Kontrollrummet

Eddi ft. Perre - Crown, Färdig

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
LÅTNAMN:  CROWN
ARTIST/GRUPP: Jag & Perre
GENRE:  Pop
LÅTLÄNGD: 3:23
KOMPOSITÖR: Jag
PRODUCENT: Jag
EV. MEDVERKANDE: Jag & Perre
INSPELNINGSÅR: 2014

Jag bad Perre lägga in lite försiktiga vispar eller så..... :)
« Senast ändrad: 18.09.2014, 13:35:46 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Stundtals likheter med Stand by me tycker jag.
Kan bli bra med lite bearbetning (är ju en slask). Trummorna är lite för ploppiga i ljudet. Har även lite svårt för synthljudet - men det är svårt att säga något i detta skede. Basen borde spela lite mer slingrigt för som det är nu så markerar den eg bara tonerna. Du måste lägga på sång. Rätt mycket 80-tal över denna enligt mig ... beror kanske på trummorna?

Jag återkommer igen när du gjort ändringar/tillägg :D
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
gillar upplägget o harmonierna. Skulle uppskatta det även om den stannar vid ackordet 33 sekunder in och lugnar ner sig där. Gillar basljudet. Syntens ba, ba-para-pa klarar man sig med en kortare tid, kan bli för mycket av det. Intressant början på något det här.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Trummorna låter lite vasst och hihaten kunde sänkas en aning tror jag...
Svårt att säga så mycket mer innan man hör melodin.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Inte dumt. Hör din svävande stämma över dessa underfundiga harmisar från det pumpande kompet. Skönt drag när gitarrsolot kommer in. Pausen behöver slipas till. Hoppas på sång nu från din förhoppningsvis luftkonditionerade studio.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Har ni Slask eller ???
Här Eldas det på hela tiden, nästan tröttsamt !! :D
Musiken låter välan bra, men mixen kanske lite skev.. :huh:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Får nog vänta in sången innan jag säger för mycket, men hittills, bra harmisar och låtidé.  B).
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Hey! Låter som en korsning mellan arenarock och något avancerat avantardeband
Rätt svår att få grepp om men på ett kul sätt
Lägg på sång vetja!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Rolig o go grund..sång på nu eddie tycker jag...kan bli lite Bowie över den ..rock on"


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Det här var ju häftigt ju !!!!!!  :wub:

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Jag fullkomligt älskade gitarrsolot
Grymt!

Lite fix, trix och sång så ...
Hade jag mer tid skulle du få ett uppkast till text :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Fantastiskt skojigt med över 100 lyssningar på min slask och så många konstruktiva kommentarer. Jag får ta tag i den och kommentarerna när jag kommer hem från Gräkland :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Jorå! Det finns potential. Mycket bra sagt ovan. När sången kommer på skulle jag vilja ha lite mer dynamik i kompet (läs: mer sparsam synth). En del pill med mix o framförallt trummor återstår. Ha det skönt i Grekland! Jag är nyss hemkommen från ön Poros. Det var toppen. Ta en kall och njut!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jorå! Det finns potential. Mycket bra sagt ovan. När sången kommer på skulle jag vilja ha lite mer dynamik i kompet (läs: mer sparsam synth). En del pill med mix o framförallt trummor återstår. Ha det skönt i Grekland! Jag är nyss hemkommen från ön Poros. Det var toppen. Ta en kall och njut!
Poros har jag aldrig vart på. Nu är vi på Rhodos 38 grader varmt idag och 40 har utlovats till imorgon, AC,n på rummet är trasig och vi längtar efter Sverige.
Stötsynthen kommer nog att ersättas med stratakomp typ så du är helt rätt ute där :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Helt sjukt 196 lyssningar.... :wacko:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Helt sjukt 196 lyssningar.... :wacko:
Spindlar. Inte människor. Upptäckte det en natt när jag postade en låt. Inga besökare på forumet förutom Google, men massor med "lyssningar".

 :(


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tja det kan man ju tro men jag tror inte det är så. Det finns ett antal av mina låtar som fastnat runt 50 lyssningar så varför skulle denna vara unik?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Upptäckt att om jag lyssnar på en KR-länk med iPhonen så får räkneverket spatt och plussar på åtskilligt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ja, det kan ju vara en variant. Tycker att forummotorn borde hålla lite koll på typ vilken IP-adress som lyssnat nyss och sådär.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter bra.. En text om hur mycket du önskar att Rikki vore medlem på KR hade passat. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu har jag lagt på nya guror och bas eftersom de försvann i min MAC-rensnig.
Har även försökt med sång - mixen är hopplöst svår - behöver hjälp med färska öron.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu har jag lagt på nya guror och bas eftersom de försvann i min MAC-rensnig.
Har även försökt med sång - mixen är hopplöst svår - behöver hjälp med färska öron.

Nu upplever jag att allt får ett sammanhang. Sången gör väldigt mycket för helheten.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag skulle vilja ha upp volymen liiite på sången. Kanske skulle jag oxå önska ett lite fylliga basljud generellt i ljudbilden - kanske :D
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Väldigt spretig mix som känns pressad och vass. När sologitarren kommer in så känns det som om allt annan duckar. Stråkar som spelar samma sak som pianot känns väldigt mycket finlandsfärja.
Så, det negativa avklarat.
Låten i sig gillar jag mycket. Låter väldigt mycket Jeff Lynne och jag skulle vilja att hela låten var insvept i ett skönt och klassiskt ELO-sound ala Time-plattan, svårt jag vet. Börja iaf med att låta piano och stråkar komplettera varandra istället för att spela samma sak, sen gå systematiskt till väga, lägg ner mycket tid på trumljudet och basen så är 90% av fighten vunnen.

Bra låt som förtjänar en lyxig förpackning.

Micke


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu har jag lagt på nya guror och bas eftersom de försvann i min MAC-rensnig.
Har även försökt med sång - mixen är hopplöst svår - behöver hjälp med färska öron.

Nu upplever jag att allt får ett sammanhang. Sången gör väldigt mycket Nför helheten.
Jo det blir ju lite mer koncept med sång :D

Jag skulle vilja ha upp volymen liiite på sången. Kanske skulle jag oxå önska ett lite fylliga basljud generellt i ljudbilden - kanske :D
/G
Ok sången är redan pressad till rött men jag får ducka på nåt sätt. Jag tror du efterlyser lite mer dynamik med det där med basen och det är nog rätt. Tack för tyck Gurano :D

Väldigt spretig mix som känns pressad och vass. När sologitarren kommer in så känns det som om allt annan duckar. Stråkar som spelar samma sak som pianot känns väldigt mycket finlandsfärja.
Så, det negativa avklarat.
Låten i sig gillar jag mycket. Låter väldigt mycket Jeff Lynne och jag skulle vilja att hela låten var insvept i ett skönt och klassiskt ELO-sound ala Time-plattan, svårt jag vet. Börja iaf med att låta piano och stråkar komplettera varandra istället för att spela samma sak, sen gå systematiskt till väga, lägg ner mycket tid på trumljudet och basen så är 90% av fighten vunnen.

Bra låt som förtjänar en lyxig förpackning.

Micke
Bra referenser där dom ska jag lyssna på. Men det var väl det jag kände att den blev lite för spretig på nåt vis - utmaningen med violinskogen låter intressant för det är ju sant att det bara är coppat.
Inget neg om rösterna då? Jag kör dubbla baryton och en spridd tenor men det kanske inte går fram riktigt.
Tack för tyck Micke :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea


Bra referenser där dom ska jag lyssna på. Men det var väl det jag kände att den blev lite för spretig på nåt vis - utmaningen med violinskogen låter intressant för det är ju sant att det bara är coppat.
Inget neg om rösterna då? Jag kör dubbla baryton och en spridd tenor men det kanske inte går fram riktigt.
Tack för tyck Micke :D

Har inga problem med sången, den passar låten perfekt. Men låt trummorna få lite tyngd i sig, så att dom inte låter plugg. Hi-haten t.ex sticker ut alldeles för starkt och låter grymt statisk. Som sagt, lägg ner mycket tid på att få trummorna att låta bra ljudmässigt och sen samma sak med basen ovanpå det. Därefter lägger du allt krut på sången. Resten är egentligen bara kuriosa och utsmyckning, vilket är nog så viktigt, men utan en stabil grund så faller allt annat väldigt platt.

Kör hårt :-)

Micke



Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ny version finns som förhoppningsvis låter mer dynamisk :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Inte alls dum sångmelodi! Men antingen ska du nog skippa dubben eller tajta till!
Är inte heller riktigt tillfreds med hihat:en. Kanske virvelkagge i stället..?
Stråkarna kunde nog med fördel spela lite mer än grundharmonier...
Låter kanske lite negativ, men jag gillar dina ibland smått "aviga" harmoniföljder!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Mycket Bra sång o slinga..Lägg bara sångdubb på ooohh partierna tycker jag o reffen.. Basen e liite stålig i ljudet  ..kanske nån effekt på den istället?..o kanske Höjja bakgrundsgura o kompet liiite kanske det kompenserar..? annars bra :)
« Senast ändrad: 19.08.2014, 16:25:33 by Marsall »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vad har du för effekter på basen?
Gillar ljudet men upplevde i nuvarande lyssning som om det är nån stereo-widener på den(?) som inte ger ett distinkt tryck i basljudet...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vad har du för effekter på basen?
Gillar ljudet men upplevde i nuvarande lyssning som om det är nån stereo-widener på den(?) som inte ger ett distinkt tryck i basljudet...
Lite verb och lite compression jag drog ner eq så att det inte skulle rassla så mycket på strängljudet typ 1500 hz.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Inte alls dum sångmelodi! Men antingen ska du nog skippa dubben eller tajta till!
Är inte heller riktigt tillfreds med hihat:en. Kanske virvelkagge i stället..?
Stråkarna kunde nog med fördel spela lite mer än grundharmonier...
Låter kanske lite negativ, men jag gillar dina ibland smått "aviga" harmoniföljder!  :)
/Asti
Hihatten har jag redan eqat ner men men, virvelkaggen finns ju där nu de känns inte utbytbara. Jo jag har trixat lite med stråkarna men det är klart att de ligger på de tonerna som aktuell harmoni kanske inte så spännande - nej, på mellanstycket kanske jag borde komponera något istället för att ligga rakt med stråkarna hm... Får se... Tack för tyck :D

Mycket Bra sång o slinga..Lägg bara sångdubb på ooohh partierna tycker jag o reffen.. Basen e liite stålig i ljudet  ..kanske nån effekt på den istället?..o kanske Höjja bakgrundsgura o kompet liiite kanske det kompenserar..? annars bra :)
:D många bud här. Basen stålig ok, slamrande gitarrer upp.. Den här är långt ifrån klar hör jag. Tack för tyck Marsall :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Airikr

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
Lyssnat och lyssnat igen och konstaterar att det är flera saker jag skulle vilja "justera" efter mitt huvud.
Jag är pianodiggare, lyft fram det mer, framför syntarna som jag tycker skulle fungera bättre som bakgrund.
Är inte förtjust i Hi hat soundet i början, bort bort bort ;)
Din röst har mycket mer djup än vad man kan höra på den här mixen, dina bastoner fattas mig!

Gillar melodin som fan  B) kan jag få göra en cover på den här?


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lyssnat och lyssnat igen och konstaterar att det är flera saker jag skulle vilja "justera" efter mitt huvud.
Jag är pianodiggare, lyft fram det mer, framför syntarna som jag tycker skulle fungera bättre som bakgrund.
Är inte förtjust i Hi hat soundet i början, bort bort bort ;)
Din röst har mycket mer djup än vad man kan höra på den här mixen, dina bastoner fattas mig!

Gillar melodin som fan  B) kan jag få göra en cover på den här?
Kul att du gillar låten - bra förslag till fixning.
Hur skulle du göra en cover - med gitarr då bara eller?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Airikr

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
Gitarr, bas, piano lite luftigt och sång, eventuellt stämmor och sänka tempot...till att börja med eller kanske inte mer än så...