Kontrollrummet

Roffe H - Midnight hour blues (ny version)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Låtnamn: Midnight hour blues
Artist/medverkan: Roffe H
Kompositör: Text Leroy Carr / musik fri tolkning
Genre: countryblues
Låtlängd:3:23
Inspelningsår: 2014
Format: mp3


Lyssnat mycket på gammal blues sista tiden, det blev ännu en låt skriven av Leroy Carr, texten är hans men jag har tolkat den på mitt eget sätt. Han skrev låten någon gång på 30-talet, han föddes i Nashville och dog endast 30 år gammal 1935.
Carrs stil är väl countryblues, men jag vet inte vad jag ska kalla mitt sätt att göra den?, inte direkt blues antar jag?
Tar gärna emot tips och synpunkter på mix mm.
/Roffe H
« Senast ändrad: 18.11.2014, 16:51:10 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Trummorna låter lite trummaskinsaktiga typ slå på en trummaskinsbandare o kör.. Nu har jag jobbat med trummljud ett tag så jag kan va trumdumskadad i öronen  :wacko:
Men får du till dom lite mer trummis igen ..roff on"  :D


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för lyssning och kommentar. Har försökt att fixa till trummorna, kan bara hoppas det låter mer levande nu (högst upp i tråden). Mycket att hålla reda på i mitt nya program.  :)
Roffe H
« Senast ändrad: 09.11.2014, 15:30:21 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lite åt Dylan and "The Band"-hållet på 60-talet blir det närmast då jag lyssnar.
Skönt att du gör fina saker som pensionär!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Låter bra,fast trommorna är lite statiska som Marshallen var inne på !!
Inte min pöse direkt men snyggt gjort.. :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
MaxB & bjurte: Tack för lyssning och kommentarer, håller på att lära mig hur man kan "styra" trummisen. Lägger upp en ny version högst upp i tråden, där jag har donat lite till.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jovisst är det blues tycker jag :D Kul att du hittar sköna gamla låtar som du gör nya igen - Dylan som nån sa känns som en bra referens. Om mixningen: så skulle jag ha lagt plockguran till vänster och låtit orgeln sprida ut sig över hela spektrat. I övrigt helt ok - sologuran känns lite statiskt spelad - men det har väl med spelsätt att göra.
Jag diggar.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jovisst är det blues tycker jag :D Kul att du hittar sköna gamla låtar som du gör nya igen - Dylan som nån sa känns som en bra referens. Om mixningen: så skulle jag ha lagt plockguran till vänster och låtit orgeln sprida ut sig över hela spektrat. I övrigt helt ok - sologuran känns lite statiskt spelad - men det har väl med spelsätt att göra.
Jag diggar.

Kul att du diggar Eddi, har ändrat lite efter ditt förslag samt jobbat ytterligare med trummorna...förhoppningsvis ännu mer levande.  :)
Det är nog jag som är lite statisk, inte guran.  :lol:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Ja nu roffar" det klart bättre på trummorna o mixen e bra balanserad i nivåer o Skön o layback sång sitter klockren  :) ..vill du rocka till den lite mer så nån enstaka"mer crashsymbalbetoning  i slutet för att hotta upp den ytterligare .. Men det behövs inte för den e skön så här med ..  B)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Ja nu roffar" det klart bättre på trummorna o mixen e bra balanserad i nivåer o Skön o layback sång sitter klockren  :) ..vill du rocka till den lite mer så nån enstaka"mer crashsymbalbetoning  i slutet för att hotta upp den ytterligare .. Men det behövs inte för den e skön så här med ..  B)

Tack för alla goda råd, jobbar på... :)
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Oj vad den växte med den här balansen. Snyggt rattat. Retar mig inte ens på sologuran längre allt flyter ihop på ett härligt sätt o du lät ännu mer som Dylan på det positiva sättet (en del anser ju att Dylan inte kan sjunga men det tycker jag)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Oj vad den växte med den här balansen. Snyggt rattat. Retar mig inte ens på sologuran längre allt flyter ihop på ett härligt sätt o du lät ännu mer som Dylan på det positiva sättet (en del anser ju att Dylan inte kan sjunga men det tycker jag)

Kul att höra Eddi, tycker också Dylan kan sjunga...men utan goda råd och positiv kritik från forumvänner hade det inte varit lika lätt att få låten framåt, fortsätter att jobba lite till med trummorna, så får vi se sedan  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Roffe!
New Orleans kommer intågande i sinnesbilden, riktigt skönt gungande. Inget egentligen att såga på.
Arret kunde du kolla över så att det blir lite skillnad på vers o chorus delarna för nu blir det lixåm lite långtråkigt. Färga på med nån extra gura eller variera på stämmorna.
Men hur som helst, fast alla bluesar e ju redan uppfunna så lyckas du åter en gång göra detta till nåt eget, bra jobbat! :)


h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tjou Roffe!
New Orleans kommer intågande i sinnesbilden, riktigt skönt gungande. Inget egentligen att såga på.
Arret kunde du kolla över så att det blir lite skillnad på vers o chorus delarna för nu blir det lixåm lite långtråkigt. Färga på med nån extra gura eller variera på stämmorna.
Men hur som helst, fast alla bluesar e ju redan uppfunna så lyckas du åter en gång göra detta till nåt eget, bra jobbat! :)


h.    johan

Tack för lyssning och kommentar. Ja, blues kan tyckas lite långtråkigt ibland, händer kanske inte så jättemycket. De olika delarna sitter ihop på ett sätt som gör det svårt att göra så mycket mer...har lagt på en extra körstämma efter solot, mer gör jag nog inte nu, dessutom saknar jag fingerfärdigheten på gitarr som du har (skulla vara lättare då)  :lol:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 636
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snyggt och rätt mycket 70-tals Dylan tycker jag också!
Sången (textningen) blir dock lite otydlig här och där.
Bra arr med blås, som kanske kunde förstärkas lite i mixen.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Snyggt och rätt mycket 70-tals Dylan tycker jag också!
Sången (textningen) blir dock lite otydlig här och där.
Bra arr med blås, som kanske kunde förstärkas lite i mixen.
/Asti

Tack Asti, du har nog rätt där, ska titta på det du nämner innan jag gör den färdig.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Juste musik med djupare känsla tycker jag.

Bra både som aktiv och passiv lyssning.


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Asti: Ha,ha! Det var väldigt luddig sång på sina håll, fixat nu!  :lol:
1up: Kul att du gillade. :)
Ny version högst i tråden.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Puttrar på helmysigt. Väldigt passande sång till låten. Snyggt!!

Några "hack" mellan delar i låten som låter klippt. Gitarren låter som du återanvänt samma fill/riff lite för många gånger. Det höga där du landar på ett skakigt vibrato. Försök variera dig där istället, och ta gärna ner det i registret nån oktav.

Några andra tyckte trummorna var för statiska. Nu kommer jag in sent i tråden, och kanske har du ändrat dom, men jag tycker det funkar helt ok. Sologitarren är det som behöver mest jobb i denna. Eller rättare sagt fillsen. Solot funkar.

Bra jobbat!!



Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Upp med sången ett snäpp till tycker jag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skön lyssning och med din röst så känns det som du förvaltar arvet efter Bob Dylan förbaskat bra!   B)  :P
Som om jag nu lyssnar på Dylans outgivna som nån hittat på en bortglömd vind någonstans.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Dylan, ja. Din sång är lik Dylans också, fast bätrre :lol:

Kan ite kommentera så mycket vad gäller blues, vad använde du för bluesskala i denna? :)

(Bra låt nevertheless.)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack alla för lyssning och kommentarer.  :)

Wernborg: Har varierat och ny inspelat gtarrfillsen, så det inte blir samma, hackigheten kan jag inte göra något åt nu men ska tänka på detta framöver. :huh:

Eddie: Har hivat upp sången nu.  :wacko:

Max: Härlig kommentar!  :D Dylan har väl alltid varit någon av en förebild, roligt att du gillar.

Dividend:Vet faktiskt inte så mycket om skalor, låten har bara tre ackord F Gm Bb (antar att det är vanlig F-durskala jag spelar då?)
Kul att du lyssnar... :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Du gör en skön låt här, fast country är det inte helt och hållet för då hade jag fått ett mindre krupp-anfall :lol: ;)

Härlig lunk och bra sång, jag gillar det här.
Kul att höra dig i en annan genre.

Bra :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Du gör en skön låt här, fast country är det inte helt och hållet för då hade jag fått ett mindre krupp-anfall :lol: ;)

Härlig lunk och bra sång, jag gillar det här.
Kul att höra dig i en annan genre.

Bra :D

/Marre

Tack Marre. Roligt att du gillar (även när jag lirar själv). Det är väl mer blues än country skulle jag tro.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för all hjälp med låten, för mig känns den färdig nu, och dax att börja på något nytt.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Skönt!
Kommer på mig själv med att sitta och gunga i takt ;)
Kul att du plötsligt låter lite som Dylan, har jag aldrig tänkt på innan :D
Plinkar på en låt...


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Skönt!
Kommer på mig själv med att sitta och gunga i takt ;)
Kul att du plötsligt låter lite som Dylan, har jag aldrig tänkt på innan :D

Tack för lyssning och kommentar...Dylan ja, det bara blev så, fattar inte riktigt hur. Är förvånad själv  :lol:
« Senast ändrad: 26.11.2014, 10:44:27 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
MYCKET bra tolkning! Njuter av varenda sekund.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
MYCKET bra tolkning! Njuter av varenda sekund.

Man tackar och bockar, kul!  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 636
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja, nu blev sången riktigt bra och hörs fint! Väldigt likt en tidig Dylan i vissa partier.
Känns som att du höjde blåset också..? Tycker hur som helst det är bra nivå på det nu.
Håller med Wernborg om sologitarren! Mer variation och lite mer reverb på den skulle sitta som en smäck!
Jag diggar för fullt!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Ja, nu blev sången riktigt bra och hörs fint! Väldigt likt en tidig Dylan i vissa partier.
Känns som att du höjde blåset också..? Tycker hur som helst det är bra nivå på det nu.
Håller med Wernborg om sologitarren! Mer variation och lite mer reverb på den skulle sitta som en smäck!
Jag diggar för fullt!
/Asti


Tack för återlyssning. Lite mer reverb på gitarren kan det nog bli men jag tror inte jag spelar om något i nuläget, har gjort det en gång redan och går vidare beroende på att jag inte tror det blir bättre än så här.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)