Kontrollrummet

pxm - "SEQUENSE - JazzRockFusion etude (nr 04)"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Masterclass etuden där vi "putting it all togheter".  :)
Rehamonisation med blandade tekniker, Targetting, Upper stucture arpeggios och improvisation över given ackordsföljd.
Linjärt spel av leadgitarren.

Am7 - Dm7 -G7 - Cmaj7 - Fm7 - Bm7-5 - E7 - Am7
(inleder med en fullständig kvintsekvens i Am, vanlig i klassisk musik. Det är den här som sedan reharmoniseras i kommande 3 repriser. Licksen konstruerar av "upper structure arpeggios", dv s man spelar 7,9,11 & 13. Man behöver inte lära om arpeggios för att spela så. Knepet är enkelt; Flytta från Ackordets grundton nedåt, bakåt i skalan till nästa helton och spela ett vanligt arpeggio där i det ackordets modus. )

(E7-Am7-A7-bAmaj7) - (Dm7-Cmaj7-Am7-Em7) - (Cm6) - (Bm7-5-bC7) - (Fm7-Em7-Bm7-5) - (E7)  -(Bm7-5-bB7) - (E7-Am6)
(Teknikerna för reharmonisationen är Modal Interchange, tritonussub., starka och Svaga progressioner, sekundära Dominanter.
Så här (se ovan) ser vår fullständiga kvintsekvens ut nu. Som ni ser finns det ingen skala som stämmer för hela progressionen.
Man blir tvingad att byta skala hela tiden. Man kan säga att leadgitarren nu spelar linjärt även om melodin är modal till ackorden. Menar att man måste kunna skalorna för att hitta tonerna som fungerar till respektive ackord även om man inte spelar i någon bestämd skala över en  progression. Denna reharmonisering och succesion spelas i 3 repriser.)

(Cm7-Cm7) - (Bm7-5-Bm7-5) - (bB7-Bb7) - (Am7-Am7) - (bAmaj7-bAmaj7) - (A7-Dm7) - (Bm7-bC7) - Cmaj7
(Improvisationen börjar direkt. Man blir tvingad att kunna ackordsföljden/känna harmonierna här då det inte finns någon skala
som passar. Jag spelar mest ackordstoner, använder Targetting, dvs du kan gå från en semiton ned eller en helton över och pricka in
ackordstoner utan att det låter konstigt, samt ornamenterar litet, skalenligt där det går.)

(Dm7-G7) - (#Fm7-5-Fmaj7) - (E7#9-bE9#11) - (D7#9-bD9#11) - C6/9#11
(Trad. Jazz ending.)

mvh

« Senast ändrad: 16.08.2014, 18:58:32 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Riktigt bra.

Har inte så mycket mer att säga. LAddar ner den här den är färdig...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mitt måhända otränade musiköra gillar de första 22 sekundrarna, de känns tunga och harmoniska. Sen kommer språk jag ej förstår.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 639
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Kan bara instämma i Max's kommentar. Hänger med i introt,
men därefter är jag förlorad. Ang mixen tycker jag den distade gitarren är för dominerande.
Önskar också att basen kom fram lite mer och gärna lite mer botten/djup i trummorna.
Ska lyssna igen och se om jag kanske hajar lite mer.. :)
Kör vidare Johan med dina informativa upplägg så kanske även en insnöad gubbe i Vetlanda
lär sig lite efterhand!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten