Kontrollrummet

Gurano - Cello electronica ... nu med elgura mm

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
En idé = en tanke = sittandes vid daw = ett litet utkast

Har ni några tankar om man/jag bör gå vidare med denna? I så fall hur? Lägg till - ta bort - förläng?
/G

Sättning
Synth
Cello
Trumma
Gura
Bas

« Senast ändrad: 18.06.2016, 11:30:12 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
skönt o meditativt nu ..lite västerlänska vibbisar får man .. den kan ta vilken väg som helst ..kan va så här lugn o skön fast nån minut till vore inte fel  eller en plockgitarr som kommer in o ställer till det ..tunga släppackord som ävlas  ...kan sluta hur som helst denna :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Skön tycker jag. Jag kan höra någon form av lättare rytminstrument samt en ganska grov bas på det här men ingen gitarr på denna - sen tycker jag att syntliret är bra men lite vasst emellanåt. Bra harmonier rakt igenom. Någon honungssynth kanske som binder ihop det? Ja vad vet jag - fortsätt med denna.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
skönt o meditativt nu ..lite västerlänska vibbisar får man .. den kan ta vilken väg som helst ..kan va så här lugn o skön fast nån minut till vore inte fel  eller en plockgitarr som kommer in o ställer till det ..tunga släppackord som ävlas  ...kan sluta hur som helst denna :D
Tackar. Kul att du gillar. Ja vi får se vad som läggs till

Skön tycker jag. Jag kan höra någon form av lättare rytminstrument samt en ganska grov bas på det här men ingen gitarr på denna - sen tycker jag att syntliret är bra men lite vasst emellanåt. Bra harmonier rakt igenom. Någon honungssynth kanske som binder ihop det? Ja vad vet jag - fortsätt med denna.
Tack. ja vi får se vad som läggs till. Du har nog rätt i synthens vassa ljud. Jag har precis byggt ihop en ny mycket större och bättre musikdator. Den  låter inte riktigt som min andra dator - tar nog ett tag att, för mig, vänja mig.

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Låter bra som det är, skön stämning och snygga ljud(tycker inte det låter vasst) vilken synth ??
En lugn kvinnostämma på detta och den är klar..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter bra som det är, skön stämning och snygga ljud(tycker inte det låter vasst) vilken synth ??
En lugn kvinnostämma på detta och den är klar..
Tackar. Jo en sång vore nice. Så om någon kvinna ...eller man för den delen vill lägga en lugn sång så är ni välkomna. Men skicka först ett PM.
Synthen är min gamla ewql som jag sparkade igång i nya datorn.

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Meditativt och avstressande, låter fint. Tycker ibland att det kan vara skönt med instrumentalt...kanske nåt mer skulle in ungefär efter halva låten?  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Låter bra som det är, skön stämning och snygga ljud(tycker inte det låter vasst) vilken synth ??
En lugn kvinnostämma på detta och den är klar..
:lol: det är nog frekvenser över dina öron.....
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Detta var snyggt. Cellon funkar utmärkt.  Behövs inte mer tycker jag. Lite vasst ljud på nån synth ja.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Lyssnar.

Tycker det låter lovande so far. Lite kluven till cellon. Får tankar på att man kanske kan byta ut den till något mer syntigt, alternativt, syntarna till mer akustiska ljud.

Å andra sidan gillar jag verkligen crossover.

Tror lite som marsall att nån distmatta vore fin. Rätt låg i volym, blytung. ja, det skulle va snyggt. inte för många toner på gitarren.

man får känsla av regna och lite månljus natt eller så. Kanske göra den ett par minuter, gradvis växla in ytterligare element, som gitarren, nån perc/trumdel, och pratsång eller sång. sedan ta ner komplexiteten, coh sluta som den börjar.

Vid en andra lyssning låter harmonierna mycket bra, men när cellon spelar ackord så låter det plastigt. Ensamma tonerna låter fina.

Så, ensam cello och synth blir bra. Och att gradvis öka för att sedna minska....tror ajg e en ide som du kan testa.

gött mos!

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Låter som bra byggstenar du plockat fram. Jag har nu inte någon ide eller tips på vad som kan komplettera.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Holgers Tröst

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 184
    • Visa profil
Du kan nog ta och slänga den, ibland är det bättre att: "kill your darlings".

 :lol:

en musikant från Kalmar, hela halvan av Holgers Tröst.


