Kontrollrummet

Me and Bobby McGee

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ganska svår att sjunga när man inte gjort det förr. "Anna och mig" har jag nött på krogen, men nästan aldrig den här, så det var väldigt annorlunda fast det ju är samma låt typ.
Jag spelar o gör allt, även trummorna. Köpte även en 10" 40 watt Ampeg bascombo som jag spelar basen genom här, spelade in med enbart mick, ingen line. Den lilla combon låter på låg volym tom bättre än större Ampegar tyckte jag, suveränt i studion. Eq-sektiones ratt för bas jobbar ända nere vid 40 hz. Andra små såna här jag testat har knappt haft nån botten alls värd namnet under 100 hz. Jag gav 1200 kr på Musikaffärn i Bollnäs…
Jag har väl lagt ner kanske tio timmar på hela den här inspelningen, den mesta tiden gick åt att försöka lära mig att sjunga den. Blev nöjd med tempoökningarna, förs en långsam fartökning fram till tonartshöjningen, där rycker tempot iväg till ett snabbt som är samma låten igenom sen. Jerry Lee kör lite liknande… :)

https://soundcloud.com/user7908154/me-andy-bobdy-mcgee-140925
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bra tolkning av sångmelodin (även om man hör att du inte är från Nashville - Tennessee :D ) och arret är väl just som det ska vara.
Snyggt med tempohöjningen (metronom användes? :) och tonartshöjningen minns jag inte från originalet. Låter bra om produktionen också, tror inte du behöver fixa mycket mer där.

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag tog SR18 trummaskinen o pickade in en grundtakt med bara kagge o virvel, testade att spela till lite olika farter o memorerade det i skallen. Sen spelade jag in trummaskinen samtidigt som jag hummade låten i skallen, och efter hand pickade upp bpm,en, vid tonartshöjning ökar tempot snabbt från 122 till 134 om jag minns rätt. Sen spelade jag gitarrer bas osv, sist la jag dit riktiga trummor, här är de av lathet bara inspelade med två OH. Så kagge o virvelljudet kommer mest trumburken, men blir lite dubbade av de äkta trummorna.
Det börjar låta bra om inspelningarna nu, efter ett antal års skruvande. Ju mindre jag ändra o komprimerar ljuden ju bättre har jag märkt.

När jag skulle lägga dit sången märkte jag att jag spelat fel, så refrängen före munspels/gitarrsolot är bara halv, fick hoppa över raderna i mitten… :) Men det låter rätt, annars hade den nog blivit lite för lång.  B)
« Senast ändrad: 26.09.2014, 11:45:51 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja, den här Kris Kristofferson dängan har man hört i ett antal versioner!
Den man tänker främst på är väl Janis Joplins tror jag...
Tycker du kör den lite långsamt till att börja med, men sedan tar det sig.
Tycker du gör en helt OK version, men ibland sväljer du stavelser och uttalet blir lite otydligt.
Annars gillar jag din sång, speciellt när du inte tar i utan när rösten blir lite mjukare och får ett skönt vibrato.
Som vanligt snyggt ljud på gitarrerna och skönt munspelande!
Mix och ljudbild låter fint!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten