Kontrollrummet

pxm - "In Happy Colours , Paxom´s fuga in C major "

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jag chattade med Dividend idag..Vi diskuterade kontrapunkt och jag googlade sedan och hittade en svensk sida om
stämföring jag tyckte var bra....Sedan så blev jag givetvis tvungen att testa teorin i praktiken...
Detta är fyra självständiga stämmor, alltså var och en stående för sig, som tillsammans bildar en melodi...
Tycker att det låter som ett skolexmpel från Bolibompa.............  :lol:

Jag skall utveckla den med ytterligare två subjekt och en kanon, tror jag....Om ni tycker det är någon ide och att
detta låter roligt...Jobbar i midi, vet ej hur man  ställer attack, intensivitet, vibrato och liknande eller mixar midi,
så vi skiter i den biten och tänker detta som en helt igenom musikalisk skiss....
Utifrån det perspektivet tar jag gärna emot kritik och förslag samt goda råd.......... :)

Jag har aldrig testat detta förr utan enbart fri kontrapunkt/jazzkontrapunkt. Så jag kommer inte riktigt ifrån jazzapproachen
riktigt. Det låter mer jazz än klassiskt tycker jag :lol: ..Kontrapunkt, självständig stämföring, är mycket roligt att knåpa med men inget
jag kommer att försöka sysselsätta mig med......Det är för svårt med kontrapunktens alla regler och tekniker och att jobba i midi är också för svårt för mig. :)
Sedan har jag inte det klassiska tänket utan mer jazz fusion så....men visst låter det som något hämtat ur ett program från Bolibompa ???
Men som sagt, om ni vill och tycker det låter roligt och intressant så knåpar jag färdigt denna...... :)

Edit;
Utvecklade subjektet, dux, genom att spela det baklänges en repris (retrograd rörelse)  och efter det en repris spelad i kanon....
Allt med tre genomföringar (stämmor)....
Avslutar med en kadens följt av en solokadens spelad från 7;an.
Mastrade det i Studio One...
Vet inte om det blev något bra men det var spännande, kul och lärorikt i a f..... :)
Som sagt var-det är för svårt för mig....
Beundrar Dividend för hans klassiska tänk, mysiga melodier, häftiga ideer och så får han midi att låta bra...

mvh
« Senast ändrad: 26.09.2014, 22:11:22 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Superyngwie

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
Ja, det skulle kunna vara soundtrack till Loranga, Mazarin och Dartanjang ;)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Absolut ett skolexempel på hur man kan få till det med olika stämmor. Jag tycker att du har nailat det här exakt och med bra ljud - jobbiga ljud och sköna ljud vilket ger det hela ytterligare en dimension.
Svinbra detta :D

Edit: och jag gillade melodierna mycket
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Blev väldigt spretigt, svårt att hitta ett subjekt som passar ihop vertikalt för alla 4 stämmor. Men klart användbart i ett bullibumpa program eller i zombie-film :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Ja, det skulle kunna vara soundtrack till Loranga, Mazarin och Dartanjang ;)

tack, bolibompa har bra, ganska avancerad och lärorik musik tycker jag... :D

Absolut ett skolexempel på hur man kan få till det med olika stämmor. Jag tycker att du har nailat det här exakt och med bra ljud - jobbiga ljud och sköna ljud vilket ger det hela ytterligare en dimension.
Svinbra detta :D

Edit: och jag gillade melodierna mycket

kul att höra, detta med oberoende stämmor samtidigt är spännande men svårt tycker jag.... :)

Blev väldigt spretigt, svårt att hitta ett subjekt som passar ihop vertikalt för alla 4 stämmor. Men klart användbart i ett bullibumpa program eller i zombie-film :)

Jo, det blev kanske litet för mycket med 4 stämmor igång samtidigt ???????? :unsure:
Men man vänjer sig vid en andra lyssning....

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Schönberg tolkar Bach? Udda och halvjobbigt men fascinerande. En småirriterande melodi som sätter sig och musik ska skava ibland.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Kul och ganska spännande musik!
Tycker inte det låter så mycket fuga dock, lite för experimentellt för det.
Med mer realistiska ljud hade det varit ännu mer intressant.
Jag blev glad när jag lyssnade!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Schönberg tolkar Bach? Udda och halvjobbigt men fascinerande. En småirriterande melodi som sätter sig och musik ska skava ibland.

Tack, eq - ja visst låter det litet schönberg om det hela !!!  :)

Kul och ganska spännande musik!
Tycker inte det låter så mycket fuga dock, lite för experimentellt för det.
Med mer realistiska ljud hade det varit ännu mer intressant.
Jag blev glad när jag lyssnade!  :)
/Asti

Du kan ha rätt, fugor är ju väldigt styrda och den här presenterar inte dux förrän
i sista repris...Tänkte vara litet egen och finurlig men det kanske förvirrade lyssnaren
från själva fuga formen istället.....Jag önskar också jag kunde få midi att låta realistiskt  :)
Kul att du blev glad av lyssnadet - det är meningen !!!!

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/