Kontrollrummet

Roffe H - Grus i min säng

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
LÅTNAMN: Grus i min säng
ARTIST/MEDVERKAN: Roffe H
KOMPOSITÖR: Roffe H
GENRE: Blues
LÅTLÄNGD: 3:32
INSPELNINGSÅR: 2014
FORMAT: mp3


Bluesen är ju nära besläktad med jazzen och det var väl i och med bluesen som jag kom in på jazz. Att  skriva blues på svenska känns rätt ovant. Jag har lyssnat en del på lite äldre bluessångare och de sjunger ofta om vardagsituationer i det dagliga livet, inte så mycket poesi där, mer rakt på sak. Har lyssnat mycket på Leroy Carr, som har skrivit väldigt många och intressanta låtar, fick inspiration av hans låtar, en annan förklaring till texten är mitt problem att somna "när det behövs". Blir väl inte så mycket mer gjort i musikväg under sommarmånaderna, så mycket annat att stå i (barnbarn, hund, fiske, måla, snickra, klippa gräs etc.) så det finns många uppslag till vardagstexter i höst  :lol:
Trevlig sommar alla på KR.


Grus i min säng
De e grus i min säng
kan inte somna så klart
John Blund har visst glömt bort mig
de e ju uppenbart

Så många tankarna i mitt huvud,
som bara snurrar runt
En del är helt ok,
andra bara strunt

De e grus i min säng
å kanske en och annan sten
Å de e så svårt å somna
jag har så stela ben

Jag känner mig så usel
å ensam här ikväll
Ja, de känns ganska jobbigt
fast de förstår du väl? (eller hur?)

« Senast ändrad: 09.07.2014, 00:27:48 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Airikr

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
Av någon outgrundlig anledning så gillar jag blues på svenska. När det är som här rak, enkel text som ändå förmedlar något som dom flesta känner igen.
Skön och laidback, I like.
Yeah man  B)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Störtskönt superhärligt!
Underbart att du tar ut svängarna i sången. Och munspelet sitter som en smäck!
Nice Boy! Hur känns det att vara pensionär då? Du har gjort det, det är över nu.
Nu kan du inrikta dig på det du vill göra!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Airikr: Tack för att du kommenterar och även gillar, visst blues måste ju gå att göra även på svenska (tänkte jag). Problemet är bara alla förstå vad man sjunger  :lol: (egentligen det som är meningen).  :D


Max: Tusan så roligt att du gillar denna enkla och vardagliga blues, lir och sjung. Visst, jag ska försöka göra allt som jag inte kunnat göra tidigare, problemet (ett behagligt sådant i och för sig) är bara var ska jag börja...kom på att det är tusen grejer...men det ordnar sig, en sak i taget kanske inte allt på en gång, sådana tankar som gör det svårt att somna... :wacko:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Cool blues som behandlar de viktiga frågorna i livet :D Precis som det ska vara - trodde faktiskt först att det var en cover innan jag läste på - BRA.
Snart lämnar du BIB helt bara drums och bas nu va? Guran är bra och trynorgeln riktigt bra för att inte tala om din röst som är Svante-bra!
Minns en gång på Mosebacke när VSOP spelade och de hade som strategi att lura upp Svante Turesson till scenen de började med att låta honom trumma till en låt sedan gjorde sångaren bort sig med flit på What Goes Up bara för att få Svante till micken och det funkade.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Cool blues som behandlar de viktiga frågorna i livet :D Precis som det ska vara - trodde faktiskt först att det var en cover innan jag läste på - BRA.
Snart lämnar du BIB helt bara drums och bas nu va? Guran är bra och trynorgeln riktigt bra för att inte tala om din röst som är Svante-bra!
Minns en gång på Mosebacke när VSOP spelade och de hade som strategi att lura upp Svante Turesson till scenen de började med att låta honom trumma till en låt sedan gjorde sångaren bort sig med flit på What Goes Up bara för att få Svante till micken och det funkade.

Tack Eddi, verkligen roligt att du gillar. Det är lite svagt BIB elpiano och elgitarr också faktiskt...men ackeguran är min egen, kanske en dag, att jag börjar spela lite bas och elgura (står i förrådet pga platsbrist) :lol: eller lathet.
Svante är en stor inspirationskälla, kul med sådana historier, han var ju inte bara duktig sångare (som sagt) utan också riktig bra trummis. :)
/Roffe H
« Senast ändrad: 09.07.2014, 10:48:17 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
"...kanske en och annan sten" - fint! Gillar det malande sjuackordet på guran. Det här gör du jättebra. Schysst sång, text och lir. Trakterar munspelet gör du också med bravur även om det hade intressant att höra munspels-Micke på denna.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
"...kanske en och annan sten" - fint! Gillar det malande sjuackordet på guran. Det här gör du jättebra. Schysst sång, text och lir. Trakterar munspelet gör du också med bravur även om det hade intressant att höra munspels-Micke på denna.

Tack för lyss och kommentar...funderade på att fråga HM om han ville lira, samtidigt som det är roligt att variera sig när det gäller instrumenten, som i detta fall, när det faktiskt fungerade något så när.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Henric

Coolt Roffe!  :P Tankarna går osökt till Svante T...bra text! Helt klart är blues på svenska coolt tycker jag!

Henric.
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Coolt Roffe!  :P Tankarna går osökt till Svante T...bra text! Helt klart är blues på svenska coolt tycker jag!

Henric.

Roligt att du gillar, taxk för kommentar positiv respons.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Mycket Svante här ja. Snyggt även om kanske inte nyskapande. :) Men det har väl inte blues varit sen 50-talet.

Snyggt spel på munspel.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Coolt Roffe,mike diggar :D

Inga nits i denna,excellent lirat och ylat.

Mike


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Bra berättande/ sjunget o härlig text :D Finfin hela vägen.. :)


Utloggad Zakyath

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Bra låt! Undrar hur det här skulle låta med ett lite enklare/lugnare trumkomp vars främsta uppgift är att ge en härlig laidback backbeat-känsla. tror det hade gjort sig bra i versen iaf, när det blir solopartier får det gärna dra igång lite


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön blues med inlevelsefull sång!
Tycker mixen låter fint.
Håller med Eq om den snygga kompgitarren.
Bra text dessutom. Har inget att anmärka på!  :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack alla för lyssning, tips och kommentarer. Är inte särskilt aktiv den här delen av året, har dessutom haft dålig uppkoppling på landet. Önskar en fortsatt trevlig sommar och en och annan regnskur.  :lol:
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Snyggt Roffe! Riktigt bra blues här.
Imponerad av munspel och komgitarr samt förstås din sång som är högklassig!
Enda nitsen är trummorna - låter lite plastigt
och kanske en orgel istället för pianot?
gott!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
suverän ljudbild till en bra blues !!!!! :wub:

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Grymt svängigt! Jaaa!! Nu kom munspelet loss, underbart. Diggar som fasen. Kanske att sången är pyttelite för hårt skuren i basen och pyttelite för låg i mixen (i min smak). Annars alldeles underbart B)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Grus i sängen är inge vidare.. :wacko:
Skönt munspelande och bra sväng..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack boys för råd och lyssning, tror inte jag gör så mycket mer på denna...lägger den som färdig.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Shakes

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Kan bara hålla med, så skönt sväng och så gôtt att det är på svenska!  B)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Kan bara hålla med, så skönt sväng och så gôtt att det är på svenska!  B)

Tack Shakes, och roligt att du gillar svensk text.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)