Kontrollrummet

Josef - "Sad Song"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Det blev en ny sång ikväll
Noterna till melodin är inte riktigt klar, jag sitter och improviserar, därför låter den bitvis konstig
Har inte börjat med text
(Fast jag önskar egentligen att jag gjorde färdigt nån gammal låt, istället för att hela tiden börja på nya.  :ph34r: )

Asti - ska jag skicka över pianonoterna och detta första utkast till (sång)melodi?

Mvh
Josef


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag gillar verkligen harmonierna i denna. Ska Asti sjunga så tycker jag du ska spara på tutandet en hel del och göra plats för sången. Jag brukar inte reagera på trummor men har inte den här baskaggen lite för mycket metall-klick i sig?
Ser fram emot utvecklingen :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Jag gillar verkligen harmonierna i denna. Ska Asti sjunga så tycker jag du ska spara på tutandet en hel del och göra plats för sången. Jag brukar inte reagera på trummor men har inte den här baskaggen lite för mycket metall-klick i sig?
Ser fram emot utvecklingen :D

Tack!

Jo, du har rätt, jag får klippa bort massor med sax  ^_^

Trummorna, jag orkade inte muppa som vanligt så jag la ezmix drumroom på dem utan nått annat alls. Det är första gången jag provar det.
Du har rätt, nått är konstigt med ljudet, jag la ezmix pianoreverb på pianot och det lät metalliskt så det fick jag sluta med och eq + open air + send och hålla på med volymerna och limitar precis som vanligt :( 

Det känns som att jag åter igen får det bevisat för mig,
 - verkar det för bra för att vara sant,
att man kan kasta på ezmix på obehandlade spår så ordnar sig allt,
 - så är det inte sant.   :(

Utan sax, med "riktigt" muppat-pianoreverb nedan


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Skön Pianoharmoni, verkligen, dock lite svårt att säga så mycket mer innan melodi och sånt är klart.
Mixen lämnar jag onämd, då skithögtalarna här på jobbet är i ca: 80 kronors klassen... :wacko:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Mycket snygga harmonier, pianot har en härlig klang. Lyssnade på bägge versionerna, du har en fin ton i saxen...så ta inte bort den helt.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja, det är riktigt skön ton i saxen, vännen!
Josef har övat mycket tror jag.
Det är läckert spelat med riktigt fin ton och rytmik i spelet.
Härligt att höra progress!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Det märks tydligt, hur du har utvecklats. Härligt :-)
Låter fint det här, om än lite ofärdigt. Skall bli spännande att se hur det låter med sång.

Vad har du använt för piano? Det låter riktigt bra om det.
www.alatarmusic.com


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Tackar tackar  :wub:

# Alatar - grunden är toontrack ezkeys grand piano. Sen har jag trixat med den, jag vill ha med mekanikljud, mycket kompljud och jag vill bli omsluten av pianot och jag vill ha mycket reverb. Så jag både ändrar grundinställningarna och lägger på flera effekter efteråt, var och en med olika EQ beroende på vad jag vill uppnå med effekten.

#MaxB Tack! Stämmer bra, två bröllop och en begravning plus solo på två vanliga gudstjänster på en och samma sommar har gett många fler timmar framför notstället än vanligt. Jag har njutit av varenda sekund :)

#Roffe Tack! Detsamma, mr Blues ;)

#Bjurte Tack, du har helt rätt. Tyvärr dröjer det innan jag kan vara i studion igen. Orkestern har AW / Soppkonsert (mat för både kropp och själ) fredag den 14:e nov och gudstjänst söndagen den 16:e nov, rätt många nya ganska svåra låtar kommer att ta all extratid. Orkestern har lyckats rekrytera en kontrabas - sjukt häftigt instrument :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
njae, sad song? Jag tycker den har något trösterikt över sig. vackert.

trummorna ja. halvera takt på mässingspetande. låter lite stressat nu?


aningens kompressor kunde man tänka sig på saxen. drar jag upp volymen så det låter bra om de svagaste tonerna så gör de högsta lite ont.

fantastiskt tema som sätter sig som klitrat i huvudet! variationen vid 192 på pianot är precis så det skorrar och skaver liiiite på harmonierna på något sätt. ger nerv. grymt bra!

jag skulle hålla sångare borta från denna åtminstone i en version. den kan nog bli bra med sång också, men varför inte i sådant fall renodla en instrumental? det är den värd!

jag tyckte pianot lät lite för syntetiskt nör de spelade ensamt. lite väl hårt anslag kanske? prova spela igen, eller enklare att dra ner 20% i midieditor.

heja!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vi musiker kan skynda långsamt, det är bra. Lyssnar på den här igen och jag gillar fortfarande. Lite oklart om det finns version 1 och 2 men den jag lyssnar på nu är inte den i första inlägget. Har du/ni tänkt sång från Asti? Nufiken på att få höra en sån version också när den kommer. Innan det är fastslaget, se till att göra ett värdigt slut, som inte är ett midislut.  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Riktigt fint! Trösterikt var en bra beskrivning. Lyssnar i laptopens minihögtalare så nåt om ljudet kan jag inte tycka.
Improviserat, men ändå som en given och fin melodi.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Om Asti lägger sång (när det är klart) kolla om inte saxen kan få vara med på ett hörn då...
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Otroligt skön och behaglig lyssning  :wub:
Den är faktiskt bra precis som den är, gillar ditt känslosamma saxspel! Vet inte hur du/ni tänkt att det ska låta med sång och text, men jag utgår från det jag hör idag.
Du skulle kunna spara även denna version som färdig.
Ev möjlig utvecklingsidé till denna verren är kanske att lägga på en försiktig skön kör i bakgrunden mot slutet... :)
Plinkar på en låt...


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Josef!
En härlig "kvällens sista tryckare" låt,
Pianot gillas både soud- o lirmässigt.
Arret e väl aningen tidigt att kommentera eftersom jag förstår att
allt lixom e lite grönt ännu. Och om Asti kommer i bilden så kommer det bara att bättra!
Så mycket om arret kan jag väl få önska att du slänger till en C-del utan piano så att det kan varieras med t.ex ackeguror.
OCh trummorna ska du verkligen fundera noga över till en såhär fin och känslig låt, inget som sticker ut menar jag.
Ska nog bli kul att höra var detta slutar, grundidéen e ju färdig så de ju bara att jobba på!

h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Vackert melankoliskt. Gillar susset i slutfrasen i versvändorna. Saknar ett stick men ändå låter det som något stort är på gång här, som griper tag.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves