Kontrollrummet

Tokai - Only in my head

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
LÅTNAMN: Only in my head
ARTIST/GRUPP: Staffan Widmark
GENRE: Countrypop eller nåt i den stilen
LÅTLÄNGD: 2,53
KOMPOSITÖR: Staffan Widmark
PRODUCENT: hade inte råd
EV. MEDVERKANDE: jag och jag och några jag.
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Lyssnade mycket på Lucinda Williams skiva West och ville återskapa soundet från en av låtarna, men misslyckades rätt rejält. Fick inte inte till det där lite slafsiga soundet.
Nåväl, här är resultatet: Only in my head.

Precis. Den perfekta mixen kvarstår i mitt huvud. Hoppas ni kan komma med förslag och idéer så att jag kan befria mig från den. Så att den hamnar utanför mitt arma huvud.

Nu har ju inte texten till låten med mitt mixproblem att göra utan det är väl andra sorts problem, så jag lägger ut texten här, eftersom text liksom musik är demo, och jag är ju lite känd för knasiga engelska ord :blink:

It´s you and me together
I play guitar and you paint
It´s such a lovely day
and we are living far away


It feels like heaven
it almost seems real
All I´m saying
It´s only in my head

The sun is going down
soon it will get darker
A smile is on your face
I´m searching for the right chord


All I´m saying
don´t take my dreams away
It´s just a picture
Only in my head

Once we played a game
we put our fingers on a map
We did it with eyes closed
And there it was
this place for us

It feels like heaven
it almost seems real
All I´m saying
It´s only in my head

Refr
It´s just a picture
it almost feels real
All I´m saying
It´s only in my head


Omarbetad 2009-10-09
« Senast ändrad: 09.10.2009, 16:34:14 by Tokai »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Skulle du kunna sätta in länken till låten, gör lyssnandet lättare :rolleyes:

h. JOhan

EDIT: ok nu hittar jag länken :rolleyes:
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Du är så jävla snabb :D
Tyvärr så blev texten online innan jag hunnit länka låten. Har oxå lagt till "lyriken".


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjena Staffan!

Härligt 60-tal stiger upp genom kompet. :)

Plockar upp några greijer:
Sången är lite trevande, försiktig, låt den komma ut starkare, kanske lite fler genomsjungningar hjälper.
En annan försiktig är trummisen, låter lite otajt på sina ställen, lite mer attityd i slagen.
Sen låter det som nåt av instrumenten är aningen ostämt
Mixen är lite ojämn, borde kanske läggas limiter på gurorna så att dom inte sticker ut, och volymen hålls jämnare.

Gillar låten men den behöver lite mer slipning och lite körer skulle heller inte skada.
Well done!

h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Snyggt! Får associationer till Jeff Lynne. Fin, medryckande, vacker och varierad melodi vars finstämdhet störs något av det slamriga kompet då du ibland lägger en sån tyngd på 2:an och 4:an, pianot? Gitarrsolot inte alls oävet men låter som den kommer in lite för tidigt och krockar något med kompgitarren? Kanske stämmor i refrängen kan lyfta denna lite till. Skön låt som vinner på varje lyssning. Thanks for sharing som di säger over there.   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Country :) En av mina favoritgenres (allvarligt)... VÄntar på att den slöa linan över mongoliet, skall föra hem låten till mig. (allvarligt tror jag det går via taiwan)...... Så ja.

SKriver medan jag lyssnar... ALltså man blir ju glad, din engelska är väl inte perfekt, men vems är det... Solot passar in, skönt spelat... Gosig låt

Saker att ändra på: kanske säkrare röst, ja alltså jag är ingen lirare på att sjunga, men känns lite som om träning behövs på det. I övrigt är låten så gosig att jag itne har något attt anmärka på..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Staffan.
Jag gillar också låten,finstämd och vacker.

Nu startar jag motorsågen:
Virveln alldeles för hög.Trummorna är otajt lirade så hela prodden dras ned av det...Vidare så tror jag på kantslag till denna.Guran kom in lite tidigt på solodelen.Lite hög är den oxå.

Sången då:
Du sjunger med stor känsla,fast det vacklar lite ibland.Tror att några omtagningar skulle fixa det.
Du har bra röst som passar låten perfekt,lite slipande på det så är du hemma med sången.

