Kontrollrummet

Hur löda kabel till gammal stereomikrofon?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

Köpte en gammal stereomic. Den är säkert 20 år gammal. Köpte den från experimentell synvinkel. Det är en kondensatormic, och den går med ett 9V batteri. Ingen phantom alltså, så vitt jag förstår.

Den ser ut såhär:



Men den har inga kablar lödda. Nu måste jag ju få XLR-kablar (på bilden är den ngn RCA-grej för övrigt). Där finns 2 signalkablar, och en jord. I vilka  pinnar på  XLR skall jag koppla de  här? Som normalt då jag kopplar obalanserat till  XLR? Vad händer om jag slår på phantomen i det här fallet efter att jag lött fast XLR-pluggarna?

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Framgår det om mikrofonen är konstruerad för fantom-matning? Om inte tycker jag att du ska använda batteri.
Tip kopplar du till stift två, ring till stift ett och tre på XLR-hane.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad tsmalmbe

Nej, den är nog inte konstruerad för  fantomen. Så jag kommer att använda batteriat. Frågan är väl närmast vad som händer  om jag lutar på 48V-knappen i misstag, om jag kopplar som du föreslog?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad trombonisten

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Rökslinga skulle jag gissa. Kondensatorn i micken klarar nog inte 48V.

En säkrare koppling är tip till pinne 2 och ring till pinne 3. Inget kopplas till XLR-höljet, inget kopplas till pinne 1 på XLR.

Nu hamnar eventuell XLR-matning lika på bägge ledarna, men det finns ingen nolla för återföring av strömmen. Undvik fantom ändå.

Bäst är att ordna en transformator - obalanserat till balanserat, men det blir inte helt billigt. (En bra transformator kan kosta 500:- per kanal).

Gunnar


Utloggad tsmalmbe

Ja så som det nu går och står, kommer det av ngn orsak signal ur båda mickarna (L+R) till samma XLR. Trots att jag kopplat rätt, alltså jag har inte lyckats få ledarna i kors på nåt sätt. Kopplar jag sedan båda XLR-kontakterna till preampen (olika, eller en med två ingångar, det kvittar) så surrar det utav ett helvete. Tar jag ut ena kontakten, slutar det surra. Om jag har ena XLR:en ikopplad, andra urkopplad och leker med pekfingret på fen urkopplade kontakten, tycker jag mig få ett sur då jag rör sk. signalen.

Bör jag nu antaga att mikrofonen har båda signaldelarna kortslutna internt? Eller finns det någonmslags intrikat standardstereokoppling som gått mig totalt förbi?

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

När jag rör skalet vid den XLR-kontakten jag kopplar till preampen, blir det statiskt surr.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe







.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Den ser ut såhär:

:huh:
Om jag fattar det jag ser rätt, så är den lilla röda kabeln höger, o den lilla vita vänster. Alltså de där minimonotelepluggarna.
Blev det surr/brum om du kopplade in dem som de var? Jag utgår oxå från att du sätter varsin XLR istället för resp röd/vit miniplugg?
Citera
Ja så som det nu går och står, kommer det av ngn orsak signal ur båda mickarna (L+R) till samma XLR. Trots att jag kopplat rätt, alltså jag har inte lyckats få ledarna i kors på nåt sätt. Kopplar jag sedan båda XLR-kontakterna till preampen (olika, eller en med två ingångar, det kvittar) så surrar det utav ett helvete.
Eller har du varit inne i micken o mocklat?


Utloggad tsmalmbe

Om jag fattar det jag ser rätt, så är den lilla röda kabeln höger, o den lilla vita vänster. Alltså de där minimonotelepluggarna.
Blev det surr/brum om du kopplade in dem som de var? Jag utgår oxå från att du sätter varsin XLR istället för resp röd/vit miniplugg?

Det fanns inga minipluggar där, endast kabeländarna.

Eller har du varit inne i micken o mocklat?

Nope, och alla lödningar inuti verkar också original, som man kan se på bilderna också.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Om jag fattar det jag ser rätt, så är den lilla röda kabeln höger, o den lilla vita vänster. Alltså de där minimonotelepluggarna.
Blev det surr/brum om du kopplade in dem som de var? Jag utgår oxå från att du sätter varsin XLR istället för resp röd/vit miniplugg?

Det fanns inga minipluggar där, endast kabeländarna.

Eller har du varit inne i micken o mocklat?

Nope, och alla lödningar inuti verkar också original, som man kan se på bilderna också.
Andra änden av sladden utan de vit/röda pluggarna, alltså den du sätter i micken, är det en motsvarande ministereotele?


Utloggad tsmalmbe

Nope, den är direkt lödd. Kolla bild nummer 1, rakt under tångens vänstra käft, där ser du en röd, en vit och en koppar. De är vad som kommer in i micken.

Nu finns det förstås en möjlighet att kabeln är sönder, men den ser absolut inte våldförd ut.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Nope, den är direkt lödd. Kolla bild nummer 1, rakt under tångens vänstra käft, där ser du en röd, en vit och en koppar. De är vad som kommer in i micken.