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Den är skön -framför allt väldigt fin melankolisk cellomelodi mot den nakna kalla bakgrunden. Tycker att detta är som en liten hösthyllning, och att den skulle göra sig som filmmusik. Kanske skulle du filma naturen och göra en liten filmsnutt till den ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Mr G!
Eller kan man kalla dig Mr Xperimenth, snyggt hopknopat
Låter som ett mycket lovande intro till låten som kommer att storma in med metallguror och vassa trummor eller...
Bara att fortsätta

h.     johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Meditativt och avstressande, låter fint. Tycker ibland att det kan vara skönt med instrumentalt...kanske nåt mer skulle in ungefär efter halva låten?  :)
/Roffe H
Tackar - nu finns det nåt mer  - den blev ca 4,5 minuter

Låter bra som det är, skön stämning och snygga ljud(tycker inte det låter vasst) vilken synth ??
En lugn kvinnostämma på detta och den är klar..
:lol: det är nog frekvenser över dina öron.....
Jo lite vass var den nog

Detta var snyggt. Cellon funkar utmärkt.  Behövs inte mer tycker jag. Lite vasst ljud på nån synth ja.
Vassheten borta tror/hoppas jag. Nu betydligt längre version

Lyssnar.

Tycker det låter lovande so far. Lite kluven till cellon. Får tankar på att man kanske kan byta ut den till något mer syntigt, alternativt, syntarna till mer akustiska ljud.

Å andra sidan gillar jag verkligen crossover.

Tror lite som marsall att nån distmatta vore fin. Rätt låg i volym, blytung. ja, det skulle va snyggt. inte för många toner på gitarren.

man får känsla av regna och lite månljus natt eller så. Kanske göra den ett par minuter, gradvis växla in ytterligare element, som gitarren, nån perc/trumdel, och pratsång eller sång. sedan ta ner komplexiteten, coh sluta som den börjar.

Vid en andra lyssning låter harmonierna mycket bra, men när cellon spelar ackord så låter det plastigt. Ensamma tonerna låter fina.

Så, ensam cello och synth blir bra. Och att gradvis öka för att sedna minska....tror ajg e en ide som du kan testa.

gött mos!
Tackar kul att du gillar - nu råkade det visst bli lite mycket toner från guran (som du inte önskade :D ) men det låter bra i mina öron

Låter som bra byggstenar du plockat fram. Jag har nu inte någon ide eller tips på vad som kan komplettera.
Tackar - nu e den kompletterad

Den är skön -framför allt väldigt fin melankolisk cellomelodi mot den nakna kalla bakgrunden. Tycker att detta är som en liten hösthyllning, och att den skulle göra sig som filmmusik. Kanske skulle du filma naturen och göra en liten filmsnutt till den ;)
Tack - kul att du gillar - men jag är för dålig på att göra vettiga filmer

Tjou Mr G!
Eller kan man kalla dig Mr Xperimenth, snyggt hopknopat
Låter som ett mycket lovande intro till låten som kommer att storma in med metallguror och vassa trummor eller...
Bara att fortsätta

h.     johan
Tackar - jo det blev lite (en hel del) distade guror :D

/G
Ny länk:
« Senast ändrad: 18.06.2016, 11:30:48 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
tJOU!
Now were talking, hur kunde du veta att det var just så jag tänkte det, snyggt!
Panorer ut ett gurapar til höger och vänster så blir effekten ännu större och djupare.
Basliret e jäkligt snyggt och soundet likaså, bra jobbat


h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Håller med Mahan vart fettigt o fint det här med (gillade även det förra).. Riktigt gott groove o bra att du tog upp o kom tillbaka till cellogodiset i slutet..  B)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu fick jag bekymmer - visst det låter bra när gurorna stormar in men det ursprungliga - själen - i låten försvann för mig. Spelar ingen roll antar jag men hade du sålt det första till ES för 300 spänn så hade man fått höra den hela våren till en ny svensk kriminalserie på TV. Och det var ju ändå inte ditt mål så....... :wacko:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
tJOU!
Now were talking, hur kunde du veta att det var just så jag tänkte det, snyggt!
Panorer ut ett gurapar til höger och vänster så blir effekten ännu större och djupare.
Basliret e jäkligt snyggt och soundet likaså, bra jobbat

h.   johan
Kul att det tilltalar :)
Ska testa att panorera

Håller med Mahan vart fettigt o fint det här med (gillade även det förra).. Riktigt gott groove o bra att du tog upp o kom tillbaka till cellogodiset i slutet..  B)
EN får tacke :D

Nu fick jag bekymmer - visst det låter bra när gurorna stormar in men det ursprungliga - själen - i låten försvann för mig. Spelar ingen roll antar jag men hade du sålt det första till ES för 300 spänn så hade man fått höra den hela våren till en ny svensk kriminalserie på TV. Och det var ju ändå inte ditt mål så....... :wacko:
Du behöver inte vara orolig - den gamla versionen finns oxå kvar :D

/G
Kör hårt - så länge det ryker!