Totalen:
Det är lite ojämna nivåer överlag i låten.Om det varit min låt så hade jag gjort om rubbet.
Fixat ett tajt trumkomp med nån plugg,hellre det än taskigt lirade trummor.Jag är allergisk mot sackande trummisar,det är många som fått prov lira i våran replokal - men få som hållit måttet.
Eftersom låten är så pass stark,så drar jag inte på orden utan säger sanningen.Jag vill väldigt gärna höra denna igen i en ny tappning lir/mix mässigt.

All kritik är ju bra sägs det,även den dåliga.Hoppas du inte tycker att jag var elak,inte mitt syfte,det finns stor potencial i denna så jag vädjar till dig att fixa ovanstående...

Mvh
Micael


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Bra låt!

Diggar inte virvelsoundet lite för pappigt.
Trummisen låter lite osäker och släpande kanske kan flytta fram trummorna lite i tid så förvandlas trummisen från släpande till förande.
Och komperssor/limiter på gitarrbussen hade jämnat till det lite, pianot hade oxå mått bra av en limiter/kompressor behandlig, om du har LA2A från UAD-1 kortet så brukar den bli megasnygg på piano.
Tycker oxå att det skall vara cymbaler på de partier som börjar första gången vid 0:30, eller nåt annat som markerar.

Annars en bra låt med lite Petty stuk al`a Travelling Wilburies!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Helhetsintrycket är att det är en mysig låt som liksom pyser fram... passar bra när jag går och småfiser lite här hemma ;).

Ett annat intryck är att mycket känns lite darrigt. Är det det som är det "slafsiga soundet" och i så fall meningen?

Gillar soundet, gitarrer blandat med orgel.

När gitarrsolot kommer tycker jag det är alldeles för mycket i bakgrunden samtidigt som det är för högt.

/Staffan
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag la Lucinda Williams låt Learnig how to live på ett spår i Cubase och försökte efterrapa så gott jag kunde. I den låten är virveln ganska hög, tung och rasslig. Tremoligitarren liksom svämmer över när den spelar utan att dränka det andra. Men som sagt, lättare sagt en gjort. Fick alltså inte alls till det, men tyckte ändå att det var läge att lägga ut min låt, eftersom den i sig är rätt så trevlig.

Angåenda sega trummor:
En av anledningarna till det sackiga trumkompet kan vara att jag nyligen skaffat mig ett nytt ljudkort via firewire och har haft problem med fördröjning, plus att jag också skaffat mig en sk padkontrol som trummorna bankas på. Konstigt att jag själv inte hört problemet. Men man blir så inne i en låt, ser inte skogen för alla träden sas. Men det är ju därför det är så kanon att ha detta formidabla Forum.

Har kollat in trummorna i Cubase för att se vad dom ligger i midi. Alltså trummorna i sig är helt ok, ligger tom lite före beatet, så det är nåt annat som får drumsen att låta sega. Nu tror jag det är basen som har lite konstiga grejen för sig. Har nu ändrat basspelet men också fixat vissa trumgrejer som ligger FÖR MYCKET före.

Mahan: Det var nog inte meningen att det skulle låta 60-tal, men oförbätterlig som jag är, halkar jag snabbt in i det. Märks väl mest i refr. Låter kanske nåt som Pålle kunde ha gjort.

Ok Staffan, bara du inte släpper feta brakskitar utan håller dig till småfisar
Som jag skrev i början så tycker jag att jag misslyckades totalt med att få fram det där soundet som finns i Lucinda Williams låt "Learning how to live". "Slafsigt" är ett ord som liksom dyker upp vad gäller den låten, naturligtvis är det tight och så, men liksom inspelat på en höft, sas. (låter det som, vilket det förstås inte är) Den där visionen man har innan man börja spela, att bara sätta det rakt upp och ner.

Fredrik Karlsson: Jag har inget UAD-kort men däremot Focusrite LiquidMix, som ju emulerar kända kompressorer och equalizers. Har nu lagt en LA-2A på pianot. Har den också på sången.

Harmonica Mike:
Motorsåg, det är vad ett popsnöre behöver! Faktum är att det hade räckt med en nagelsax.
Du är en vis man och jag lyssnat till dina tips, alltså gjort om det hela - nästan...
Ny sång. Ny bas. Nya trummor. Men behållit resten. Samt åtgärdat diverse andra grejer. Lägger snart ut den nya versionen jämsides med den gamla så att man kan höra skillnaden.

Jag säger bara ett ord Dividend: "Gosig"... Mums

Och nu är det Jeff Lynn och Petty och W Brothers. Herremingud! Vilka trevliga jämförelser!
« Senast ändrad: 24.08.2007, 21:06:59 by Tokai »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Och nu är det Jeff Lynn och Petty och W Brothers. Herremingud! Vilka trevliga jämförelser!

Men vad vill du med din låt?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Har lagt ut en ny version av låten.
Och dividend: Vad vill jag me detta? Bli stenrik förstås - om nu nån producent nappar på detta :unsure:
Att se mig själv som rockstjärna är väl mest komiskt.
« Senast ändrad: 25.08.2007, 01:21:17 by Tokai »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Och dividend: Vad vill jag me detta? Bli stenrik förstås - om nu nån producent nappar på detta :unsure:
Att se mig själv som rockstjärna är väl mest komiskt.

Ok lugnt, det vill vi ju alla. Det märks om brudarna börjar flockas runt en....
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Tycker att trummorna blev lite för raka på nya versionen, tycker även din sång är bättre på första versionen!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Staffan.
Jaghar inte tid att lyssna nu på den nya verren,så jag återkommer..Spännande att få höra vad du gjort..Mycket bra låt detta---

Mvh
Micael


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bättre! Vilka sköna ackordval (måste jag återkomma till detta). Gitarren kommer in bättre. Innan du skickar den till Nashville, se över uttalet. Chord uttalas "kord" inte "tjård".
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Bättre! Vilka sköna ackordval (måste jag återkomma till detta). Gitarren kommer in bättre. Innan du skickar den till Nashville, se över uttalet. Chord uttalas "kord" inte "tjård".
Visste att det skulle komma en engelsk felsägning :P   equality tack för att du uppmärksamade det. Kolla i olika lexikon innan jag sjung in men missade tyvärr detta ord "chord", gud va pinsamt...


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Äh skit i det. Låten är så pass bra att det är som en fis i universum.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


DåligtGehör

  • Gäst
Det blir rätt stora skillnader mellan Lucindas låt och din. Hennes modern country med gospel i sig medan din mer känns som en 60-tals låt i lite modernare kläder.

Kan tycka att det är lite för trivsamt - vilket väl iofs ofta ligger i mycket av 60-tals popens utttryck -  att du skulle svärta ner den lite. Gärna svärta sången lite om du fixar det. Något som stökar till det med jämna mellanrum - något kort på trummorna, ett kort gitarrinpass i de lägre registren?


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Staffan.
Så ska en slipsten dras! Nu låter det bra.Otighteten borta,plötsligt sitter allt ihop.Det bromsar in då och då,men nu är bandet samspelt så då gör det inte så mycket.Jag har en Lucinda Williams platta i bilen,vet inte om den låt du syftar på är med på den..skall kolla när jag är i bilen..
Jag gillar låt å arr i denna,mycket snyggt med orgeln i bak grunden - fast jag hade släppt fram den lite mer i mixen.Nice tremolo gura solo,passar perfekt i låten.

En sak till,som jag nämnde i förra inlägget.Jag hade föredragit kant slag på trummorna i denna.Låten är så pass känslig och fin,jag tycker att virveln tar över lite.Kanske variera den? Kantslag på de delar där versen är så där små mysigt vacker? Virveln på reffarna..Ja ja,Norrlands funderationer...

Mycket bra jobb,denna sparas!

Mvh
Micael


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Tycker den senaste version blev mycket bättre.

Bra!

Hade ju iofs redan sparat den gamla...
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
sweet låt staffan..
gillar låten & känslan..det är som vanligt trummorna som jag inte tycker håller måttet
lyssnade på låten du inspirerats av..och jag tycker att det varma trumljudet där är det som färgar ljudbilden mest..

och hur man ska uppnå det med programmerade trummor är ju det stora gisslet
som jag aldrig blir klok på..

fina vändor & melodier..tremolo gitarren är hur mysig som helst!!
me like very mucho!!
/Larsson
 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
håller inte riktig i hop i mixen. spretar o lite ojämt.
på solot låter det som att nån gura surar lite oxå. men det kan vara... only in my head ...är klart.
inte riktigt min kopp te.
tony
att leva är att dö


Utloggad tsmalmbe

Virvelsoundet är fint, lite processering och det håller countrymåttet perfekt. Bastrumman borde följa basgången mer noggrannt i denna genre, ger alltid automatisk och lätt tighthet. Lite ojämn sånginsats, nivåmässigt. Låten är ofarlig på alla vis. Också på ett positivt sätt. När denna kommer i radion, känner jag inget behov att byta kanal. Solot lite lägre kanske?

Lite justering, mastering och det är klart.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
schysst känsla genomgående...laidback och du har ju en kalasröst :unsure: :rolleyes:...mycket bra...enda grejen kanske att gitarrsolot kanske bör tas om ...men annars kalasharmonier och den vandrande basen i  sticket tillsammans med nedgången där är på gränsen till genialt....verkligen bra

/  karl B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag är helt överväldigad över alla svar, både vad gäller kvantitet som kvalitetet!

Jag börjar väl ungefär där den nya versionen lades upp.

DåligtGehör: Visst är det stora skillnader mellan Williams låt och min egen. Men tanken var inte att efterlikna själva stilen eller låtidéen utan mer instrumenteringen och soundet. Det var i allafall en intressant övning som jag tycker många borde testa.

Harmonica mike: Det gällar att smida medan järnet är varmt - annars hade låten nog bara hamnat nånstans på hårddisken i bästa fall. Tack för att du gick hårt åt. Ang kantslagen är det väl inte helt fel, men nu hade jag ju den här låten som efterbild där det finns en fläskig virvel, men nu så här efteråt inser jag att min låt är mycket lugnare än Lucindas - så... ok.

Tack stajo!

Larsson: Trummorna. Lyssnade du på nya versionen? Nåja dom är väl inte så där lysande heller. Att programmera trummor så att dom låter som en riktig trummis kan man nog bara göra om man slår in trummorna live från början till slut som en riktig trummis, fast man bara har två fingrar att banka med. Enkelt som en plätt. Tack för berömmet!

Ynot: Det är sant vad du säger om ostämdhet. Får väl se vad jag ska hitta på för du ska gilla min kopp te.

tsalmbe: Varför skulle låten inte vara ofarlig, för jag ser det som en negativ kritik att den är "ofarlig" (=snäll?)? Är det jämförelsen med Lucinda Williams röst (som jag tycker låter farlig, låter som en kvinna man inte vill möta i mörkret ensam)? Om jag nu gör låten "farlig" - kommer du då att byta kanal i radion? :)
"Ojämnheten" i sången är rätt medveten, automatiserade rätt mycket, ville bla dra ner sången på den dubbla refrängen. Men kan nog komprimeras mer.

karl: det här med gitarrsolot kom till på en höft. Hade tänkt mig en ytterligare vers men den funkade inte och fyllde ut det tomma partiet med ett solo. Annars gillar jag inte solon i låtarna, föredrar hellre ett b-tema med sång.

« Senast ändrad: 31.08.2007, 21:19:21 by Tokai »


Utloggad Pwayne

  • Cloud surfer
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 255
  • En smal person med små pupiller
    • Visa profil
Förrutom svengelskan så låter det strålande (version 2)!
Skön låt , bra sång, shysst arr och prod! Tummen upp Tokai!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Japp,lite svengelskt, och kanske lite för trevligt, men å andra sidan skall det ju vara easy listen i denna genre....

Hur som helst,  skitskön låt, gillar framförallt trummor o tremologitarr.

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag gillar arrangemanget och framförandet. Gick och spontan-sjöng körstämmor då jag lyssnade på låten, under min promenad på lunchen.

Det är ett luftigt stycke så att jag känner att en sak som skulle kunna förgylla, ge lite extra guldkant.
Det jag tänker på är små melodislingor - kanske inte samtidigt som sången - men mellan sånginsatserna.

Det skulle kunna ge mer liv och busighet i stycket.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Oj! Hoppsan! Kommer att tänka på en gammal sketch med Marty Feldman och John Cleese i en tågkupé: "I´m gone - I´m back"
Nåja, obegripligt för dom som inte sett den.
Tack boys för kommentarerna! Ang svengelskan är det svårt att göra nåt åt. Om det nu är uttalen rent allmänt som menas. Tar det nu istället som exotisk krydda. Vad gäller ordet "chord" så har sjungit in rätt uttal efteråt. Jag har också lagt nya tremologitarrer eftersom dom förra var lite ostämda, sen har jag också gjort om gitarrsolot - lite mer tillbakalutat. Och vad gäller MaxB:s förslag med lite melodisnuttar mellan sångpartierna är det också fixat numera. Har dock inte bemödat mig om att lägga upp den senaste versionen. Jag vill bara säga att jag tar till mig all kritik, förslag och försöker rätta till dom. Det gäller alla låtar jag lägger upp.