Kontrollrummet

Guitar 66 "I shall be released".

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Dök på basistpolaren på stan han hade fått sig ett par pilsner, vi snackade musik förstås, o han sa att "I shall be released" var fan den bästa låt han visste. Jag gillar den oxå som fan. Låten är märklig på så vis att de flesta spelar den i ganska olika versioner, med helt olika ackord i botten. Dylan självs orginal går i G, Am, Hm, Am, G Am osv. Sen har han en ann version där han börjar i typ G o kör Hm som andra ackord. Andar covers har fler ackord och snabbare byten med. Jag testade att sjunga den lite löst o fastnade för en egen variant med G, Am, Hm o D. (en helton nerstämt så egentligen blir det F dur) Trummisen kör lastbil i Kirkenäs o basisten har småbarn så vi kunde inte spela in samtidgt, det blev jag o trummisen först, elgitarr o trummor, sen la jag dit två ak gitarrer o försökte sjunga den. La även en ny elgitarr o tog bort den första, nu är det bara en elgitarr o två pannade akuster... I går var basisten här o la basen på den här o några låtar till. I dag sjöng jag om den för tredje gången o mixade o mastrade. Har skaffat nya ganska billiga Dynavoice passiva monitorer som är fan så mkt lättare att mixa i än de JBL L50 jag  kört med i flera år. Har även en aktiv sub, annars skulle det inte funka så bra. Blev jävligt nöjd med ljudet, det är nog det bästa jag fått till, trummorna o speciellt riden blev så jäkla bra på ett vis jag försökt få till i flera år. Riden har jag skaffat nyss, det är en Paiste 2002 från 1973. De görs exakt lika även i dag. Gillar den mkt bättre än den Zildjian ride jag hade förut.
Svår att sjunga, det var första gången för mig. Går väl att sjunga bättre/annorlunda, men ofta lyder inte rösten alls. :)
https://soundcloud.com/user7908154/i-shall-be-released-electric-version-141024
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
jo men visst, den kan spelas på många sätt och ser här är ett bra, varken bäst eller sämst, uran personlig med Neil Young-känsla.
Vi spelade sen "felaktigt" med G Am C D.och så gillade jag den också. Det är en skön låt som ger möjligheter.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Gillar särskilt gitarrspelet.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Gillar särskilt gitarrspelet.  :D
/Roffe H
Sångpålägg och ljudteknik håller jag på hur länge som helst. Elgitarren brukar bli typ en tagning för att kolla ljudet, sen en till. Om det bara var lika lätt med resten oxå.

Undrar vad texten handlar om egentligen?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Precis: - All day long I can hear him crying out so loud...

Vad hände honom?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Henric

Låter bra!  :wub:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Just denna låt har varit utsatt för en massa tolkningar av KR-medlemmar i denna tråd:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=24282.0
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Riktigt bra verre. Din lite ärrade röst passar perfekt och gitarrliret med töjet på rätta ställena... önskar man att man kunde. Jättesnyggt!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tack alla, som vanligt. Jag blev som sagt extra nöjd med trummorna. Här hade jag OH mickarna kopplade i 8-läget, o det blir faktsiskt bättre sound då, har testat både omni, cardioid, supernjure o åtta massor av gånger. Det är kanske lite beroende på att bandmickar alltid är åtta som de är så populära som OH? Mina är inga bandmickar utan två sE4400a. Skitbra mickar till allt, man hittar dem för ca 2500 beg... Riktigt skitbra mickar för de pengarna...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)