trävande men mot slutet blir det strongare (vem e solisten?)
- andra versen "Till frihetens land" kunde basen följa ackordet, nu låter det typ felslag.
- basen kunde liras lite mer moderat, med lite mjukare sound, låter alltför "vild" på sina ställen nu i denna typs genre.
- outron med ackena skulle låta jättefint om sången kunde fortsätta med t.ex en del, eller varför inte hela sista versen
- vad mixen gäller så kunde sången dras lite ner, den kommer nog fint igenom ändå.
- virvelkaggen låter lite "paff" o klen som om den inte riktigt trivs i sammanhanget.
- hela mixen låter lite klen, lite väl mycket skuret av nedre registret, så slåpp upp lite "fläsk"!
- nånstans i början tycker jag mig höra nåt typ keyboard-matta (kanske stråkar, cello) som kunde höjas upp
- och om du beslutar att outrons snygga acker kunde få sällskap av lite sång så varför inte testa samma på början, första versen ackapella med bara ackena och sången, kunde göra att låten växer till sig på ett snyggt sätt.

Jahhadu, blev många franska streck detta, bara tankar efter några lyssningar :)

Ha det bra!


h.    johan
Solisten är jag.
Ang. basen på frihetens land. Väntade bara att nån skulle kommentera det. Vaket Mahan! Ligger redan på att göra-listan.
Gillar att basen är lite vild som kontrast till det i övrigt ganska beskedliga arret. Smaksak såklart.
När det gäller mix så är det inte gjort ännu. När allt är inspelat drar jag ner reglarna på noll och börjar om.
Friska idéer kringa akkarna också. Ska ta mig en funderare.



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
en till från sveriges kanske mest lokala band!

Mixmässigt är det inget att anmärka på eftersom du inte mixat än, men sången låter lite kall. Kanske peta upp runt ett par hundra Hz lite eller dra ner runt 4 khz, -just a hair.

Sången tycker jag är bra, fast lite för mycket såna miniglides. Skulle tro att i en autotune som logics så skulle man inte höra skillnad förrän man krymper reaktionstiden till under 50ms eller något, så det är nog knappast något som går att ändra utan 600 timmar sångpedagog.

Så, vi får kalla det röstkaraktär istället, och det finns många band vars sångare kommer undan med betydligt mer svaj.


Snyggt byggt!

.....fiol. Vem spelar fiol. Kan denne vem spela fiol till chrome också månne?

/T
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fin låt med bra text! Kände också igen "Älska mig..." i början!  :)
Imponerande sång! Kanske lite mer "värme" bara, som någon påpekade.
Tror att det skulle sitta skitfint med stråkar en bit in i låten!
Hittar inget att anmärka på. Fin mix och snyggt framfört.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten