Kontrollrummet

Echo Audiofire 4 vs Focusrite Saffire LE

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Matsumoto

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Hej!

Jag har sökt omkring på forumet men inte fått tillräckligt med kött på benen för att kunna bestämma mig.

Så här är det iallafall.
Jag ska köpa ett ljudkort och just nu står det mellan Audiofire 4 och Saffire LE, även om Saffire LE har ett litet litet försprång.

Det enda som egentligen talar för Audiofire 4 är stabilitet.
Jag har hört att Echo gör "bättre" preamps också, men det vet jag inte säkert?
En grej som definitivt talar emot Audiofire 4 är att det saknas monitorvred, visst att man kan styra i mjukvarumixern men jag föredrar en fysisk cirkulär rörelse.

Fördelarna med Saffire LE är, förutom monitorvred :P, att det är snäppet billigare och att man får med kompressor, EQ, reverb och Amp Modeler. Focusrite har ju också ett väldigt gott rykte när det gäller preamps?

Egentligen är jag rätt inställd på Saffire-kortet, men av någon anledning så känns Audiofire 4 lite mer stabilt och proffsigt. Stämmer detta?

Ge mig en knuff i rätt riktning någon :)

/Mats


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Att man får med en massa extra lull-lull, kan också vara en liten varning att alla delar inte är så bra som man hoppas... ;) Ärligt talat så vet jag inte hur det är i detta fallet, eftersom jag aldrig har testat något från Focusrite - men det är en spontan reaktion att vara misstänksam när man får mycket extra för mindre pengar. Jag har sett en del gnäll om Focusrite på olika forum, men man ser aldrig ett negativt ord någonstans om Echo. Kan vara ett tecken på kvalitet, men det kan också bero på att Echo inte säljs lika mycket som Focusrite... :unsure:
Jag vet i alla fall säkert att Echo gör mycket bra ljudkort som är stabila och tillförlitliga - och på grundval av mina erfarenheter av Echo, skulle jag välja Audiofire4.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Matsumoto

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Att man får med en massa extra lull-lull, kan också vara en liten varning att alla delar inte är så bra som man hoppas... ;) Ärligt talat så vet jag inte hur det är i detta fallet, eftersom jag aldrig har testat något från Focusrite - men det är en spontan reaktion att vara misstänksam när man får mycket extra för mindre pengar. Jag har sett en del gnäll om Focusrite på olika forum, men man ser aldrig ett negativt ord någonstans om Echo. Kan vara ett tecken på kvalitet, men det kan också bero på att Echo inte säljs lika mycket som Focusrite... :unsure:
Jag vet i alla fall säkert att Echo gör mycket bra ljudkort som är stabila och tillförlitliga - och på grundval av mina erfarenheter av Echo, skulle jag välja Audiofire4.

Jo det kan mycket väl stämma!
Men de pluggarna finns ju även med i Liquid Mix, så det är ju bra grejer :)

Jag har hört lite gnäll också, men mest om kompatibilitet (eller bristen på) med OSX 10.4.10.
Vilket iofs verkar kunna lösa sig med en liten uppdatering.

Rent användarvänligt så vinner Focusrite iallafall.

Någon som har testat dessa kort och kan ge mig en snabb utvärdering?


Tack för svaret Claes :)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Kolla hur de båda korten funkar ihop med den dator o den programvara du ska använda.


Utloggad Matsumoto

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Kolla hur de båda korten funkar ihop med den dator o den programvara du ska använda.


Jag har försökt tagit reda på det, men det är svårt att veta.

Fick höra att Audiofires styrka ligger främst i PC-drivrutiner, men vet inte om det stämmer.

Jag kör ju en Macbook (intel) och Logic.