Kontrollrummet

Marsall - Du är så underbar (Klar!)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Artist:Marsall
Låtnamn: Du är så underbar
Stil: psykedelic post punk ?
medverk: kanske? Synt ?
mp3
År: 2014

tar tacksamt emot förbättringsförslag o allehanda... För mycket av nåt för lite av nåt .. ALLT är välkommet

Ju fler som rockar" ju bättre kockar" ...
« Senast ändrad: 10.11.2014, 14:39:24 by Marsall »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
En låt a la Marsall - det hör man :D

Trevliga sångslingor som fastnar.
Kritik: trummorna har lite för stort rum i mixen - de låter ibland även lite pressade (kan höra ihop med ljudrymden). Sedan tycker jag att sången ska upp i volym lite grann.

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En gitarr och trummorna är för höga i volym efter älskar älskar inte. Om du sänker dem kommer du nog inte få besväret att behöva höja sången tror jag.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Tack Gurano o Max  :D

Nu har jag sänkt hela trumsetet o tagit bort rummet på dom också (hoppas jag) sänkt nivå på gitarr på reffen o försökt ta fram basisten lite till o sången blev högre av trumsänkningen.Bra bra!  :).Hoppas detta funkar bättre? :D
« Senast ändrad: 04.11.2014, 20:54:17 by Marsall »


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Får green day feeling. :)

Introgitarren har korta pauser, pröva bind ihop tonerna där för mer framåtskridande flow?

Punk On :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Absolut bättre! Trevligt att höra basen där nu också.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Fullt ös,öppna spjäll !!  låter bra det här.
Lite burkigt sångljud kanske, passar på ösdelarna, men kanske mindre på dom lugna..
Inte ske det vara synth på denna, näee... B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Härligt ös  B) tycker låten är skön också, är sången lite "murrig"  :unsure:? Annars kanon.

/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Henric

Kul låt! Tycker det sitter ihop bra, fina gitarr ljud, bra bas och trummljud - sången är bitvis något dammig kan jag tycka - jag hade skurit bort unset bas och förmodligen puttat lite i mid - bra sång och text i övrigt som gärna får träda fram mer för min del!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Catchigt intro, det gillas!
Snygga gitarrer, varierande partier, och snygg sång av dig! Kanske går det att pilla till sångljudet något för ökad tydlighet...
Jag är urusel på trummor och sånt, men tänkte ändå i början när trumman först kom in att den kändes rätt reverbad, men du skriver ju att du tagit bort allt rum på trumman så det kan vara mina öron (tomt och ekande därinne  :rolleyes: )
Annars en riktigt bra låt!
Plinkar på en låt...


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Skön låt, allt är bra utom kantslaget i introt som är alldeles för starkt, det låter mer som ett klick man kör upp i volym för att spela tajt.
Lite dov sång kanske, gasa lite vid 4 khz där.
Retade mig lite extra på kantslaget som kommer igen på slutet. Dubba kantslaget med en blyertspenna mot skrivbordet o ta bort det maskinella. :)
Låten o framförandet är alldeles för bra för det där maskinella klicket.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Får green day feeling. :)

Introgitarren har korta pauser, pröva bind ihop tonerna där för mer framåtskridande flow?

Punk On :)
tack 1up för tips o tyck :D
testade att köra rakare på plocket ,Men tyckte att synkopplocket segrade till slut..Men ånyo tack för flowtipset :)

Absolut bättre! Trevligt att höra basen där nu också.


Hade helt glömt bort basen i låten ..Håller med dig helt Max ..Basen skall pumpa :D



Fullt ös,öppna spjäll !!  låter bra det här.
Lite burkigt sångljud kanske, passar på ösdelarna, men kanske mindre på dom lugna..
Inte ske det vara synth på denna, näee... B)


Tack för gillande Bjurte! :D
Håller med dig ingen synth i denna :o :) Har även nu försökt att eq till  sångpartierna lite

Härligt ös  B) tycker låten är skön också, är sången lite "murrig"  :unsure:? Annars kanon.

/Roffe H

Tack Roffe för gillande o tyck! :D
nu har jag försökt att Murra bort det dova .... :)

Kul låt! Tycker det sitter ihop bra, fina gitarr ljud, bra bas och trummljud - sången är bitvis något dammig kan jag tycka - jag hade skurit bort unset bas och förmodligen puttat lite i mid - bra sång och text i övrigt som gärna får träda fram mer för min del!

Henric

tack Henrik för gillande o tyck  :D
Har nu försökt eq fram sången till det bättre ? o höjt densamma ett halvt myrben  :)

Catchigt intro, det gillas!
Snygga gitarrer, varierande partier, och snygg sång av dig! Kanske går det att pilla till sångljudet något för ökad tydlighet...
Jag är urusel på trummor och sånt, men tänkte ändå i början när trumman först kom in att den kändes rätt reverbad, men du skriver ju att du tagit bort allt rum på trumman så det kan vara mina öron (tomt och ekande därinne  :rolleyes: )
Annars en riktigt bra låt!

Tack Plinka för gillande o tyck :D
Jag e heller ingen trumställarguru..Men nu har jag iaf försökt sänkt lite här o där o sliipat så gott jag kunnat på dom ..puhh :)

Skön låt, allt är bra utom kantslaget i introt som är alldeles för starkt, det låter mer som ett klick man kör upp i volym för att spela tajt.
Lite dov sång kanske, gasa lite vid 4 khz där.
Retade mig lite extra på kantslaget som kommer igen på slutet. Dubba kantslaget med en blyertspenna mot skrivbordet o ta bort det maskinella. :)
Låten o framförandet är alldeles för bra för det där maskinella klicket.

Tack Håkan för gillande o tipstyck o allehanda :D
Nu har jag sänkt kantslagen rejält (tyvärr hade jag bara en snickarblyertspenna o den gick mitt itu första testet :lol: Annars kanontips ;) Tog bort kantisarna på slutet.. (Dom hade jag där för att tänket var lite det tar aldrig slut lixom ...Hoppas du kan utstå maskinklicket ändå?  :)


Tack alla för kanonerstips!! Rock on" B)





Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Lite simmigt trummljud....annars låter trummorna bra...skitcoolt udda upplägg.
Man vill ju alltid placera saker i ett fack...jag hittar inget i min värld i alla fall som låter såhär.

Måste lyssna fler vändor. Spontant känns det somom att vissa saker ska man "blöta" ner om man vill få ett visst djup, detta simmar på lite för mycket stundom. Snygg röst och vågad lyrik.

*Tillägg skär du botten i reverb?! Det kan få upp lite mer separation/tydlighet.

Tillägg Nr:2...jag lyssnar på den som ligger i trådstarten, är den versionen rätt?!   :huh: :rolleyes:

« Senast ändrad: 07.11.2014, 19:33:28 by aROCKER »


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Lite simmigt trummljud....annars låter trummorna bra...skitcoolt udda upplägg.
Man vill ju alltid placera saker i ett fack...jag hittar inget i min värld i alla fall som låter såhär.

Måste lyssna fler vändor. Spontant känns det somom att vissa saker ska man "blöta" ner om man vill få ett visst djup, detta simmar på lite för mycket stundom. Snygg röst och vågad lyrik.

*Tillägg skär du botten i reverb?! Det kan få upp lite mer separation/tydlighet.

Tillägg Nr:2...jag lyssnar på den som ligger i trådstarten, är den versionen rätt?!   :huh: :rolleyes:



