Kontrollrummet

Håkan Nilsson, Göran Stålhammar o Micke Hult: Jumpin Jack Flash

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
En bekant trummis Göran Stålhammar hjälpte mig att testa lite trumljud, jag la en gitar, bas o sång, sen kom en annan polare Micke Hult o la en leadgitarr så blev det så här. Hade väl egentligen ingen tanke på att spela nån viss låt men det blev ganska kul drag. Kul även på det viset att vi aldrig spelat i lag förr.
https://soundcloud.com/user7908154/jumping-jack-140827
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Holgers Tröst

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 184
    • Visa profil
Det var i alla fall rolig svengelska. Rytmiken på sången är lite udda också.

en musikant från Kalmar, hela halvan av Holgers Tröst.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vi spelade den här massor av gånger på ungdomsgårdar i 16års åldern. Har nu lyssnat en gång på er version här men går inte riktigt igång. Gillar din sång som ligger skönt - men det kan vara något med gitarrerna och basen som inte triggar mig. Bra och kompetenta instrumentalister hör man men jag kanske saknar våran ungdoms röjarversioner som hade den versionen av Jumping Jack som du tipsade om tidigare på kr, som grund.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag spelar ju aldrig in som de flesta andra gör, dvs bygger med trumprogram o petar o ändrar o bygger upp en låt under lång tid. Inget fel med det, men det är inget som intresserar mig.
Nu ville jag testa lite Glyn Johns truminspelning, o lägger man inte till även bas o tex gitarrer så får man egentligen ingen uppfattning om trumljudet. I det här fallet blev det alldeles för dåligt med ride-cymbal, den blir aldrig bra alls med micken nere i nivå med golvpukan. Riden låter helt enkelt mkt svagare i didled än vad den gör med hela ovansidan upp mot vanliga OH-placeringar.Med Glyn Johns method är det nog bäst att trummisen håller sig på hihaten… Mutar man alla instrument förutom trummorna låter de skitbra utan komprimering eller eq. Men i en mix med allt annat hör man snart att riden inte går att få fram annat än med det att crashen på samma sida låter åt h-e för starkt. Jag hade väl ingen tanke alls med nån speciellt arr på den här gamla låten, det var ett trumljudstest. Jag har ju spelat den här låten live många ggr ungf så här, o det får verkligen igång folk, de blir galna helt enkelt, så det simpla "icke-arret" får nog vara som det är.


Så nu lägger jag ner Glyn Johns method of recording drums helt. Jag har hittat ett annat sätt med bara fyra mickar jag gillar bättre. Se en annan tråd. :)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)