Kontrollrummet

pxm - "SERENDIPITY - JAzzRockFusion Etude (nr 01)" !!!!!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Pianist & någon som vill notera etuder sökes !!!!!!
Se sista stycket i trådhuvudet..../

Jag tycker att det är roligt, intressant och givande att veta vad jag lyssnar på/till !!!!  :)
Jag vill gärna förstå musiken....och hitta användbara tekniker för egna kompostioner
att spela. Ibland "fastnar man liksom och tycker man läst allt, provat spelat allt och
det händer ingenting nytt i musiken. Jag brukar dra år avant-garde då men lägger sällan
upp något sådant matriel. Så gör sig sådant bäst live dessutom. Tycker jag...... :)

Det här är dock genomkomponerat. Den har också hållïts enkel och basic med vilje..
Etude för att den demonstererar/lär ut något när man lyssnar/övar att spela den.
Rock denna gång, för att det är lätttillgängligt att lyssna till och förstå, trots att detta
även täcker teoretiska tekniker för både klassisk musik och jazz.
Serendipity (nag. av stadens Serendipis namn, där 3 kungasöner gav sig ut att
söka kronan.) för att betyder att man finner intressant saker, företeelser och annat när
man eg. söker efter något annat. C-dur för att det är lätttillgängligt och enkelt. Spela stämmorna.
Lär dig enkelt grunden till begreppet "Sekundär Dominant" i en del skolor kallad paralelldominanter.
Passar på att demonstrera Bebopskalans/passertoners använding samtidigt. Detta samt att visa olika
 betydelser för ordet "kadens".

Här söker vi grunderna för en ii-V7-I och för stämmor (menar från 3;an och 5;an).
Så etuden/this lesson är på basic/nybörjar nivå. Men den demonstrerar snabbt kunskaper
som lyfter till hög standard på intermediate nivå och ger inblick i kadenser och stämmor på
ett enkelt sätt. Meningen är att man skall utvecklas, snabbt och enkelt. Nå- vad står att finna
då i etuden som inte står att finna lätt tillgänlgigt på nätet ?? Vart är serendipiteten??

Bach var en mästaren på harmonier  :wub: och hans mane´r lever kvar idag såväl
inom klassisk musik, som i jazz och rock. Ibland vill man dock förfina, låta musikens
akompangemang ge nyanser åt melodin/sången. Hur använder man då ii-V7-I,
hur håller sig kvar inom tonarten egna ackord men ändå spelar en (substutitionerad)
fullständig helkadens på olika vis och med olika "styrka" ???
Vill man att den skall låta stark, moderat eller svag ??????
Svaret på detta är kärnan i etuden.

Vad är en kadens nu då ????
Utan att gå in på detta med Tonika (T), Tonikaparalell (Tp) Dominant (D) och subDominant (sD) finns det , i avseende progressioner;
Helkadens (D-T), Fullständig Helskadens (sD-D-T), Halvkadens (T-D), Plagal Kadens (sD-T) Bedräglig Kadens (D-Tp).

Kadens (av grek. Cado´s=fallande) , här och nu,  i avseende ang. progressionen/ackordföljden Fullständig Helkadens !!! men,,,, även som slutfall (succesioner/melodiska) i klassiska instrumentala orkester konserter och arior (även i jazz och rock) där solisten spelar fritt utan ackompangemang, vilket skall motsvara sista stämmans slutharmonik, d v s stämmans sista repris i ackord. Spelar du med t ex 7-ackord
flyttar du helt enkelt ned skalan 1 steg eller upp 7 steg som solist om du inte vill spela i varje ackordens skala
för sig (exempelvis med arpeggion).
Spelar du med vanliga ackord flyttar du skalan till 5;an etc etc.........
Det kommer från 1700-talets mode (eg. Barocken´s "Stile Moderno") att improvisatoriskt improvisera/ornamentera alla solostämmor. Vanligtvis violinistens arbete.
Beethoven och senare kompositörer skrev dock ut kadenserna/slutfallen och många av dem var ackompangerade...
Tonartssänkning eller tonartshöjning på slutet, ung som i som i schlager om man vill. :D . Som sagt-jag tycker att
det är roligt att veta vad jag lyssnar på, varför det är så, vad kommer det ifrån och vad försöker musikerna göra...Det ger en till, djupare dimension till i musiklyssnadet.
Som kuriosa och serendipitet kan jag tilllägga att "Kvinnlig Kadens"  :) innebär att slutackordet/sluttonen infaller på en obetonad taktdel. Ett sätt att låta musiken tona ut på ett mjukt vis.
Dock avlsutar jag denna etude med ett skrivet slutfall med  Kvinnlig kadens för att demonstrera och visa skillnaden mellan de olika betydelserna av bergreppet.



Kung Bach (+1750) ^^.  :) Harmoniernas Mäster vars teori ligger till grund för klassiskt, rock och jazz.

