Kontrollrummet

Roffe H - Paper Doll (ny-version 8 med intro och ny mix)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
LÅTNAMN: Paper Doll
ARTIST/MEDVERKAN: Roffe H
GENRE: Jazz
LÅTLÄNGD: 3:29
KOMPOSITÖR: Johnny S. Black
INSPELNINGSÅR: 2014
FORMAT: mp3

Är lite ringrostig efter sommaren då jag inte har tagit en enda ton, så för att komma igång igen började jag jobba med en gammal jazzstandard, PAPER DOLL skriven av Johnny S. Black (1891-1936). Var lite osäker på sången, har nu mindre reverb på sång och sax så att vi hoppas alla är i samma rum nu.  :lol:

Låten är inspelad av en hel del artister bl a. The Mills Brothers och Frank Sinatra


PAPER DOLL
I'm gonna buy a Paper Doll that I can call my own
A doll that other fellows cannot steal
And then the flirty, flirty guys with their flirty, flirty eyes
Will have to flirt with dollies that are real

When I come home at night she will be waiting
She'll be the truest doll in all this world
I'd rather have a doll to call my own
Than have a fickle-minded real live girl




« Senast ändrad: 05.09.2014, 11:32:08 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
vafan, du är ju F.S. Roffe !!!!!
sången är ju kanon här.... :wub:
häftigt...

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter bra rakt igenom. Sången är inte riktigt i samma rum.
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Riktigt bra tolkning. Bra sjunget, men kanske inte riktigt i samma rum.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack alla för lyssning och kommentarer, jag fattar som att det är för mycket reverb på sången? Ska kolla!
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 636
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Du är duktig på såna här jazz-standards Roffe!
Kanske lite mindre reverb ja, eller möjligen en annan typ av reverb..
Snyggt!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack Asti, har nu bytt reverb (definitivt mindre nu), lade även på lite mer kompsax i första delen.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Den var bra från början tyckte jag men nu är den bättre !!!!!
Snyggt, Roffe !!!!


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack pxm, kul som fasen att du gillar. Lade upp version 3 som jag tycker är bättre mixad, mellan sång och kompsaxarna.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
det är en skön version. Skulle vara nånting med sångrummet som kan ändras men jag vet inte hur. Bandet lirar live i en lokal med viss karaktär och sångaren är inte riktigt där.

Tag i beaktan att det är bra, i våra hemstudiosammangang men allt eftersom du blir bättre och bättre vill du kanske ta mixen ett snäpp till? Eller så tar du dig an nästa låt.

Hur känns det att slippa gå till det gamla jobbet? Står själv o väntar på ett pendeltåg men det hade varit okej att sova ett tag till i morse.
« Senast ändrad: 02.09.2014, 08:08:16 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Det känns faktiskt hur bra som helst, åker en sväng till landet när jag vill mitt i veckan, ingen stress. Pysslar med allt som man tidigare måste hinna med i tidsbrist.
Tack som f..n för lyssning och tips Max. Men innan jag ändrar nåt måste jag fråga: handlar det om volym, reverb eller nåt annat, vad tror du? Lägger upp en ny version snart med ett riktigt intro, jag har tid att pyssla nu, så det vore kul om det blev riktigt bra.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Klockrent! Härligt att höra hur du bemästrar denna genre. Lyssnar i bra monitorer och mixen sitter fint, DEN OCKSÅ!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Klockrent! Härligt att höra hur du bemästrar denna genre. Lyssnar i bra monitorer och mixen sitter fint, DEN OCKSÅ!  :)

Tack som f...n, equality, klockrent är inte dåligt...tror sången ordnade sig till slut.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)