Kontrollrummet

pxm - "MINOR - JazzRockFusion etude (nr03)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Här är "MINOR - JazzRockFusion etude nr 03"
Advanced nivå.


John Coltrane (+1967), legend ^^.

Tonarten är Cm.
Etuden visar Bluesprogression, ii-V7-I i moll, The Backdoor progression, användande av Harmonisk molls ackordstege, insikt ang. vilka skalor man vanligen, i jazz, använder över den fullständiga helkadensen i moll samt hur man använder bara 1 skala för att spela hela den progressionen. Avancerad rythm för kompgitarr samt V7 som sub för I. Man får även tillfälle till en kort improvisation under sticket. Ett trad. Jazz ending avslutar etuden. Den här ställer mer krav på musikern än de första två etuderna "Serendipity" och "Tension". Så - nu har jag bara Master-class etuden kvar att jobba med där bl a "targetting" skall ingå, mer om "Modal Interchange" och om sekundära Dominanter samt "upper scale arpeggios". Det skall användas tillsammans med teknikerna i de tre första etuderna. Improvisation och improvisation av kompet i realtid blir det också tillfälle till då. :)

Cm7 - G7 - Fm7 -Cm7
(En bluesprogression inleder, licket går i C Bluesskala)

Cm7 - Dm7-5 - G7b9 - Cm6
(I denna etude presenterar jag fullständig helkadens i moll. Första strofen spelas i C Harmonisk moll, den andra med D Lokrisk skala, över G7b9 spelar jag i Super-Lokrisk och över sista ackordet Cm6 trängs en C Dorisk skala. Två repriser)

Cm7 - Dm7-5 - G7b9 - Cm6
(Spansk Zigenar skala/ Harmonisk molls 5;e modus "outline;ar" här progressionen. Även Harmonisk moll skala (eller något av dess modus) kan göra det- detta då en ii-V7-I i moll är deriverad/harmoniserad från just den skalan. Det 5 moduset låter dock mer spännande tycker jag och passar utmärkt över de två Dominanta ackorden. Två repriser.)

De två sistnämda progressionerna och dera succesioner upprepas 1 gång till

Fm7 - bBm7-5 - Cm7
(Detta är en av  J.Coltranes berömda progressioner och den anses låta bluesigt. Ses som en Plagal Kadens. Spelar C Harmonisk moll Bebop skala över den. Svåranvänd skala just här då man får se upp vilka toner man använder över bBm7-5.)

Stick i G7
(Avsett för improvisation, jag valde spontant Bluesskalan i G samt G Mixolydisk att spela i. Kanske för att de skalorna är enkla att spela till.  :) Rythm för kompgitarren här är ganska svår. Det är en använd rythm inom JazzRockFusion. )

#Amaj7 - Bm7-5
(övergång som låter etuden börja om. Allt spelas igen utom sticket.)

Fm7 - B7 - Cm7 - Em7 - Cm7 -Em7
(Trad. jazz ending.)

Gillas den ?????

mvh
« Senast ändrad: 16.08.2014, 18:53:58 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/