Kontrollrummet

Artist oklar - Fagereds sjö

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ny låt som nog blir till mitt band Gränsfejd. Just nu enbart jag som deltar, men om det blir en bandlåt så tillkommer fiol, munspel, gitarr och kör.

Tyck till om allt.

Fagereds sjö
« Senast ändrad: 23.07.2014, 02:09:37 by Wernborg »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Utan alltför mycket att säga tycker.jag det är rart på ett positivt sätt.
Mysigt att besjunga o hylla närmiljön oxå.

Kommer du eller nån annan stå för leadsången?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag får faktiskt lite Jag går och fiskar-känsla på ett positivt sätt. Lite långsam i början tyckte jag men den tog sig på slutet. Bra piano o ljud Alicia antar jag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Utan alltför mycket att säga tycker.jag det är rart på ett positivt sätt.
Mysigt att besjunga o hylla närmiljön oxå.
Kommer du eller nån annan stå för leadsången?
Tack. Hade tänkt sjunga själv. Geografiromantik är härligt.

Jag får faktiskt lite Jag går och fiskar-känsla på ett positivt sätt. Lite långsam i början tyckte jag men den tog sig på slutet. Bra piano o ljud Alicia antar jag.
Tnx, tur att det var på ett positivt sätt i alla fall.  :D
Pianot är samma gamla True Pianos som jag kört med i många år. Funderar på att försöka få till en uppmikning av det riktiga pianot nu när man äntligen har en riktigt pianolåt för en gångs skull.




Det är är en sån där låt som aldrig gjorts klart. Själva pianoriffet gjorde jag för en sommar för 10 år sedan i ett hyrt hus på Öland där det stod en taffel. Har sedan ofta återkommit till riffet, men har inte haft någon passande text förrän nu. Texten är nyskriven.

Taffel:
« Senast ändrad: 23.07.2014, 02:07:09 by Wernborg »


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Trevlig sommarlåt fint framförd! Snygga gitarrer som alltid.
Bra mix, förutom några gitarrinslag något till vänster i ljudbilden,
som kommer in lite väl starkt.
Gitarrsolot tycker jag har lite för stort rumsljud i förhållande till övrigt.
Tror att en kör, alternativt blås skulle förstärka i refrängen...
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jättehärlig sommarlåt och visst är det fint med "geografiromantik", det gillar jag skarpt. Snygg sologitarr.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
P3 pop potential.

Gillar den mycket. Någon form av utfyllnad tror jag skulle lyfta låten. Men ej säker på exakt vad. Något åt det ljusa, hovrande hållet. Kanske kör och/eller munspel.

Glad sommar!


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Den låter som du skulle kunna sälja den till Engmans Kapell som är stora här i Hälsingland. Jag menar det. Får väl döpa om den till nånting om Ljusnans strand då :)
Gillar textraden "Ställer inga klockor, ej heller några krav...." Vackert spelat och sjunget.
Trevlig sommar!


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Bra låt och bra sjunget! Sologitarren mot slutet är lite hög och borde panoreras lite åt något passande håll. Annars kanonmix. Tycker inte du behöver fler instrument på den men lite kör hade suttit fint!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hi, gillar flörten med Clayderman! Nemen jättefin visa i samma fina tradition som Mälarö Kyrka, Kajsas Udde m fl. Kan nog bli nationalsång där på hemorten. Inga nedslag på prodden. Det andra tonartsbytet tycker jag var fräckt, otippat. Fint!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Riktigt fin sommarvisa..bra framförd sång o gura o piano o hela klabberiet ..finfint helt enkelt :).. Ingen har nämnt att det e liiite essiga ljud på sången så då är det nog lugnt med det..inget jag störde mig på eller så ..men..  :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Trevlig sommarlåt fint framförd! Snygga gitarrer som alltid.
Bra mix, förutom några gitarrinslag något till vänster i ljudbilden,
som kommer in lite väl starkt.
Gitarrsolot tycker jag har lite för stort rumsljud i förhållande till övrigt.
Tror att en kör, alternativt blås skulle förstärka i refrängen...
/Asti
Tackar för analys. Blås har vi varken i bandet eller i mjukvaruform så det hoppar jag även om jag också kan "höra" lite fina hornslingor här och var. Kör blir det definitivt. Ska kika på gitarrnivåerna också. Tnx.

Jättehärlig sommarlåt och visst är det fint med "geografiromantik", det gillar jag skarpt. Snygg sologitarr.  :)
/Roffe H
Tack Roffe!

P3 pop potential.
Gillar den mycket. Någon form av utfyllnad tror jag skulle lyfta låten. Men ej säker på exakt vad. Något åt det ljusa, hovrande hållet. Kanske kör och/eller munspel.
Glad sommar!
Det hade varit kul att höra den på P3, men tror nog att det är större chans på P4 i så fall. Eller hör du den som en poplåt alltså. Kul med olika referenser. Kör och munspel blir det nog om bandet får hugga tag i låten.

Den låter som du skulle kunna sälja den till Engmans Kapell som är stora här i Hälsingland. Jag menar det. Får väl döpa om den till nånting om Ljusnans strand då :)
Gillar textraden "Ställer inga klockor, ej heller några krav...." Vackert spelat och sjunget.
Trevlig sommar!
Har inte hört Engmans kapell, men kollade in dom lite snabbt och visst finns det beröringspunkter. Den där textraden är min favorit också. Tack så mycket.

Bra låt och bra sjunget! Sologitarren mot slutet är lite hög och borde panoreras lite åt något passande håll. Annars kanonmix. Tycker inte du behöver fler instrument på den men lite kör hade suttit fint!
Tack Zorrow. Ska kika på nivåerna som du påpekar. Kör ska du få sedan!

Hi, gillar flörten med Clayderman! Nemen jättefin visa i samma fina tradition som Mälarö Kyrka, Kajsas Udde m fl. Kan nog bli nationalsång där på hemorten. Inga nedslag på prodden. Det andra tonartsbytet tycker jag var fräckt, otippat. Fint!
Haha, Clayderman. Gissar att du syftar på arpeggiot i mitten där med ritardandot. Tonartsbytet blev jag nöjd med. Brukar inte göra tonartsbyten och här blev det två. Det sista är en sänkning tillbaka till ursprunget bara.

Riktigt fin sommarvisa..bra framförd sång o gura o piano o hela klabberiet ..finfint helt enkelt :).. Ingen har nämnt att det e liiite essiga ljud på sången så då är det nog lugnt med det..inget jag störde mig på eller så ..men..  :)
Tack för lyssning. Kanske lite deesser på sedan ja, det skadar nog inte.