Kontrollrummet

Håkan Nilsson: Melodi till Ingrid.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
En instrumental grej. Börjar med nylonsträngat o stålsträngat akustiskt, fyller på med bas o elgitarr som spelar mer eller mindre unisont med de akustiska. Trummor ska läggas på, sen kanske jag lägger om det mesta av de spår jag gjort nu. Kanske försöker jag göra en text… Melodin har jag ju redan.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Snyggt Håkan, tycker den gör sig bra som instrumentallåt. Lite Shadowsvibbar får jag, snygga harmonier, fint ljud och härlig nostalgi. :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Man kan inte annat än gilla det här även om det är old school eller kanske just därför? Vad rimmar på Ingrid? Inget jag kommer på i alla fall - kör vidare på den här Håkan :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Henric

Snygga harmisar Håkan - bara att jobba vidare - har du inspiration så skriv en text och sjung in!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tackar! Kul att göra nåt helt nyskrivet. De få kompisar som hört den säger att melodin fastnar på en gång, tom sambon som troligen är lite övermätt på min musik hade gnolat melodin hela dan på jobbet. O ingen har hittills sagt att jag snott melodin, nåt jag själv är lite orolig för...
Rogga var här o trummade igår, vi försökte bygga upp med visplir i början o öka lite sen, trummorna ger ju mer tyngd o driv åt låten. Jag får nog göra om det mesta av gitarrerna för att gneka ihop dem bättre med trummorna. Här är en slaskmix jag gjorde åt basist-Hans att lyssna på, han får lägga om den bas jag gjorde...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20slaskmix%201.mp3
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Väldigt skönt sound i instrumenten och bra lir, som vanligt. Man har blivit bortskämd med det.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jovars !! Tycker nog att den där Ingrid ska vara nöjd, skön lite gameldags melodi.
Kanske att Akkarna låter lite snestämmda ibland.
« Senast ändrad: 25.10.2014, 19:24:54 by Wernborg »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag o polarna gör nog om den från grunden. Som den är nu så är det ganska yxigt orytmiskt. Kanske skippa elgitarrerna o bara köra på nylon o stålsträngade akuster. Ev får jag en fjärde musikant att spela piano, det skulle nog passa till det här.

Tack för de fina kommentarena!  :wub:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag o polarna gör nog om den från grunden. Som den är nu så är det ganska yxigt orytmiskt. Kanske skippa elgitarrerna o bara köra på nylon o stålsträngade akuster. Ev får jag en fjärde musikant att spela piano, det skulle nog passa till det här.
Tack för de fina kommentarena!  :wub:

Jag gillar det här komprimerade ljudet du har på gitarrerna som krispar till tonerna mer än nödvändigt.  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det finns en tidigare version utan trummor som nog är lite tajtare. När sen trummorna kom på blev det lite slirigt, o jag la om alla gitarrerna för att haka på trummorna, tror det bara förvärrade det orytmiska. Så det är nog lite bättre flyt i arbetsversionen:
https://soundcloud.com/user7908154/melodi-till-ingrid-arbetsversion-141013
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Vilken njutning :)

Harmonier finns det gott om, härligt leder de en i handen igenom hela låten.

Som någon nämnde, det finns klanger från forna dagar, och det är jätteskönt avbräck från 1ups enharmonilåtar. ;)

Som skrivits i första posten, lite tightare kompott vore kanske att önska, men riktigt bra som det är.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Låter trevligt. Lite småsurt på nån gitarr och ett par knäppar som ligger aningens off beat. Skall bli kul att se vart den tar vägen =)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag har kommit på ett par smågrejer i ackordsföljd och melodi jag vill ändra på. Har även försökt komma på ett extra stick, men kommer inte på nåt, och det kanske är överflödigt. De bägge sk refrängerna är ju redan lite olika.
Funderade även på att skippa elgitarren o det halvimproviserade solot, men nja, utan det händer det nog för lite. Solot kanske redan är det stick jag trodde kanske fattas?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
dubbelpost
« Senast ändrad: 28.10.2014, 15:47:44 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Holgers Tröst

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 184
    • Visa profil
Jag har kommit på ett par smågrejer i ackordsföljd och melodi jag vill ändra på. Har även försökt komma på ett extra stick, men kommer inte på nåt, och det kanske är överflödigt. De bägge sk refrängerna är ju redan lite olika.
Funderade även på att skippa elgitarren o det halvimproviserade solot, men nja, utan det händer det nog för lite. Solot kanske redan är det stick jag trodde kanske fattas?

Hör av dig om du behöver texthjälp till ett eventuellt stick; I'm your man.

en musikant från Kalmar, hela halvan av Holgers Tröst.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har kommit på ett par smågrejer i ackordsföljd och melodi jag vill ändra på. Har även försökt komma på ett extra stick, men kommer inte på nåt, och det kanske är överflödigt. De bägge sk refrängerna är ju redan lite olika.
Funderade även på att skippa elgitarren o det halvimproviserade solot, men nja, utan det händer det nog för lite. Solot kanske redan är det stick jag trodde kanske fattas?

Kan vara så, jag har inte lyssnat och analyserat så mycket som man gör själv då man skapar något, kan vara så. Jag tycker det händer saker och jag gillar det som händer, och jag gillar omväxlingarna och nyanserna som faktiiskt finns.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Håkan!
Tycker Ingrid ska känna sig nöjd med detta alster, riktigt snyggt!
Eftersom det kommer fortsättning på denna, hoppeligen med sång, så tycker jag du kunde kolla över gurornas tajthet.
Härligt med många guror med fina sound men problemet med att använda många guror är just att få dom tajta.
Särsklit när man lirar med plektrum så hörs ju varenda drag över strängarn som små knäppar och om alla guror inte följer samma "knäppar" kan det låta aningen otajt och trävande.
Väntar på följande version med kanske, o hoppeligen lite sång!

Kör hårt! :)


h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tjou Håkan!
Tycker Ingrid ska känna sig nöjd med detta alster, riktigt snyggt!
Eftersom det kommer fortsättning på denna, hoppeligen med sång, så tycker jag du kunde kolla över gurornas tajthet.
Härligt med många guror med fina sound men problemet med att använda många guror är just att få dom tajta.
Särsklit när man lirar med plektrum så hörs ju varenda drag över strängarn som små knäppar och om alla guror inte följer samma "knäppar" kan det låta aningen otajt och trävande.
Väntar på följande version med kanske, o hoppeligen lite sång!

Kör hårt! :)


h.    johan
Jag gjorde först allt utan trummor efter klick, då var det hyfsat tajt, sen la trummisen på trummor o spelade så otajt trots klicket att jag gjorde om gitarrerna o följde hans otajthet så gott jag kunde. Det blev ju inte bra, den trumlösa versionen lät bättre. :)
Nu har jag fått kläm på hur jag vill ha melodin, så det blir väl en helt ny version så småningom.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jo, hur skönt som helst detta.. får du ännu gitarrerna tajta så blir det kanon. Kommer att tänka på Chet Atkins & Mark Knopfler (Neck and Neck)... och det är inte lite det för det är en superbra platta  :wub:

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jo, hur skönt som helst detta.. får du ännu gitarrerna tajta så blir det kanon. Kommer att tänka på Chet Atkins & Mark Knopfler (Neck and Neck)... och det är inte lite det för det är en superbra platta  :wub:

// Space
Tackar, tackar!
Jag kan spela flera gitarrer så tajt så det nästan låter maskin, men jag tror jag ska låta en gitarr i taget spela melodin, kanske flera unisona på sista versen. Den här låten gör sig så bra med enbart den nylonsträngade i soffan, jag ska försöka få den feelingen även med fler instrument.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)