Kontrollrummet

Roffe H - I Lekebergs bergslag

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
I Lekebergs bergslag
ARTIST/MEDVERKAN/KOMPOSITÖR: Roffe H
GENRE: Vispop/country ?
LÅTLÄNGD: 2:44
INSPELNINGSÅR: 2014
FORMAT: mp3

Ett försöka att göra naturromantik utan att det ska bli pekoral eller banalt (tycker alltid att det är så jäkla svårt)
Vem ”gubben” är, blir inte så svårt att gissa. Tänkte att jag skulle göra en låt som beskriver något av mina inre syner när jag blir ”för evigt” ledig, samtidigt som jag ville göra nå´t annat än jazz och sax, så jag tog fram ackeguran, munspelet och fiolen. Mycket osäker hur det blev, så tips och råd eller sågning…


I Lekebergs bergslag

En gubbe, en stuga i Lekebergs bergslag
där granskogen når ner till strand
å´ gäddan lurar bland näckros och vass
och kvällshimlen står i brand.

Där aftonen bjuder upp myggor och knott
till dans i trollskogens bryn
Dansen böljar så långt ögat kan nå,
minsann en säregen syn

   Det här e´ hans liv, ja här e´ hans liv
   Avskilt, i enslig ro
   Med frid i sinnet, lugnt och stilla
   Här vill han leva och bo

När solen står högt över böljande ängar
och vassen vaggar på krusiger sjö
Han skjuter sakta ut sin eka
här kan han leva och dö
« Senast ändrad: 10.07.2014, 00:06:01 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härligt då munspelet kommer in! Skönt sound. Vem spelar steel guitar? BIB?
Skönt att du använder fiolen också!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Härligt då munspelet kommer in! Skönt sound. Vem spelar steel guitar? BIB?
Skönt att du använder fiolen också!

Roligt att du gillar soundet, tyvärr har jag inte lärt mig att lira steel guitar, så det är BIB (men man kanske ska börja med testa), kan man fela så varför inte.  :lol:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 636
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fin låt med sköna harmonier och en bra text!
Satt och väntade på en vers med fiolsolo - hade suttit fint.  :)
Men munspelet behärskar du ju också och det låter bra.
Kul att höra dig så här lite utanför jazzstandards.
Tycker mixen låter helt OK. Kanske munspelet är lite högt..?
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Fin låt med sköna harmonier och en bra text!
Satt och väntade på en vers med fiolsolo - hade suttit fint.  :)
Men munspelet behärskar du ju också och det låter bra.
Kul att höra dig så här lite utanför jazzstandards.
Tycker mixen låter helt OK. Kanske munspelet är lite högt..?
/Asti

Tack för din kommentar och tips. Version 2 i huvudet. Har dragit ner något på munspelet och lagt till fioler på slutet (kanske inget solo direkt) men i alla fall ett outro.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 636
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jomen det blev ju fint med ett fiolsolo på slutet!
Tycker munspelet har lagom nivå såhär!
Kanske skulle du lägga lite de-esser på leadsången, den har några vassa "s" f.n.
Annars känns det klart, tycker jag!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jomen det blev ju fint med ett fiolsolo på slutet!
Tycker munspelet har lagom nivå såhär!
Kanske skulle du lägga lite de-esser på leadsången, den har några vassa "s" f.n.
Annars känns det klart, tycker jag!
/Asti


Tack Asti, har försökt få bort de flesta "vassa s" (svårt när jag sjunger om vassen som vaggar)  :lol:
Får inte bort dem helt, blir lite för murrigt då.  :wacko: Ligger en ny version i huvudet nu.
/Roffe
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 636
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jomen det blev ju fint med ett fiolsolo på slutet!
Tycker munspelet har lagom nivå såhär!
Kanske skulle du lägga lite de-esser på leadsången, den har några vassa "s" f.n.
Annars känns det klart, tycker jag!
/Asti


Tack Asti, har försökt få bort de flesta "vassa s" (svårt när jag sjunger om vassen som vaggar)  :lol:
Får inte bort dem helt, blir lite för murrigt då.  :wacko: Ligger en ny version i huvudet nu.
/Roffe
Nu tycker jag du fått bort de vassa ljuden!
För mycket de-esser kan ju ge ett intryck av läspning i stället,
men så här tycker jag det låter bra.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Härligt att komma in så här i en låt då allt är klart.

Det låter kanon Roffe,och en extra eloge för det fina munspelet  :wub:

Låten passar ju in på mig också då jag helst tillbringar min tid där ute i stugan bland mygg och vackra solnedgångar.Vid fem snåret på morgonen är det som allra mysigast då morgondimman sakta lättar och solens strålar värmer så där skönt bort nattens fuktiga mörker..Fast vi har ljust dygnet runt nu,men du fattar vad jag menar  :)

Tack för musiken och en fin låt.

Mike


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
skön kärleksförklaring där !!
Tycker kanske att hela ljudbilden är lite murrig, men visst det funkar så här oxo..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Visst HM, och sjön ligger alldeles blank och gäddan är på på hugget, underbart. Kul att du gillar munspelet. :)

Bjurte, svårt med ljudbilden, lätt att det blir murrigt när försöker justera s-ljuden, har gjort ett försök till att "lätta upp"  :unsure:

Tack för tips och uppmuntran.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Filat lite till, upptäckte att jag sparkat till mickstället på ett ställe  :rolleyes: samt att jag sjöng fel på ett annat...men nu så ska det väl vara ok. (version 6 i trådhuvudet)  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Var den bra tidigare så är den perfekt nu Roffe.

Sitter och dricker kaffe och försöker få liv i kroppen,det tar ju ett tag för oss åldringar  :D

Skönt att lyssna på denna igen,fast jag har varit uppe sedan 5..Vaknade av fågelkvitter och arla morgonsol tjuvkikandes in genom vårt sovlofts lilla fönster där ute i stugan..
Lite poesi,kaffe och musik - grymt fin start på dagen - tack

Mike


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Var den bra tidigare så är den perfekt nu Roffe.

Sitter och dricker kaffe och försöker få liv i kroppen,det tar ju ett tag för oss åldringar  :D

Skönt att lyssna på denna igen,fast jag har varit uppe sedan 5..Vaknade av fågelkvitter och arla morgonsol tjuvkikandes in genom vårt sovlofts lilla fönster där ute i stugan..
Lite poesi,kaffe och musik - grymt fin start på dagen - tack

Mike

Tack HM. Jag blir riktigt glad att du gillar min låt. Det är så lätt att det blir banalt när man skriver en svenskt text i seriöst syfte. Men "skit samma" vem bryr sig särskilt mycket om vad som rör sig i en gammal gubbes huvud.  :lol: Hoppa du får en lika fin dag som morgon.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Härlig sommarvisa/text o härligt rofylld berättarstil sjunget  .. Munspel o fiol e perfekt valda toner ..Bra nivåer på allt..Kommer heller inte på nåt xtra o det va ju bra dä.. nice :D


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Naturromantik och geografiromantik är fina grejer. Gör själv en del sådant nu för tiden.

Undrar om det inte skulle var mysigt att ha en helt torr ljudbild för att lura örat från countryn och in i en svensk tradition istället. Bra låt.

Lite murrigt ja.

Gött jobb!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för lyss och kommentar Marsall och Wernborg. Har gjort en version med mindre reverb på sång, fiol och munspel (inte helt torrt) men lite country får det bli, det handlar ju om "landet"  :lol:
Har även gjort denna version mindre murrig, med följden att några vassa s slinker igenom (tycker själv inte att det gör så mycket)  :)
(vers. 8 justering av fioler nu flyttad till trådhuvudet)
Roffe H
« Senast ändrad: 07.07.2014, 11:57:35 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Tack för denna härliga sommarvisa. Fin text och gillar särkilt mumspel och fiol som fleara andra uttryckt.
Trevlig sommar.!


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack zzeb, önskar dig detsamma. :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)