Kontrollrummet

GUITAR 66 "Red House"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Håkan Nilsson sång gitarr
Hans Stenberg bas
Roger Jonsson trummor
Inspelat live i studion, förutom sången som las på efteråt.
Gissa gitarren, strata eller tele?
https://soundcloud.com/guitar-66/red-house-141105
« Senast ändrad: 07.11.2014, 12:25:10 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Skitbra, om man får säga så? Härligt gitarrlir det hörs att trummorna är live. Grabbarna lirar bra, hälsa det.
Svårt att gissa gitarr...kanske strata?  :wacko:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Håkan i sitt ässe B)
Kanonbra lir av er alla men guran står ju ut - riktigt bra - tyckte jag hörde en viss "twang" där så jag får säga Telecaster då.
« Senast ändrad: 07.11.2014, 19:11:42 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Håkan i sitt ässe B)
Kanonbra lir av er alla men guran står ju ut - riktigt bra - tyckte jag hörde en viss "twang" där så jag får såga Telecaster då.
Det man lättast hör att det är telen är nog avsaknaden av svajspaksryckandet, som man inte kan låta bli när man spelar strata. Jag byggde mig en strata med telehals ganska nyss som blev riktigt bra, men jag är så inkörd på min 98 tele som jag köpte ny att jag trivs bäst med den. Har lite svårt att fatta den mani många gitarrister har att köpa o byta gitarrer hela tiden, o ha kanske fem eller tio dyringar på väggen. Den American Standard jag har låter ganska mycket Les Paul om stallmicken. Stall o halsmick är orginal, sen har jag satt dit en starta noiseless mittmick som jag växlar steglöst mellan stall o mittmick med tonkontrollen som inte är en tonkontroll utan en steglös balanskontroll. Trevägsswitchen sitter kvar, det här ger enormt mkt fler ljud än med en 5-way switch. Stratan som har vanlig 5-way switch känns lite tråkig med de fasta lägena. På den Red House spelar jag ganska mycket på mittmicken, och smyger in mer eller mindre av stallmicken. Stallmicken kan ju bli anings vass, då är det bara att backa tonkontrollen aningen mot mittmicken. Eller tvärtom, om man tycker mittmicken blir för dov.
Tycker det är skitkonstigt att inte alla elgitarrer är gjorda så här…  B)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Det kändes precis som man steg ini en rökig lokal o biran o mystiken vandrade fram o tillbaka i rummet .. bra groovat ini kaklet  :D


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det kändes precis som man steg ini en rökig lokal o biran o mystiken vandrade fram o tillbaka i rummet .. bra groovat ini kaklet  :D
Tackar! Det är märkligt att man (särskilt jag) inte spelar in live i studio mer än man gör. Jag har alltid tyckt liveplattor är bäst med mina favoritband, Tex The Whos "Live at Leeds" Och Stones "Get your Ya-Yas out". Likt förbannat står jag själv o lägger på gitarrsolona efteråt nästan jämt fast det fan inte alls blir lika bra. Vi gjorde två tagningar på den här, denna var den andra. Nån av verserna från första tagningen var bättre än nån lite halvtråkig på den här, det kanske hade gått att klippa ihop då vi nog spelade så gott som exakt tempo. Men den får bara så här.
Nästa låt jag grejar med är en kortare Chuck Berry där jag som vanligt valde att bara kompa i grunden o lägga tre korta fjuttsolon efteråt. Tror jag höll på i tre timmar i min ensamhet med de där solona. Det måste vara nån sorts telepatisk överföring från medmusikanterna när man spelar tillsammans som gör att jag som gitarrist faktiskt ibland kan spela grejer på gitarren jag aldrig spelat förr, det går av sig själv på nåt vis. När jag står själv spelar jag bara rutingrejer jag kan sen förut. När vi spelar live blir det förstås rena kalkongrejerna ibland, men då är det bara att ta om. Man spar ändå en massa tid sammanlagt.
Basisten o trummisen spelar ju också fan så mkt bättre om de hör hur gitarr o sång låter (sången brukar jag köra en stödmick jag inte spelar in, då spelar jag inte en massa fills på gitarren där det ska vara sångstrofer) slutresultatet ska bli jmf med att bara lägga bas o trummor, eller ännu värre, bara en grej i taget till klick…
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Live e alltid bättre du får en helt annan inlevelse i groovet ..sitta med lurar e inte detsamma.. Det går att få till men som du säger det tar tid o blir inte lika Gottmos .. Men rock on" Håkan det låter gott det jag hör :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra tryck!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Bra klös i Guran,du har verkligen lyckats fånga ett bra live-sound här.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tack ska ni ha.  :wub:

Första tagningen trodde vi blev bäst innan vi lyssnat. Men när vi lyssnat insåg vi att den var ganska kalkon o den här andra tagningen bättre. Ibland får jag för mig att allt jag spelar på gitarren är kalkon just när jag spelar o står o tittar ner på fingrarna. Sen när jag lyssnar så låter det mycket bättre, ibland i alla fall. Ofta låter det skit, men det lägger jag ju inte ut på nätet…
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)