Nu finns det förstås en möjlighet att kabeln är sönder, men den ser absolut inte våldförd ut.

Den lilla första bilden är inte just din mikrofon då?
Då är det nån som pillat själv? Kan ju hända de sitter fel då eftersom både höger o vänster hörs i samma XLR.
Men hur har du lött dessa sladdar? Som jag tolkar det ska den röda sladden gå som plus till den ena XLR-kontakten (R) o den vita till den andra XLR:en (L). Kopparslingan bör vara jord/minus för bägge. Har du gjort så o det kommer samma signal ur bägge anslutningar så är det nog kortis i nån lödning i micken.


Utloggad tsmalmbe

Jag har inte lött i micken, och det ser ut som om alla lödningar där är "fabrik". Micken har en fast sladd, som alltså var där när jag fick micken, den andra ändan var olödd.

Den lilla bilden är taget från nätet, förrän jag hann ta bilder av mitt exemplar.

Det enda jag kan testa är att ta loss kabeln, löda dit en ny, för att försäkra mig om att kabeln int är av. Men sen är nog all hope lost, om jag inte får några goda råd.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag har inte lött i micken, och det ser ut som om alla lödningar där är "fabrik". Micken har en fast sladd, som alltså var där när jag fick micken, den andra ändan var olödd.

Den lilla bilden är taget från nätet, förrän jag hann ta bilder av mitt exemplar.

Det enda jag kan testa är att ta loss kabeln, löda dit en ny, för att försäkra mig om att kabeln int är av. Men sen är nog all hope lost, om jag inte får några goda råd.
Men du har kopplat de båda XLR:ena som jag beskrev ovan?


Utloggad tsmalmbe

Jo, jag har bägge signalerna kopplade till pin 2 (på respektiva XLR), och försökt att ha jorden till pin 1 och pin 3, och dessutom utan att ha pin 3 kopplad. Samma resultat. Jag har inte ännu dock provat trombonisten förslag om att lämna pin 1 okopplad, och koppla jorden endast till pin 3.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jo, jag har bägge signalerna kopplade till pin 2 (på respektiva XLR), och försökt att ha jorden till pin 1 och pin 3, och dessutom utan att ha pin 3 kopplad. Samma resultat. Jag har inte ännu dock provat trombonisten förslag om att lämna pin 1 okopplad, och koppla jorden endast till pin 3.

Bara för att göra en idiotkoll på var problemet sitter så kan du löda på två st vanliga telekontakter o kolla av vad för signal du får ut. Om du fortfarande får signal från båda mickarna till en sladd så sitter ju felet I micken. Bara för att slippa fundera kring hur man löder XLR... ^_^


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Jo, jag har bägge signalerna kopplade till pin 2 (på respektiva XLR), och försökt att ha jorden till pin 1 och pin 3, och dessutom utan att ha pin 3 kopplad. Samma resultat. Jag har inte ännu dock provat trombonisten förslag om att lämna pin 1 okopplad, och koppla jorden endast till pin 3.


Pin 3 bör alltid vara kopplad eftersom den bär signaljorden. Ska du koppla pin 1 också ska du länka mellan 1 och 3 men då kortsluts som sagt också ev. fantomspänning...

Prova trombonistens förslag att skippa jordpinnen.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad tsmalmbe

Gör jag som Trombonisten händer följande: ett hiskeligt surrande genast då jag tar i mikrofonen.

Kopplar jag in endast 1 XLR (med 1 jord) så fungerar det utmärkt. Och signalen kommer endast ur ena mikrofonen. Oberoende av vilket XLR jag kopplar i. Så det verkar som om mikrofonerna INTE skulle läcka till varann på något ställe. Kopplar jag in båda kontakterna, så blir det ett bakgrundssurr, svagt. Rör jag skalen så surrar det hiskeligt.


Kopplar jag 1+3 jord och kopplar in båda  kablarna, surrar det igen om jag rör på skalen.

Om jag kopplar det till min andra preamp, med två ingångar, så fungerar det igen utmärkt med 1+3 jord med en XLR i gången ikopplad. Kopplar jag i båda XLR-kablarna  på  en gång, får jag surr. Med denna preamp får jag dock inget surr om jag rör kontakterna.

Go figure.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Lyckades eliminera mina surr/durr problem. Jag har alla  preamp-ingångar dragna till  en XLR-patchbay. Surret tog slut å jag kopplade så att skalet och jorden går ihop i bägge ändarna (preamp och patch).

Så nu har jag bara mitt grundproblem kvar: kopplar jag in båda mickarna på en gång, blir det surr. Kopplar jag dem en i gången, fungerar det normalt.

Börjar bli lite trött på den här övningen nu redan.

Har ni någon riktigt stereomikrofon som ni kunde rekommendera (billig, men inte den billigaste)?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
En konstig idé men det låter nästan som att signal och jord är omväxlade? Vad händer om du växlar dom?
http://soundcloud.com/samsas-violin