Dessa ackordsföljder används vid reharmoniseringar av Fullständig Helkadens (ii-V7-I) inom klassisk musik och i jazz
men kan också användas istället för ett enstaka ackord där man vill förstärka, vara måttlig eller litet försynt
i kompet.
om man vill. I den här etuden används de dock som alternativ till ii-V7-I. Följ bara formeln efter
fet rubriks kolon !!!  :)

//
Använder C durs ackordstege. Fungerar i både dur och i moll då Am är
paralleltonart till C-dur.

Inleder med en (ii/V7-)ii-V7-I i C-dur, den absolut starkaste progressionen som finns.
detta för att visa att det eg.är den vi spelar och för att ange tonart. Denna ackordsföljd
börjar också med en sekundär dominant, A7, vilket passar bra då nästa ackord är Dm7.
A7 kan även kallas paralelldominanten till Dm7.

Spelar efter det en Stark progression;
ned ett halvt tonsteg-ned 5 tonsteg.

Följt av en Moderat progression (jag spelar den från paralelltonartens I:a
för att det skall stämma modalt med tonarten);
ned ett helt tonsteg, ned 3 tonsteg och upp 5 tonsteg..Moderat
betyder "måttlig".

Avlutar slingan med en Svag progression, denna börjar på
ackordstegens Vii:a, också nu av modala skäl ;
upp ett halvt tonsteg, upp ett helt tonsteg, upp 3 tonsteg, vilket är smart
då den avslutas på Fmaj7, vilket är en sekundär dominant till Cmaj7.

Till detta har jag gjort en succesion/melodi som har en stämma. Den går om och igen
och det ändå som förändras är stämman. Det går ut på att man skall lära sig spela stämman
som alternativ till orginalsuccesionen.
Den börjar på 2;an följt av, 3;an, 4;an 5;an (inte en egentlig stämma enl. trad stämföring då
den dubblar 1;an, men, vad fan, det är ju en rock etude så 5;an har en given plats. 5;ans stämma
används också i Gregoriansk musik),6;an, 7;an (ovanligt att lägga stämma ifrån men det går) och
tillbaka till 9;an (2;an fast en oktav upp).
Detta är till för att lära sig lyssna till de olika stämmorna (att kunna identifiera stämman) och dess möjligheter
samt att demonstrera de möjliga stämmorna.....
Som bonus får man även lära sig att inflika mellan 5;e och /;e tonen
 passertonen som gör den Joniska Bebop skalan, passertoner är alltid placerade  på upbeats[/b]. Detta på demonstreras
under andra strofen i melodislingan i etuden.
I Mixolydisk Bebop (orginal Bebop) inflikas den mellan 7;an och 1;an. För att få en Bebop mollskala inflikar du en passerton
mellan 3;an och 4;an i den Doriska skalan. De är de två modus av Jonisk skala man kan bygga Bebopskalor av. 

Basen håller Pedaltonen hela tiden. 1;an i Cmaj7, 2;an i Bm7-5,
7;an i Dm7, 6;an i Em7, 4;an i Fmaj7, 4;an i G7 och 3;an i Am7. Den finns alltså
med i samtliga ackords modus. Med "Pedalton" kan också menas (dock inte här) att tonen
är någon av ackordtonerna i samtliga ackord. Här avses "Pedalton" som grundton till melodins skala....

Trummorna går i raka 4/8 i 120 knyck.

Avslutar med en kadens/slutfall, komponerad, sista strofen spelad från 7;an vilken
avslutas med en kvinnlig kadens....Detta för att demonstrera ytterligare
betydelser av ordet kadens samt för att visa ett vanligt enkelt ending..

Som käll/referensmatrial till progressionerna hänvisar jag till boken "The Jazz Language" av Dan Haerle.
//

Etuden är till för att enkelt demonstrera starka och svaga progressioner, stämmor
pedalton samt olika betydelser av ordet kadens. Att man lär sig finna dem vid lyssning,
spelning eller i komposition. Detta samt att spela i Jonisk skala (eg. Jonisk Bebop för en "passing note") och dess ackordstege
(med 7;an med i ackorden).

Mix och sådant är inte så viktigt här utan det är bara en kort etude......Presenterar den
därför att den innehåller väldigt användbara tekniker för kompositörer.

Ställ gärna frågor om något är oklart... :)
Skriv gärna en rad i a f om vad ni tycker om tekniken med starka , svaga och moderata ackordsföljder
och om stämmor......
Jag har en dröm om att någon gång komponera en etude som är bra och kommer att användas
i övnings, lärdoms och utveckling syfte. Jag vill ge någonting liksom. Som är fint och prisvärt !!! En pdf fil med noter, en med text (eng.) som förklarar etuden på djupet och en nedladdningsbar mp3 i en komprimerad mapp för 120 spänn. Tycker att det är ett rimligt pris för den här kursen/ etuden om den blir klar och blir av. :) Eller inbildar jag mig bara det ?????
Uppnår den här etuden sitt mål ????? att tydligt visa de alternativa ackordsföljderna och att visa stämmorna ????
Ger den något i utbyte som man inte hittar på gratissajterna ???
Någon som vill vara med ?????? Eller har förslag ????
Tänker mig ackorden där alla har ett C i basen istället för grundtonen spelat på piano (utom i inledningen där det blir vanliga ackord samt en repris med två stämmor samtidigt.) med 2/4 och 4/4 efter inledningen på vnstr handen, och där melodin spelas igenom stämma för stämma med 4/8 på den hgr handen, utan grundmelodi så att säga. Inledningen spelas med dubblade ackord på 1;an med bägge händerna...Finns det någon pianist som kan hjälpa mig ???? Behöver också hjälp med korrekt notation. Någon ????
Kan maila ackorden och skriva ned tonerna till melodin.  :)
Skulle kunna försöka programmera själv men jag är ingen pianist och kanske missar något tekniskt, t ex en slur eller där jag gör bends på gitarren och liknande, samt arbete med pedalerna.
Tanken är att man skall kunna spela och studera den hemma själv vid sitt keyboard/piano. Att den har sin skepnad och låter som den gör nu beror på att jag är plektrumgitarrist och kan inte spela chordmelody fingerstyle. :lol: Dessutom tror jag att detta är en piano etude. Det blir enklare att lyssna och förstå om om det hela blir demonstrerat på piano. Kursen skall dock ändå vara applicerbar och användbar även för andra instrument, både för komp och soloinstrument. Bas kan jag heller inte spela :lol: men kan nog hitta några linecliche´s för piano.
Ni får full credits, ära och berömmelse & alla inblandade får lika delar % av ev. vinst !!!!!  :)

Funderar på tre etuder till; en på intermediate nivå (iisub.(sus)-V7-I i dur och i moll, substutitioner, 9 och 13 ackord, vanliga färgningar med fler än 4 toner i ackorden, jazzrockfusionrythms för komp, Tadd Dameons turnaround (-för att visa olika sub.), lira i bluesskalans (pentorna) olika modus, Mixolydisk Bebopskala, fusionarpeggios, och Melodisk mollskala dess ackordstege,the inner logic av skalan och dess modus användning över ackorden, passertoner för Bebop modus och ett  ending.) och en på advanced nivå (ii-V7-I i moll vilken ju är deriverad från Harmonisk mollskalas ackordsstege,, sekundära dominanter, 7b9 ackord, upper triad arpeggios, avancerad jazzrockfusionrythm, flamencorythm, för komp och Harmonisk mollskala och dess 5;e modus, Spanish Gypsy över hela  ii-V7-I, mer passertoner för Bebopmodus, modulationer, och ett ending). En Masterclass med en "putting it all togheter improvisation" etude som även utvecklas med bl a maj6/9 och m6 ackord, superimpositionerade Bm7-5 arpeggios över olika ackord (populärt, hip;t inom jazz och fusion just nu), the Backdoor progression (J.Coltrane), ett advanced ending samt targetting, och Modal Interchange (MI). Full rehamonisering alltså både komponerad och i realtid. MI, det som förr kallades Modal Mixture (MM) alltså. Men då måste pianoteknikerna ligga i på nivå med kursens, etudens svårighetsgrad - och det klarar inte jag att spela/programmera.  :) De etuderna också med noter, text och mp3. Man skall kunna köpa och ladda hem hela paketet för 300 kr (eller 120 kr per etude om man köper dem en och en) tänker jag. "Learn the basic elements of JazzRockFusion while you play,, comping & soloing, for C-instruments in 3 steps; beginner etude, intermediate etude, advanced etude + one Masterclass etude. Buy Now-Buy Here !!!". Den kommer visserligen att kräva att man, helt elementärt, kan spela litet, kan kyrkotonarterna och kan läsa noter och ackord, räknar 1,3 och 5;an, förstår paralelltonarter och är intresserad av jazzteori och dess praktik inom JazzRockFusion innan man ger sig på kursen/etuderna. Men såklart, man köper nog inte den om man inte är intresserad. Är iden dålig eller tror ni det skulle finnas något intresse ?? Mycket av det här finns inte ute på nätet eller kostar pengar om skall fördjupa sig. Är någon med och arbetar med mig på detta ???? Någon som vill spela / programmera ?? Notera ?? Jag komponerar och skriver genomgången av etudernas teori och tekniker. Spelar in med min gitarr, bas och Studio Drummer som demo.. :) Tar säkert sin tid men vi har ingen tidspress. :) Tror säkert vi får pengar till ett pkt havregryn och en liter fil per år !!!!! Det blir ett roligt projekt om inte annat....

mvh
« Senast ändrad: 16.08.2014, 12:44:22 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Har läst och lyssnat och vill återigen påstå att vi lyssnar till en kommande professor i musik. Jag hängde inte helt med på proggressionen men jag tror inte jag är ensam om det. Kör hårt Pixel :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se