Tack arocker för skitcoolt upplägg o tyck  :D
Musiken o ackorden dyker upp i skallen när man tar guran o sången rinner på av farten liksom..Det e gött me rockenroll" :D
Det där med skära i reverb o eq o så där e istället inte nåt som rinner på tyvärr :( Men jag gör så gott jag kan.. :) O all hjälp o tips tas emot tacksamt! :)
Jo det är den i trådstarten som är rätt version 
« Senast ändrad: 07.11.2014, 20:27:35 by Marsall »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Härligt! Sköna modulationer och jättebra sång och spel. Jag skulle skippa två vändor "älskar, älskar inte"  i andra vändan (59-84, man lär sig den slingan snabbt) för att inte tappa för mycket driv i låten, för driv och ös finns det. Övergången till "du är så..." låter lite klippt. Kan du inte markera med ett trumfill precis innan? Nemen bra låt med egensinnig, skön stil som bär ditt signum.  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Mindre "murr" på sången nu, perfekt!  :) Kanonlåt! B)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jepp sången bättre nu!!
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra ljud på gitarren och drumsen, fortfarande lite murrigt på rösten men inte så att det stör. Det som stör mest nu är det där kantslaget kan du inte göra hi-hat av det istället?
Marsall har sitt sound och det blir bara bättre och bättre. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Härligt! Sköna modulationer och jättebra sång och spel. Jag skulle skippa två vändor "älskar, älskar inte"  i andra vändan (59-84, man lär sig den slingan snabbt) för att inte tappa för mycket driv i låten, för driv och ös finns det. Övergången till "du är så..." låter lite klippt. Kan du inte markera med ett trumfill precis innan? Nemen bra låt med egensinnig, skön stil som bär ditt signum.  :)

Tack Eq för gillande o framdrivande förslag det gillas :D Gjorde några fills i övergångarna blev mycket bättre topp! B)..behåller nog nöt"sången i dess längd jag lejde en indian att banka kagge"andra vändan älska/älskar inte.. då blev det lite annorlunda o då ville jag att han"skulle få va med ett tag när han nu va så bussig o ställde upp :lol: ..Av bara farten så gjorde jag en bättre fills även som avslut på låten..hoppas det funkade ? :)
Mindre "murr" på sången nu, perfekt!  :) Kanonlåt! B)
/Roffe H

Tack roffe för kanonlåt å återkoppling.! :D Kunde inte hålla fingrarna i styr eq till det liiite till ändå :)

Jepp sången bättre nu!!


tack björte för återkoppling o intygande av sången! :D Som sagt petade liiite till ändå på eq  :)


Bra ljud på gitarren och drumsen, fortfarande lite murrigt på rösten men inte så att det stör. Det som stör mest nu är det där kantslaget kan du inte göra hi-hat av det istället?
Marsall har sitt sound och det blir bara bättre och bättre. :D

Tack Eddie för gott gura o drumsljud o förbättringsförslagen! :D Har ännu en gång farit över eq på sångrackarn..Tror jag kommit i mål nu? Jag gav mig nu är det 2 st som hatade mina kantslag så ni vann  :lol:..Nu är det hihat 1a o lite annat gott i 2 vändan ..


Tack ALLA för era kanonerstips..Rock On" B)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Fin låt och visst känns den färdig nu.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Blev jättebra!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Marsallen!
Bra låt o snyggt lirat. Snygga stick o arret sitter fint. Det som lite kunde fixas äe mixen i versdelen, tycker den låter lite för mycket "mono" jämfört med dom luftiga o rymliga chorusdelarna.
Baskaggen kunde lite dras ner... ja ja jag vet... smak o tycke! :)
EN liten sologura kunde du klämma in nånstans i mitten på låten åxå.
Bra sjunget och sångdubbleringen gillas!

h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Tjou Marsallen!
Bra låt o snyggt lirat. Snygga stick o arret sitter fint. Det som lite kunde fixas äe mixen i versdelen, tycker den låter lite för mycket "mono" jämfört med dom luftiga o rymliga chorusdelarna.
Baskaggen kunde lite dras ner... ja ja jag vet... smak o tycke! :)
EN liten sologura kunde du klämma in nånstans i mitten på låten åxå.
Bra sjunget och sångdubbleringen gillas!

h.    johan


Tjou mahan!
Tack för gillande o tyck :D Mono på versen? ..ähh har  en gura i vänster o en fibbel i höger? ..Eller gör /kan  man göra på annat  sätt på nå sätt?  :unsure: Mera solo hade jag inte tänkt ..det får nog räcka med fibblet i slutet :D Tack för förbättringsförslagen kanoners o ..gott!  B)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Gillar dina låtar som har ett alldeles eget "Marsall"-sound!
Sångljudet kunde vara lite mer framträngande och klart...kanske
en annan typ av reverb..? Skulle vilja ha det lite närmre och mer ofärgat.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten