Kontrollrummet

Varför är det bara skit på TV

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henric

LÅTNAMN:Varför är det bara skit på TV
ARTIST/GRUPP: Henric Svensson
GENRE: RnB
LÅTLÄNGD:3:37
KOMPOSITÖR:Henric Svensson
PRODUCENT:Henric Svensson
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR:2014
FORMAT: mp3

Hej på Er!  :P

Lekt i studion igen... :P

Precis gjort denna klar sånär som på det sista ljudpillet, är ju fortfarande lite rädd för min egen röst och sjunger ogärna så varför inte rappa tänkte jag.... :wacko:

Jag började med att rota i FM 8:an efter ett bpm-styrt synthbasljud,
Trumgroove och trumset EZ Drummer 2 Claustrofobic Slowfunk,
La på en Elbas efter att ha letat upp en stärkare i Markbass,
Startade upp Korg Oasysen och har använt den till introljud samt rösteffekter,
Spelade in två kompgitarrer med hjälp av Telecastern och TH2,
Spelade in ett arpeggiomönster med en hiphoporgel i Motifen,
Intalade mej själv att en låt kan handla om precis vad som helst varpå jag satte mej ner med penna & papper
och skrev text,
Spelade in rösten,
Valde ett synthljud i Motifen i RnB kategorin och spelade in solot......

Undrar så klart vad Ni tycker skall rättas till ljud/mastringsmässigt!

Har användt effekter från Sonar, EZ mix, Wawes och försökt få det att låta.....på mastern i nuläget ligger bara en multimaximizer ...

Själv är jag helt utbränd i öronen, ser fram emot era kommentarer!  :rolleyes:

Med vänlig hälsning Henric
Varför är det bara skit på TV.
Text&Musik Henric Svensson
Vers 1
Varför är det bara skit på TV,
Program om nya trender,
Reklam för vita tänder,
Vad är det egentligen som händer i andra länder,
Det är det ingen som vet,
Man gör program om någon som ätit sej fet.
Vers 2
Du betalar licens för reklam om mens,
Vill du låna pengar eller köpa nya sängar,
Ditt samvete blir lätt med vår nya våtservett,
Varför är det bara skit på TV?
Refräng
Råck´n Råll, Fjärrkontroll,
Rock´n Råll, Rabattkupong,
Råck´n Råll, Yllekalsong.
Vers 3
Det gäller att sålla ibland det du kollar,
Utbudet är stort, det mesta verkar gjort,
Nu för tiden är det mest groteskt,
Varför, Varför är det bara skit på TV?
Refräng
Råck´n Råll, Fjärrkontroll,
Råck´n Råll, Rabattkupong,
Råck´n Råll, Yllekalsong.


Köpt en ny plug för loudnessmätning bara för att inspelningarna man gör inte ska hamna i loudnesskrigets skyttegravar, testat på denna inspelningen först, utfall fick sänka volymen på hela inspelningen med 1,92 db - intressant! Det var true peaks värdet som lyste rött! Inget annat ändrat, har använt mej av mätskalan för cd-ljud -12 LUFS (-16 LUFS för Itunes, Spotify).

Lägger en länk här om någon vill fördjupa sej i ämnet eller pluggen som finns som freetrial eller köps för ca 200 kr.
http://forum.studio.se/index.php/blog/70/entry-309-toneboosters-ebuloudness/

Börjar känna mej färdig med denna, ska om vädret tillåter ut och videofilma i Malmö på Lördag!  laugh

Henric

Projektet är avslutat för min del och lägger en länk till ett Youtubeklipp här:

IQ7lA


« Senast ändrad: 13.02.2016, 13:17:24 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul! Svänger bra till rolig text. Möjligen är ljudet lite hårt utan att egentligen veta vad jag menar. Aningen hängmatta på mastern kanske lättar?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul text, lägg upp den så man ser. Riktigt bra rim och bra innehåll i texten.
Du borde ha någon som sjunger den, du eller annan. Har du en melodi-idé för sången men var för självkritisk så att du valde att läsa/rappa istället?

Skönt sound och groove!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter bra - kul låt
Takten på instrumentet som kommer in vid 137 är inte helt hundra i början - stör mitt öra lite

Håller lite med EQ om att det låter lite hårt - kanske lite för distinkta instrumentljud?
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Kul låt. Jag gillar att det är rap. Här behövs då ingen sång. Hårt ljud? Njäe  :unsure:

// Space

P.S. Vi har samma program på TV i Finland...
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Henric

Kul! Svänger bra till rolig text. Möjligen är ljudet lite hårt utan att egentligen veta vad jag menar. Aningen hängmatta på mastern kanske lättar?

Kul att du gillar, tycker själv att den blev bra och med en djupare innebörd om man analyserar svammlet!  :lol:
Jag ska pilla lite till på ljudet, måste dock få lite distans till låten först, det är jobbigt med kreativitet!  B)

Med vänlig hälsning Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Kul text, lägg upp den så man ser. Riktigt bra rim och bra innehåll i texten.
Du borde ha någon som sjunger den, du eller annan. Har du en melodi-idé för sången men var för självkritisk så att du valde att läsa/rappa istället?

Skönt sound och groove!

F´låt, glömde lägga upp texten, fixat nu i trådhuvudet!   :blink:
Jag har ingen melodi, är och förblir en raplåt!  :lol:
Det är kul att sjunga en och annan gång kan jag tycka. dock är det så för min del att jag kan oftast inte få ut de melodier jag hör i huvudet p g av bristfälliga sångkunskaper, har ingen styrka i rösten heller fast jag försöker ta i från tårna.....men det är väl med det som med alla andra instrument, det krävs övning......

Med vänlig hälsning Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Låter bra - kul låt
Takten på instrumentet som kommer in vid 137 är inte helt hundra i början - stör mitt öra lite

Håller lite med EQ om att det låter lite hårt - kanske lite för distinkta instrumentljud?
/Gurano

Tack, ja det blev väl lite småkul!  :D
Angående solointrot så hör jag också det nu  :lol: :lol:, gjorde ett par test innan jag spelade in, jäkligt svårspelat ljud till och börja med, det funkade inte med det vanliga liret tyckte jag och växlade över till ett försök att få det lite mer "mångkulturellt med en touch av ormtjuseri"....  :lol: :lol: :lol:

Jag ska se om jag kan dra lite i midipluttarna i solointrot alternativt spela om....

Med vänlig hälsning Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Ändrat lite på midipluttarna på solointrot!  B)

Gjort några smååååjusteringar på trummorna, ändrat pyttelite på automationskurvan på leadvoxen för att få fram textstroferna ytterligare! Sänkt rösteffekterna ett myrben eller två...

Nu får låten vila ett tag....Tjo i boet!  :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Kul låt. Jag gillar att det är rap. Här behövs då ingen sång. Hårt ljud? Njäe  :unsure:

// Space

P.S. Vi har samma program på TV i Finland...

Ja den blev lite småkul! Rap är rätt fräckt, gillar inte när det blir för mycket förortsjargong dock... B) Men uttrycksformen är kul!  :rolleyes:

Med vänlig hälsning Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Kul låt, bra driv o bra sound. Förutom sången som låter lite distad?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Henric

Kul låt, bra driv o bra sound. Förutom sången som låter lite distad?

Kul att du gillar låten Nilsson! På leadvoxen på verserna har jag ett visst mått av saturation, rösten på refrängen har jag försökt få lite cosmonaut/megafon aktigt bl a med hjälp av lite dist - tyckte det blev fräckt! :P

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skönt groove och snygg mix/ljudbild! Bra text!
Den enda lilla anmärkning jag har är att synth-solot som startar efter ca 138 sekunder
känns lite otajt i början....som att en del toner kommer lite för tidigt där.  :unsure:
Men det kanske bara är jag som är lite "ur gängorna" idag.  :)
/Asti
« Senast ändrad: 26.08.2014, 18:44:38 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Henric

Skönt groove och snygg mix/ljudbild!
Det enda anmärkning jag har är att synth-solot som startar efter ca 138 sekunder
känns lite otajt i början....som att en del toner kommer lite för tidigt där.  :unsure:
Men det kanske bara är jag som är lite "ur gängorna" idag.  :)
/Asti

Fortfarande? Gurano gjorde mej uppmärksam på detta, varpå jag kvantiserade dom två första takterna......jag hade lite problem med att hitta stuket på liret först, sen växlade jag över till att försöka få det åt det mångkulturella ormtjusarhållet typ......det är ett rätt så utflippat solo egentligen......i princip kan man säga att jag spelar rakt ut i vädret och sen gör en tagning till där jag håller in slumpvis utvalda tangenter för att få lite extra flärpar här och var.....egentligen gillar jag inte att kvantisera improviserade partier, brukar bli så grymmt stelt.....sen är det ju alltid den där jävla latencyn som i slutskedet av ett projekt kan ställa till det....ibland brukar jag bounca ut ett stereospår på mixen, starta ett nytt projekt med endast två stereospsår och spela in för att sedan importera tillbax igen, dock inte här......

H
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Svänger som sjuttsingen det här Grabben..
Ja TV, det är en sorglig historia det.. :wacko:
Tycker du fått till ett skönt sound och sväng, Prat-rappen funkar kanon..
Men hur Yllekalsongen hamnade där är ett mysterium.. :huh: :D (Kanske ett försök att göra om den till färg-TV  ;))
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Javisst den här svänger bra och rappen funkar men fick jag önska så skulle dubbelt så många ord in på samma yta - då blir den nästan radioklar.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Javisst den här svänger bra och rappen funkar men fick jag önska så skulle dubbelt så många ord in på samma yta - då blir den nästan radioklar.

Jag tycker mig höra att både låt och text skulle ha potential om texten sjungs.
Ser inehåller recitationen som Eddi säger inte tillräckligt många ord, eller den rytmik som präglar rap.

Det är trots det ett skönt gung!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Henric

Svänger som sjuttsingen det här Grabben..
Ja TV, det är en sorglig historia det.. :wacko:
Tycker du fått till ett skönt sound och sväng, Prat-rappen funkar kanon..
Men hur Yllekalsongen hamnade där är ett mysterium.. :huh: :D (Kanske ett försök att göra om den till färg-TV  ;))

Tack för det! P g av TV-utbudet blir det oifs mer tid i studion! Haha, yllekalsong, tja därför det rimmar på rock´n råll....antar jag!

Med vänlig hälsning Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Javisst den här svänger bra och rappen funkar men fick jag önska så skulle dubbelt så många ord in på samma yta - då blir den nästan radioklar.

Du har säkert en synpunkt i vad du säger om antalet ord - men det stannar härvid - det roliga i kråksången är att dom som känner mej vet att jag är så fjärran från rap som man kan tänkas komma.....jag tycker själv att texten blev bra och att innebörden är något jag känner att jag kan stå för. Som jag skrev i någon kommentar tycker jag att rap som uttrycksform är fräckt och praktiskt när man inte är så sångbegåvad...   :lol: Jag gillar dock inte rap med för mycket förortsjargong förmodligen för att det är något jag inte kan identifiera mej med....läste lite på Wikpedia om rap, det är ju ingen ny företelse precis....bifogar en länk nedan!

Med vänlig hälsning Henric    http://sv.wikipedia.org/wiki/Rap
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Javisst den här svänger bra och rappen funkar men fick jag önska så skulle dubbelt så många ord in på samma yta - då blir den nästan radioklar.

Jag tycker mig höra att både låt och text skulle ha potential om texten sjungs.
Ser inehåller recitationen som Eddi säger inte tillräckligt många ord, eller den rytmik som präglar rap.

Det är trots det ett skönt gung!

Kul att du gillar gunget iaf...du får läsa mitt föregående inlägg..... :D

Med vänlig hälsning Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Köpt en ny plug för loudnessmätning bara för att inspelningarna man gör inte ska hamna i loudnesskrigets skyttegravar, testat på denna inspelningen först, utfall fick sänka volymen på hela inspelningen med 1,92 db - intressant! Det var true peaks värdet som lyste rött! Inget annat ändrat, har använt mej av mätskalan för cd-ljud -12 LUFS (-16 LUFS för Itunes, Spotify).

Lägger en länk här om någon vill fördjupa sej i ämnet eller pluggen som finns som freetrial eller köps för ca 200 kr.
http://forum.studio.se/index.php/blog/70/entry-309-toneboosters-ebuloudness/

Börjar känna mej färdig med denna, ska om vädret tillåter ut och videofilma i Malmö på Lördag!  :lol:

Henric
« Senast ändrad: 28.08.2014, 21:08:48 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Mycket bra låt och text, rappen känns helt ok. Gillar inte heller tv-reklam... så dåligt!
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Henric

Mycket bra låt och text, rappen känns helt ok. Gillar inte heller tv-reklam... så dåligt!
/Roffe H

Tack Roffe!  :wub:Precis hemkommen efter att ha varit och videofilmat och fotat lite i Malmö! Kul att du gillar låten!  :wub:

Med vänlig hälsning Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Sänkte basen och bastrumman något lite till, gäller att tänka lite energisnålt efter flitigt loudnessmätande!  :lol:

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Projektet är avslutat för min del, lägger en länk till ett Youtubeklipp här och tackar för alla kommentarer!!!  :wub: :wub: :wub:

IQ7lA

Henric
« Senast ändrad: 20.09.2014, 10:26:15 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!