Kontrollrummet

Ett litet live klipp från en av mina egna låtar :)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Scar Fraction Studio

  • http://www.sapgroup.se/
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 344
  • https://www.facebook.com/egsoundgroup/
    • Visa profil
    • EG Sound
Tänkte visa en liten snutt ifrån en av mina egna låtar  :wub: Är dock ett live klipp som jag spela in från mixerbordet. Kan nämna att detta är egentligen ifrån ett soundcheck då aldrig artisten som skulle spela denna kväll dock upp i tid, så passade på att testa ljudet själv, men publiken gilla det :) Ps är inte världens bästa sångare :)
Kul att få höra lite feedback :)

« Senast ändrad: 31.10.2014, 02:02:45 by Scar Fraction Studio »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou SFS!
Som ett live drag e det ju rätt snyggt, skulle ju förstås önskat att låtlyssningen kunde ha fortsatt för att bättre kunna kommentera, nu e de ju bara introt vi hör.
En live inspelning kräver ju en hel massa jobb för att kunna göra både inbandning och ett hyfsat sound för publicum. Att få båda rätt e ju lite lotteri, eller så ska det finnas en rysligt stor utrustning och flere fingrar som sköter spakarna. Men som sagt, den korta snutt du bjuder på gör ju att man ropar efter mera.... kommer det mera??? :unsure:
Nyfiken åxå att höra vilken utrustning denna snutt är inspelad med, uppmikningarna, effekter, vilka instrument osv
låten låter lovande och eftersom du väckt en sovande björn så får du avslöja lite mera :)

h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Scar Fraction Studio

  • http://www.sapgroup.se/
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 344
  • https://www.facebook.com/egsoundgroup/
    • Visa profil
    • EG Sound
Tjou SFS!
Som ett live drag e det ju rätt snyggt, skulle ju förstås önskat att låtlyssningen kunde ha fortsatt för att bättre kunna kommentera, nu e de ju bara introt vi hör.
En live inspelning kräver ju en hel massa jobb för att kunna göra både inbandning och ett hyfsat sound för publicum. Att få båda rätt e ju lite lotteri, eller så ska det finnas en rysligt stor utrustning och flere fingrar som sköter spakarna. Men som sagt, den korta snutt du bjuder på gör ju att man ropar efter mera.... kommer det mera??? :unsure:
Nyfiken åxå att höra vilken utrustning denna snutt är inspelad med, uppmikningarna, effekter, vilka instrument osv
låten låter lovande och eftersom du väckt en sovande björn så får du avslöja lite mera :)

h.    johan

Absolut kan jag dela med mig lite.
Alla större digitala mixerbord idag har ofta så du kan koppla den via en dator som jag gjort i detta fall. Sedan spelat trackat alla till separata spår.
Du kan även ibland välja om du vill spela in med eller utan effekter beroende på bord.
1. Mkt hänger ju såklart på musikstilar,band och artisten hur det låter.
2. Rummet som konserten är i är en stor viktig grej.
3. Placering och val av mickar.

Jag mins tyvärr inte vilka mickar jag använde denna gång.
Oftast brukar jag placera ut 2 st pennor i publiken xy center av rummet.
I detta fall använde jag en röde kondensator mick för sång.
En st mick pluss tele in i Di box på guran samt mot bas.

En grej jag sedan ofta gör när det är en ensam akustisk spelande gitarrist är att lägga en snutt chorus på guran för att få lite mer rymd.

Det kommer tyvärr inte mer från min låt, jag var stressad och var tvungen att prova spela in nått för att förbereda mig.
Mkt i allt hänger såklart i erfarenhet med då jag lever på livetekniker biten samt studio producent :)
Om det är denna typ av musik försöker jag få väldigt behaglig lyssning live.
Ett exempel från en annan spelning här.


&feature=youtu.be

Jag erbjuder inspelning när jag är ute och kör ljud.
Om det är något mer specifikt du undrar får du fråga :)

Om du vill komma med så släpps en live video med den artisten som jag jobba åt den kvällen, dock vill jag inte säga vem det är än.



Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil

Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Låter fint o du sjunger ju riktigt gott o på svenska e ju extra plus .. Vore nice o höra hela låten.. :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Det låter bra och klart men väldigt blött. Akustisk musik behöver i mitt tycke lite närvaro och sparsamt med reverb och delay. Vet inte om det är rummet som spökar eller att du dragit på lite för mycket effekt på bordet. Lite väl pressat också för att vara akustiskt live, vilket även syns på vågformen på Soundcloud (kanske därför reverb och delay låter mer än nödvändigt)

Himla gött med publiksorlet  :)

Skulle vilja höra hela låten dock  :)

Mina fem!

/Micke