Kontrollrummet

Alter ego

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henric

LÅTNAMN: Alter ego
ARTIST/GRUPP: Henric Svensson
GENRE: Jazz
LÅTLÄNGD:3:22
KOMPOSITÖR:Henric Svensson
PRODUCENT:Henric Svensson
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR:
FORMAT: mp3

Trummor EZ Drummer 2 Vintage Old School Plate
Bas Yamaha TRB-5 PII
Gitarr Fender Telecaster
Flygel Ivory VST
Reverb Breverb

Hej på Er!

Jobbar på ett jazzprojekt, ska försöka utveckla detta till helgen.....

Trummorna är EZ 2 vintage setet och nån preset som heter old school plate.....ska försöka hitta på en b-del i lite annat stuk för att bryta av....vill ha jazztrio feeling på denna....ska bli spännande att se vart detta tar vägen....har Ni några bra idéer så tjoa gärna till!

Henric

Har lagt till en softare b-del och en vända jazzgitarr....skoj det här! Låten är strax under 3 min i nuvarande skick, mello är ju inte aktuellt, lite onödigt kort för att vara jazz, får se vad jag hittar på imorgon.... :lol:

Har förlängt slutet och mastrat i Soundforge jämnat till en del toppar här och var, börjar kännas klart för min del, kul projelt detta!
« Senast ändrad: 21.10.2014, 18:57:08 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Svänger som katten, snygga ljud och visst ska det bli spännande att följa, inga direkta idéer just nu.  :o
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Henric

Tack Roffe!  :rolleyes:

Jag hoppas på lite tid i helgen till att utveckla detta projektet....

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag ser att du har lagt upp en ny verre, men jag hörde ingen skillnad möjligen dubblat slut. Det hela är i alla fall oerhört kompetent utfört och pianot drillar på precis som det ska i den här genren - mitt problem är att jag inte gillar genren men ändå kan uppskatta hantverket. :D
En helt värdelös kommentar mao :wub:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Henric

Jag ser att du har lagt upp en ny verre, men jag hörde ingen skillnad möjligen dubblat slut. Det hela är i alla fall oerhört kompetent utfört och pianot drillar på precis som det ska i den här genren - mitt problem är att jag inte gillar genren men ändå kan uppskatta hantverket. :D
En helt värdelös kommentar mao :wub:

Pillade lite på ljudet i nya verren, annars är det som innan! Jag gillar inte heller all musik även om jag kan lyssna på det mesta.....som pianist är ju sån här musik rolig och utvecklande att spela......blir betydligt svårare att få till ett gitarrsolo på denna.... :lol:

Tack för din kommentar! :-)
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Pillat lite på ljudet, skuret ur basen vid 92hz för att få fram bastrumman bättre samt lagt på unset rumsklang i basförstärkarpluggen Markbass för att få det att limma ihop lite bättre, även ökat på eq vid 350 hz på basen, minskat velocityn på någon pianoton här och där....tycker det börjar låta ok nu.

Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Pillat lite på ljudet, skuret ur basen vid 92hz för att få fram bastrumman bättre samt lagt på unset rumsklang i basförstärkarpluggen Markbass för att få det att limma ihop lite bättre, även ökat på eq vid 350 hz på basen, minskat velocityn på någon pianoton här och där....tycker det börjar låta ok nu.



Detta låter bara bättre och bättre, jättefin klang i pianot, kanonlåt Henric.  :wub:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt lir, låter som de stora grabbarna jammar loss.
En fundering har jag - vem eller vad spelar basen?
Där skulle jag föredragit Red Mitchell.
Här spelas basen i rätt takt och rätt toner och så där - men det levande i liret från en av de stora jazzbasisterna skulle sitta som en smäck i ett så här kompetent stycke.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Henric

Skönt lir, låter som de stora grabbarna jammar loss.
En fundering har jag - vem eller vad spelar basen?
Där skulle jag föredragit Red Mitchell.
Här spelas basen i rätt takt och rätt toner och så där - men det levande i liret från en av de stora jazzbasisterna skulle sitta som en smäck i ett så här kompetent stycke.

Det är jag som lirar bas....på min Yamaha TRB-5....
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Lagt till en softare b-del och en vända jazzguitar - kul detta! Låten är strax under 3 min i nuvarande skick, och eftersom mello inte är intressant så behövs det nog lite till....jazzlåtar brukar ju vara rätt långa....får se vad som hinns med i möra!  :lol:

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Skön låt.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Snyggt Pianojazzande, låter på riktigt om jazzandet blir låt, blir oftast bara 'parodi' när ickekunniga popsnören försöker sig på jazz.
Snyggt break där i mitten..
Svänger katten.. B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Henric

Skön låt.

Tack, ja det blev rätt skojigt! Skönt att jazzaa loss lite....behövs i detta vädret om inte annat!  B)

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Snyggt Pianojazzande, låter på riktigt om jazzandet blir låt, blir oftast bara 'parodi' när ickekunniga popsnören försöker sig på jazz.
Snyggt break där i mitten..
Svänger katten.. B)

Tack, svårt att göra jazz bra - EZ drummer grooven är bra, skulle önska ett större bibliotek bara....
Det är kul med jazz för man kan ta ut svängarna rätt friskt och det finns egentligen inget rätt eller fel, mång genres idag är fördärvade av självutnämda förståsigpåare vars enda mål är att likrikta musik och begränsa den konstnärliga friheten....
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Fixade till slutet och förlängde låten något med hjälp av copy/paste - hur jazzigt är inte det!  :lol:

Har mastrat i Soundforge och hyfsat till en del toppar är och var, loudnessmätt och låten fick titeln Alter ego - latin för "Mitt andra jag"....

Tycker det låter ungefär som jag vill nu, gillar triofeelingen.... B)

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Ja, det har verkligen gått framåt i helgen, härlig gitarr också, coolt. Riktigt, jäkla bra.B)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Henric

Ja, det har verkligen gått framåt i helgen, härlig gitarr också, coolt. Riktigt, jäkla bra.B)
/Roffe H

Underbart musikväder - spöregn - inget trädgårdsarbete!!!  :lol:

Förbaskat skoj att jazza, börjar kännas färdigt nu tycker jag, kul att du gillar Roffe!  :wub:

Med vänlig hälsning Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har en högtidsstund nu, hemkommen en fredagskväll, ingen stress och en god kopp te bredvid datorn och skönaste lyssnings-lurarna på huvudet.
För mig är det dessa Philips SHP 2500 (149 kr på Webhallen) som Mika och jag har på oss då vi lägger sång.



Din jazz är cool och låter riktigt bra, den låter på riktigt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Henric

Jag har en högtidsstund nu, hemkommen en fredagskväll, ingen stress och en god kopp te bredvid datorn och skönaste lyssnings-lurarna på huvudet.
För mig är det dessa Philips SHP 2500 (149 kr på Webhallen) som Mika och jag har på oss då vi lägger sång.



Din jazz är cool och låter riktigt bra, den låter på riktigt!

Tack! Kul att du gillar!  :rolleyes:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Ja, det har verkligen gått framåt i helgen, härlig gitarr också, coolt. Riktigt, jäkla bra.B)
/Roffe H

Underbart musikväder - spöregn - inget trädgårdsarbete!!!  :lol:

Förbaskat skoj att jazza, börjar kännas färdigt nu tycker jag, kul att du gillar Roffe!  :wub:

Med vänlig hälsning Henric

Gillar verkligen. B)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)