Kontrollrummet

pxm - "TENSION - JazzRockFusion etude (nr 02.)"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Serendipity 2; Tension - JazzRock Fusion Etude.

Den här etuden går i tre repriser och har även ett ending.
Nu spelas enbart Jazzteoretiska koncept och tekniker både harmonisk som
melodiskt. Detta till rocktrummor.  :) Detta är min Intermediate lesson/etude. Efter som vi hela etuden igenom
spelar en fullständig helkadens, om än i olika former, blir det mycket spännings toner att hantera i den
här etuden. Därför kallar jag den "Tension". :)


Legendariska jazzpianisten Tadd Dameron (+1965)^^.......

Det som spelas är en ii-V7-I i bEmaj7, vilket också är tonarten. Etuden demonstrerar /lär ,en vanlig i JazRockFusion, rythmmodell för kompgitarr,  paralelltonika, tritonussub. Modal Interchange, Tadd Damerons Turnaround, Melodisk moll och dess modus, 4,5 & 7 arpeggion, två Bebopskalor och hur man placerar passertonen, att impositionera Bm7-5 arpeggion och ett hip;t ending. Det handlar mycket om att hantera Dominanta ackord och spänningstoner i skalorna på rätt sätt. Tänkter skriva en utförligare, in depth, redogörelse för denna etude så småningom. Tills dess får det här (se nedan) räcka, det ger en översikt ang. teknikerna och skalvalen.

Så här ser progressionen ut;
Fm7 - bB7 - Cmmaj7
(Cmmaj7 (uttalas mollmaj7) är Tonikaparalell till bEmaj 7. Licket går över progressionen i bB Mixolydisk Bebop skala. Detta för att lära demonstrera längre fraser. Takten ackorden spelas i är ett vanligt beat att lägga kompet efter i JazzRockFusion.)

bEmaj7#5 -Dsus7b9 - G13 -Cmmaj7
(först Tonikaparalellen sedan ett sub, ett sus ackord också det hämtat från Melodisk mollskalas ackordsstege. Sus ackord går utmärkt att byte in då det står V7. Övriga 2 ackord bjuder inte på några konstigheter. Licket går över progressionen i Melodisk moll Bebop skala, även här i  en enda lång fras.)

F7 - bB7 - C7
(Början av det som skall bli Tadd Damerons Turnaround; kvalitetsändring på ackorden. Licken går i bBm7-5 arpeggio, i bB Super-Lokrisk skala för att skapa spänning innan jag och med m7-5 arpeggio i G (Lokrisk skala går utmärkt över V7 ackord) spelat på dess 4,5 och 7. Sådana "Fusionarpeggios"-passar bra till 7-färgade ackord)

Bmaj7- Emaj7- #Fmaj7
(Tadd Darerons Turnaround. De kvalitetsändrade ackorden från förra vändan tritonussubstitutioneras och kvalitetsändras nu till maj7 ackord. Jag hanterar dem som Dominanta 7 ackord här och håller mig till Dominanta skalor (precis som det går att spela Jonisk skala över ett 7 ackord utan att det låter konstigt), bBm7-5 arpeggio, bB Super-Lokrisk skala för att skapa spänning och avslutar med #F Dominant Frygisk skala där spänningstonerna kan vila litet.)

Cmmaj7 - G13 - #Fmaj7 - Cmmaj7 - G13
(Här spelas Hindu skalan (Melodisk molls 5:e modus) över Cmmaj7 -G13 för att skapa spänning innanupplösningen med Dominant Frygisk skala över "Fmaj7.)

Detta spelas i tre repriser. Den fortsätter med ett trad. jazz ending uppbyggt;

Fm7 - bB13 - Bmaj9 - Dmaj7 - bEmaj7
(Leadgitarren håller ett ljust bE )

mvh
« Senast ändrad: 16.08.2014, 18:54:56 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/