Kontrollrummet

tsmalmbe - The Submariners

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

http://www.kontrollrummet.com//forum/festivaler/3/01.mp3

Där är låten.

För att komma i stämning kan de vara trevligt att lägga på denna video från youtube (utan volym eller på låg volym):


Problem jag är medveten om:
- sången är osäker (kunde inte läsa  texten från skärmen, hade ny mic som jag aldrig sjungit i, hade 15 minuter tid och det var mitt i natten)
- Gitarrspelet är otight (orkade inte file på detta, eftersom.. jag inte hade tid)
- Mixningen är blää (framförallt sången lider av att  jag  inte kände mina verktyg, och måste komprimera den helt upp till ytan för att få lite luft (pun intended)

- Mastringen är för hård (definitivt festivalmastering, kanske hårdast i tävlingen, hoppades det skulle lura lyssnarna :) )
- Trummorna (framförallt i slutet får trummisen adhd - i själva  verket spelar han fint mot gitarrsolot (som är skit), ifall gitarrsolot skulle höras :) )

Resten får ni skälla ut!

20.9.2009
Nymixad och dessutom nymastrad.
« Senast ändrad: 07.10.2009, 00:28:08 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jaahassåå...
Det var som tusan att man kan komma trea med en så problemfylld låt! :lol: :D :P
Det finns ju inget mer att skälla eller såga på, frågan kanske lyder, kommer du att göra nåt åt saken eller nöjer vi oss med bronslåten. Tycker nog att röstarna kunde få en aningen bättre version att lyssna på nu när vi vet hur dåligt faktiskt originalet är :D

This is showbussiness, man kan kan klara sig sig eller så kan man inte...you did it" GRATTIS!

BASEN GILLAR JAG, där kom det, hittade nåt positivt :P

Sen funderar jag på den där videon... e den lixåm inbyggd i mp3:an eller måst man ha nån gratis plugin att kunna se den?

Näemen, tycker låten e värd sin tredje plats, finns ju ideér o material till vad som helst. Om du sku  lägga 2 timmar till den använda femtonminutern så tror jag detta kunde bli kalasare! Och blir det ännu problem så kan jag hjälpa till med trummor, gitarrer, bas och sång, den där gratissynthen klara du säkert själv, eller.... :D

Gott jobb på kort tid :)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tsmalmbe

Mixade om denna med en par nya pluggar. Mastrade om den med MD3 Stereo Mastering / Kjaerhus MPL1 (tidigare var den våldtagen med en Waves L2 tror jag, det lär för jävligt). Båda gamla versionen och nya versionen finns i första inlägget.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Lyckades få ner hela greissen nu...
Efter tredja lyssningen är jag överens med mig själv att leadsången ligger fyra snäppar för högt och stämmorna ska två snäpp upp. Och så ska leadsången ges lite mer "air" med t.ex delay, det är väl det som dom ropar efter.... so give them some air, håller med dem! :D
Basens sound e fortfarande snyggt, kunde åxå höras lite mer. Trummorna får godkännt, men dynamiskt så kunde dom låta lite mer "klarare"... får inte tummen då det just nu men... kanske lite mindre komprimering av dom .... tjou nu e jag ute på farliga vatten ;)

Men följande version med leadsången betydligt nertagen så kan ju ändra mycket på helheten, blir väntande på den verren. Bra jobbat! :)

h. Hyrkkölä kritikern
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Kom inte ihåg hela låten, låter ju jävligt bra , måste ladda ner den genast.  sången kanske lite neråt nog, basen lite högre maybe , låter jävligt bra menar jag.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Om bossen har en låt uppe för sågning så måste man ju bara lyssna :)

Nåväl,stycket ger mig Zappa vibbar - nånting med ditt sånguttryck som drar mina tankar dit.Tycker du kunde förstärka den feelingen med lite annorlunda/vågade pålägg på leaden - lite åt zappas håll.Densamma ligger också lite för högt mot den ruskigt snyggt mixade backtracken.Basen kan krypa fram lite tycker jag också så nu är vi tre mot en  :lol:

Rätt fräck låt detta.Sång med intensitet och känsla.Kör zappa linjen på leaden tycker jag..Du har garanterat bättre koll på vad som behövs för att få sångljudet åt det hållet än vad jag har.Inga överdrifter,men en liten känsla åt det hållet skulle lyfta hela alltet tror jag..

Lite OT:
På nån av mina första låtar som jag lade upp på studios forum för typ 100 år sedan;hade jag som var alldeles färsk i inspelnings/mixnings branschen rattat till ett sång ljud(inte rösten) som många tyckte lät Zappa..Inte en susning om vad jag hade gjort,förmodligen mest tur...Men nybörjare som jag var så misstänker jag dubbar och stereo förskjutningar samt några effekter på det - voila´.
Jag hade en massa konstiga effektburkar i datorn på den tiden,minns inte ens namnet på dom.
Mindre grejer idag,men jag saknar lite av det naiva då man lekte mer med ljuden än satsade seriöst för att få en mixad helhet.Ja ja,får väl tota ihop nån "skruvad" låt  :D

Kör så det ryker Tsm

Mike


Utloggad tsmalmbe

Kommentarer på sångnivån och basen emottages. Senaste versionen finns i playern i första inlägget.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Japp det låter bra nu,hittar inget som sticker ut eller stör i mixen.

Klart som korvspad i min lyssning.

Mike


Utloggad tsmalmbe

Hade tappat lite för mycket kring övre basregistret. Så nu har vi den sista och slutliga (???) versionen.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Fy fan vilken hemsk video du hade lagt in. Mår lite illa och önskar att jag inte kollade. Hoppades att han skulle klara sig ändå.


Utloggad tsmalmbe

han hade inte tillräckligt air. Sorgsen inspiration.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.