Kontrollrummet

In my left pocket

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henric

LÅTNAMN:In my left pocket
ARTIST/GRUPP: Henric Svensson
GENRE: Jazz
LÅTLÄNGD:3:52
KOMPOSITÖR:Henric Svensson
PRODUCENT:Henric Svensson
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR:2014
FORMAT: mp3



Hej på Er!  :D

Har roat mej med EZ drummer 2 i helgen, måste säga först och främst att jag gillar det, det är mycket lättare att få dynamik i trumspelet, det är också lättare att variera dom färdiga grooven! Superior drummer t ex fattar jag absolut ingenting av, detta är lättjobbat och otoligt billigt egentligen med tanke på vad man får för pengarna!

Satte ihop detta alster med titeln "In my left pocket"  :wacko:

Har använt EZ drummer 2 Jazz och en preset Tight ambient kit. Midigroovet kommer från ett jazzexpansion kit som jag köpt, bra grejor!

Sen har jag lekt med rattarna och försökt få fram dynamik i trumspelet och låten överhuvudtaget...

Ibland och i synnerhet på detta alster fick man vässa trummorna vid mix, jag upplever att EZ drummer ibland kan upplevas lite "slightly dull" ihop med dom andra instrumenten, något som iofs lätt kan avhjälpas med någon form av exiter, typ!

Pianot på denna är Ivory Jazz Steiner med tillhörande pad, en pianoplugg som är något utöver det vanliga, tycker jag!
Basen är min gamla Yamaha TRB genom Mark Bass 2, wawes maxbass, samt EZ mix.
Gitarren är Telecaster genom TH2, paralellkomprimerad med hjälp av EZmix.

Ser fram emot Era kommentarer ang ljud/mix, och i väntan på dessa hoppar jag i poolen!

Med vänlig hälsning Henric

20140808 Uppdaterat mixen med dom sista justeringarna bl a:

Klippt bort lite skit mellan gittonerna, ändrat lite på gitarrljudet - blev bättre tycker jag!
Sänk bastrumman nåt myrben, sänkt tambourinen ytterligare lite grand, dragit in panoreringen på pukorna ett snäpp och sänkt lite.
Ändrat en av mastringseffekterna wawes multimaximizer så att den formar ljudet hårdare, (shape from normal to moderate)
Känns klar för min del nu - tackar så väldigt mycket för alla konstruktiva kommentarer och vänliga ord - Ni är bäst!  :wub:

Avslutar traditionsenligt med ett youtubeklipp:

Henric
« Senast ändrad: 30.06.2016, 22:28:16 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Trummorna låter ju väldigt bra tycker jag. Har också sneglat på att skaffa EZ2 för enkelhetens skull. Ljuden här kommer från en expansion om jag fattade rätt?

Skön låt också. Lite långt otrummigt parti kanske.


Utloggad Henric

Trummorna låter ju väldigt bra tycker jag. Har också sneglat på att skaffa EZ2 för enkelhetens skull. Ljuden här kommer från en expansion om jag fattade rätt?

Skön låt också. Lite långt otrummigt parti kanske.

Yes, det är jazzkitet! När man uppgraderar så uppdateras dom gamla kiten med lite fler bra presets! Jag köpte en bundle med lite coola grooves också!

Låten blev cool, försökte tänka jazzkvartett - pianisten fick nog fan feeling någonstans där i mitten, den rackaren!  :lol:

Henric

Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Låter gott. Saknar Jan Akkerman som borde fortsätta det redan goda gitarrspelet med några grejer som bara han kan.  :wub:
Jag gillar inte riktigt hur pianot sväller över till något större, är det en inställning i pianoljudet du använder eller något annat, samtidigt?
« Senast ändrad: 04.08.2014, 07:47:54 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snyggt framfört och en bra mix om än något vass i mitt tycke.
Speciellt gitarren har ett lite störande vasst ljud.
Upplever det lite "styltigt"/otight i partierna utan trummor....
Men det kanske mest är gitarren som haltar något...?
Trummorna låter bra, speciellt cymbalerna tycker jag.
Vid en uppgradering av EZ Drummer till version 2, vet du om även
inköpta expansion kits uppgraderas? Eller måste man köpa nya..?
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Henric

Låter gott. Saknar Jan Akkerman som borde fortsätta det redan goda gitarrspelet med några grejer som bara han kan.  :wub:
Jag gillar inte riktigt hur pianot sväller över till något större, är det en inställning i pianoljudet du använder eller något annat, samtidigt?

Tack för kommentar! Får kolla upp vem Jan Akkerman är vid tillfälle! Jag har en syntpad i botten på pianot, tycker det fetar till soundet och ger lite mer liv i klaveret!  :lol: Har däremot justerat ner volymen på pianot i det andra fria partiet, du får lyssna igen och se om det blivit bättre!  B)

Tack för lyssning!
Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Snyggt framfört och en bra mix om än något vass i mitt tycke.
Speciellt gitarren har ett lite störande vasst ljud.
Upplever det lite "styltigt"/otight i partierna utan trummor....
Men det kanske mest är gitarren som haltar något...?
Trummorna låter bra, speciellt cymbalerna tycker jag.
Vid en uppgradering av EZ Drummer till version 2, vet du om även
inköpta expansion kits uppgraderas? Eller måste man köpa nya..?
/Asti

Tack för kommentar Asti! Jag håller med dej om att första mixen var lite väl vass, hade nog vässat trummorna lite väl mycket, har justerat lite här och där efter lyssning under dagen! Partierna utan trummor där har jag först tagit ett djupt andetag, slutit mina ögon och spelat på pianot därefter lagt på bas och sist gitarr, tycker själv att det har blivit bra men visst det är ju ett lite trevande intro med ett visst mått av "rubato" som det heter....sen är det ju många gånger svårt att producerar sej själv..... B)

EZ drummer 2 verkar bra! Tidigare expansioner uppdaterar man efter uppgraderingen, i jazzkitet var där lite nya presets tror det är det lite här och var! Märkte dock att om man ska få ut lite mer av uppgraderingen så bör man köpa på sej lite fler midi-packs med trumgroov, jag valde en bundle som jag tyckte såg bra ut! Det är ju inspirerande om inte annat! Ska köpa på mej lite fler av dom musikstilar som intresserar mej!  :lol:

Tack för kommentar än en gång!

Med vänlig hälsning Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Hej igen - har petat lite i mixen efter att lyssnat och läst era kommentarer! :wub:


När jag satt och spelade in detta, innan mix alltså, tyckte jag att som så många gånger tidigare med EZ drummer att trumljudet hade lite svårt att tränga igenom, la därför på en exiter, typ drum shine, den är fortfarande kvar men har skruvat ner den något!

Ett jazzset som detta är ju något diskantrikare enbart med tanke på att skinnen är hårdare spända.....

Har även sänkt tambourinen något för den var lite för stark, speciellt i iphånlurarna....

Ändrat volymautomationen på ett ställe i det andra fria pianopartiet!

Tagit bort unset diskant på gitarren, ökat reverb och delay något för att få in gitarren bättre i mixen....
Mixtrat lite med mastereffekterna, minskat kompressionen något lite, samt sänkt hi-mid, och diskant pyttelite!

Det var nog det hela - nu får låten vila till sej ett tag - kommentera gärna om ni tycker det blivit bättre/sämre!

Med vänlig hälsning Henric
« Senast ändrad: 04.08.2014, 20:44:51 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Får lite Grusin Ritenourvibbar - läckert. Skulle vilja ha torrare mix. Trummorna låter bra. Btw,  inga problem att få dom att funka i Sonar? Knorrar rätt mycket om det på Cakewalkforumet. Nåt med tillräckligt många utgångar.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Henric

Får lite Grusin Ritenourvibbar - läckert. Skulle vilja ha torrare mix. Trummorna låter bra. Btw,  inga problem att få dom att funka i Sonar? Knorrar rätt mycket om det på Cakewalkforumet. Nåt med tillräckligt många utgångar.

Tack för kommentar!  :rolleyes:

Jag reagerar inte själv på att det är för mycket effekt, reverb och percussion ambience har jag dragit ner i trummixern i EZ drummer 2 ca 1.5db. Effekterna på piano/pad är från Ivory plugen tycker den låter bra! På gitarren ligger där reverb och tempo delay...personligen får jag eksem när det är för torrt, gitarren blir dessutom lättare att få in i mixen tycker jag!

Just nu tycker jag att mixen sitter hyfsat bra i mina lyssningar (Genelec 8060A, Yamaha HS 50 med subwoofer och iphonen både med och utan lurar....

Det är kul att spela in lite friare och mer improvisationsbaserad musik tycker jag just nu, så jag stannar nog i jazz/fusion träsket ett tag till iaf....

Jag kör fortfarande i Sonar 8.5 som nog är den stabilaste versionen verkar det som - nej inga problems att all so far!

Henric
« Senast ändrad: 06.08.2014, 19:22:09 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
personligen får jag eksem när det är för torrt
Du har kanske spelat för länge i dansband?  :D


Utloggad Henric

personligen får jag eksem när det är för torrt
Du har kanske spelat för länge i dansband?  :D

Haha!  :lol:

Kanske det! 30 års flitigt turnerande fick iaf räcka!
Skämt åsido - en mycket lärorik skola att gå - och en oerhört uppskattad genre av den breda massan! Vill man tjäna pengar måste man spela vad folk vill ha!
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
personligen får jag eksem när det är för torrt
Du har kanske spelat för länge i dansband?  :D

Haha!  :lol:

Kanske det! 30 års flitigt turnerande fick iaf räcka!
Skämt åsido - en mycket lärorik skola att gå - och en oerhört uppskattad genre av den breda massan! Vill man tjäna pengar måste man spela vad folk vill ha!
Jaså du har lagt ner?

Vill man tjäna pengar jobbar man inte med musik.  :D


Utloggad Henric

personligen får jag eksem när det är för torrt
Du har kanske spelat för länge i dansband?  :D

Haha!  :lol:

Kanske det! 30 års flitigt turnerande fick iaf räcka!
Skämt åsido - en mycket lärorik skola att gå - och en oerhört uppskattad genre av den breda massan! Vill man tjäna pengar måste man spela vad folk vill ha!
Jaså du har lagt ner?

Vill man tjäna pengar jobbar man inte med musik.  :D

Jag har klippt mej och skaffat ett riktigt jobb!  :lol:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Låter bra. Skönt med instrumentalmusik ibland. Baskaggen får jag nog ignet grepp om :unsure:. ocg pukan (floor-tom) längst till höger ligger kanske lite väl långt till höger. Annars är trummorna snygga.

Gillas

// Space

PS.  Installerade själv EZdrummer2 i går. Konstaterade att det är relativt lätt att få det att låta "hyfsat" men att få det att låta "kanon" kräver nog en hel del skruvande  :mellow:
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Henric

Låter bra. Skönt med instrumentalmusik ibland. Baskaggen får jag nog ignet grepp om :unsure:. ocg pukan (floor-tom) längst till höger ligger kanske lite väl långt till höger. Annars är trummorna snygga.

Gillas

// Space

PS.  Installerade själv EZdrummer2 i går. Konstaterade att det är relativt lätt att få det att låta "hyfsat" men att få det att låta "kanon" kräver nog en hel del skruvande  :mellow:

Tack för kommentar och lyssning! Baskagge liret är typiskt jazzigt, håller med dej om att det sticker ut en del men funkar till detta tycker jag! Baskagge ljudet gillar jag speciellt när han drar till......innan du kommenterade panoreringen på golvpukan är det inget jag reagerat över, tycker det är go suck i den och att den kommer fram utan att störa dom andra instrumenten, men visst den ligger långt ut på kanten, ska exprimentera med detta under den sista finputsen! Grymt lätt att bli hemmablind på det man för tillfället håller på med - kanske borde göra en "har du kollat lista?.... B)

Håller med dej om att man får tweaka en del för att få det ungefär som man vill, men jag måste säga att jag stormtrivs med EZ drummer och dom färdiga midigrooven, tycker dom är grymt bra, finne ett ganska omfattande bibliotek man kan köpa på sej för rimliga pengar!

Återigen tack för kommentar som kommer att utvärderas innan jag förpassar detta projektet till byrålådan!  :lol:

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Skön låt, snygga ljud och bra lirat, fint att lyssna på, har inga konkreta råd att komma med.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Bra ljud och vilken hejare du är Klaviaturen, inte för att det andra är är långt efter, men det är det Klaviaturlir som verkligen sprudlar..
Ja-ja Telen låter utsökt den oxo.. :D
Måååste skaffa en ny, saknar min gamla... :(
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Låter toppenbra om allt! EZ2 är verkligen BRA! :D


Utloggad Henric

Skön låt, snygga ljud och bra lirat, fint att lyssna på, har inga konkreta råd att komma med.  :)
/Roffe H

Tack Roffe - kul att du gillar!  :wub:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Bra ljud och vilken hejare du är Klaviaturen, inte för att det andra är är långt efter, men det är det Klaviaturlir som verkligen sprudlar..
Ja-ja Telen låter utsökt den oxo.. :D
Måååste skaffa en ny, saknar min gamla... :(

Tack för det Bjurte!  ;) Ja klaviatur är ju mitt huvudinstrument, musik är livet om du frågar mej!  :wub:

Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Låter toppenbra om allt! EZ2 är verkligen BRA! :D

Tack!  :wub:

Ja det verkar som det är väl investerade slantar, måste slå ett slag för deras midipack också - det är kul när man blir inspirerad av dom goa trumgrejorna - sen tror jag det tar ett tag innan man vänjer sej fullt ut vid det nya sättet att jobba med trummorna....
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Nu har jag gjort dom sista finjusteringarna på mixen bl a:

Klippt bort lite skit mellan gitarrtonerna, ändrat något lite till på gitarrljudet
Sänkt bastrumman och tambourinen ytterligare något samt dragit in panoreringen på pukorna ett snäpp samt även sänkt dom lite!
Jag har även ändrat en av mastereffekterna wawes multimaximizer från shape normal till shape moderate.

Börjar kännas färdigt för min del, tack för alla konstruktiva kommentarer och vänliga ord!  :wub:

Nu ska jag göra ett videoklipp och lägga på youtube och försöka få låten ur systemet....

Trevlig helg på Er - med mycket musik!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Lyssnat inte läst nån tråd...för lite klipp i kaggen.
Skön takt!
Sedan är ju melodin härlig fast lite mer RUFF & READY tror jag blir bra!
« Senast ändrad: 09.08.2014, 02:09:44 by aROCKER »


Utloggad Henric

Lyssnat inte läst nån tråd...för lite klipp i kaggen.
Skön takt!
Sedan är ju melodin härlig fast lite mer RUFF & READY tror jag blir bra!

Baskaggeliret på denna är lite jazzigt med mycket dynamik, ibland starkt ibland svagare, har valt den gyllene medelvägen som det heter ibland! :rolleyes:

Jag tycker det är bra som det är, men tack för din kommentar!  :wub:

Henric

Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Projektet avslutat för min del, och här kommer en youtubelänk:

IQ7lA

« Senast ändrad: 20.09.2014, 10:28:20 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det lär skönt. Bra mixat.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Henric

Det lär skönt. Bra mixat.

Tack! Kul att du gillar!  :rolleyes:

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Holgers Tröst

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 184
    • Visa profil
Underbart!!

en musikant från Kalmar, hela halvan av Holgers Tröst.


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Superbra- kan bara instämma !!!!!  :)

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Henric

Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Superbra- kan bara instämma !!!!!  :)

mvh

Tack!  :wub:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!