Kontrollrummet

Roffe H - Försvinn ur mitt liv kvinna

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Försvinn ur mitt liv kvinna, blues

LÅTNAMN: Försvinn ur mitt liv kvinna
ARTIST/MEDVERKAN/KOMPOSITÖR Roffe H
GENRE: blues
LÅTLÄNGD: 2:46
INSPELNINGSÅR: 2014

FORMAT: mp3

Inspirationen till ”Försvinn ur mitt  liv, blues” har jag fått från Allen Toussaints, låt ”Get out of my life woman”. Den har en helt annan melodi , andra harmonier och är fritt översatt till svenska och ”min låt” bygger dessutom på en bluestolva. Hoppas att ingen tycker jag har ”snott ”, i så fall får jag väl ta bort den eller lägga ut den på annat sätt.
Detta är första gången som jag lirar allting själv (utan BIaB), det enda jag inte kan lira är trummor så dessa har jag programmerat. Att jag nu ”lirar själv” beror på min nya programvara med en mängd olika funktioner och "pluggar”. Tidigare använde jag ett mycket nedbantat Cubase, som jag fick med när jag köpte ljudkort. Tar gärna emot synpunkter och tips om det mesta, eftersom jag är lite ovan vid allt nytt.

Roffe H
« Senast ändrad: 20.10.2014, 12:11:01 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
så skönt att du har tid och därför även har tid ärr (att) spela alla instrument.  :P
Hur många cigarrer (gitarrer), tre eller nån till? Jag tycker basgitarren är onödigt anonym.
« Senast ändrad: 09.10.2014, 00:35:19 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
så skönt att du har tid och därför även har tid ärr (att) spela alla instrument.  :P
Hur många cigarrer (gitarrer), tre eller nån till? Jag tycker basgitarren är onödigt anonym.

Tack för lyss och kommentarer Max. Visst är det härligt att ha tid och sitta och pula...och så kul och avkopplande, ingen stress. Roligt med nya prylar, går även på kurs för att lära mig programmet ordentligt. Tre gitarrer (typ komp) och en som kör ett enkelt och kort solo. Det tar lite tid att göra låtar nu, så det blir inte så ofta, men kanske roligare att lyssna på
Ska ta fram basen lite till (när jag får tid)  :lol:
Roffe H
« Senast ändrad: 09.10.2014, 01:10:50 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Kul att höra och visst låter det mycket mer levande så här, fortsätt på denna väg.. ;)
Stadigt gitarrkomp levererar du oxo, snyggt !!
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Kul att höra och visst låter det mycket mer levande så här, fortsätt på denna väg.. ;)
Stadigt gitarrkomp levererar du oxo, snyggt !!

Roligt att du gillar bjurte, fortsätter på den inslagna vägen...har lagt basen lite tydligare nu (ny fil i trådhuvudet).  :)
/Roffe H
« Senast ändrad: 09.10.2014, 12:01:39 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad John Isak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 281
  • Medelålders man med drömmar naggade i kanten
    • Visa profil
Tunggung! :) Denna gillade jag och har därmed inte så vidare värst något konstruktivt komma med. Diggar vidare helt enkelt. :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Grattis det tog några år innan du stod på egna ben (trummor räknas inte) och allt låter taktfast och bra - voicen kanske lite låg. Bra låt som kändes kort - ett gott betyg. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det här låter ju alla tiders! Du behöver absolut inget BIB!
Väl avvägd mix i mitt tycke! Möjligen kunde basspelet varieras något mer..
Skönt med blues-munspel! Har inget att anmärka på.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
John Isak:Tack för gillande och lyssning.  :)

Eddi: Kul att stå på egna ben, ska kolla nivåerna på sången, lite kort ja, ville testa om allt funkade. Får köra en 6 min blues nästa gång.  :lol:

Asti: Roligt att du gillar. Det där med basen vet jag om, hoppas att det kommer med tiden. Fortfarande så jäkla ovant, fick spela om basen många gånger innan fingrarna lydde.  :wacko:

/Roffe H
« Senast ändrad: 09.10.2014, 18:20:55 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Henric

Skitbra Roffe - det blir ett helt annat liv när du lirar mer själv!  :wub:

Med vänlig hälsning Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Jag såg en syn direkt när jag drog igång..Såg dig rockandes med gura o munspel/hållare o nästan så jag såg dig sköta trummorna också samtidigt med pedaler o dyl ..Härligt :) Varm o närhetsskön sång.. Riktigt nice solo mellan 57-80.. Kunde kanske testa o vässa ljudet liiite där ? med ..Dist? eller nåt  fast liiite ..så stinger det lite till i rockfoten min" när jag stampar med :D


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack Henric och Marsall för uppmuntrande feedback. Har trixat lite med mitt korta solo samt ökat nivåerna på sången något, hoppas till det bättre. :)

/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Ja nu stack (solot) till/ut bättre ..sången hörs bra.. :D 


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Ja nu stack (solot) till/ut bättre ..sången hörs bra.. :D 

Tack Marsall för återlyssning. Jag tycker också det blev lite bättre, men kanske att jag kommer att finslipa mixen något innan jag lägger den som färdig.   :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jepp bättre blev det :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jepp bättre blev det :D

Återlyssning är extra kul, tack Eddi, ska på prova en annan något "vassare" gitarr- plug på solot, det är så fantastiskt att ha tillgång till alla dessa ljud. :)
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Bra framförande och spelat. Däremot låter mixen rätt tunn tycker jag? Sången bör upp i volym. I övrigt inget att anmärka på :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Bra framförande och spelat. Däremot låter mixen rätt tunn tycker jag? Sången bör upp i volym. I övrigt inget att anmärka på :)

Tack för lyss och kommentar. Ska tänka på mixen innan jag lägger upp som färdig.  :)
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)